Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas ødelagt i Monitor Audio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej derude.
Har følgende setup, som jeg købte brugt for små 2 måneder siden:
Yamaha A-S500
2 stk. Monitor Audio Bronze BX2
Musical Fidelity V-DAC II.

Det har spillet helt fantastisk, men i fredags da jeg holdte lidt forfest skete det så.
Vi havde spillet stille og roligt, men da festen bliver skudt igang, sætter jeg en sang på, og skruer for første gang op for
højttalere den aften. Ikke højere end jeg har gjort mange gange før, hverken det højeste, men stadig ret højt. Der går ikke
mere end 1 minut, og bum så er bassen væk, og det er ren diskant der kommer ud af højttalerne.
Jeg tænker, at bassen er slået fra på den ene eller anden måde, men mærker hurtigt på basenhederne på højttalere og kan
høre en skratten, og bliver klar over, at de er sprunget.
Det undrer mig virkelig, da der hverken var skruet helt op, bas indstillingerne på forstærkeren var kun lidt over middel og
højttalere er under 2 år gamle. De burde da sagtens kunne klare at blive tæsket igennem eller hvad?

Der er stadig reklamationsret, så må ned med dem til Tape Connection, men det undre mig virkelig.
Hvad kan der være sket eller være problemet? Har der været en fejl, eller kan de virkelig ikke holde til mere?

Tak for forhånd.
Til top Vis Rodding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rodding

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Rodding skrev:

Det undrer mig virkelig, da der hverken var skruet helt op, bas indstillingerne på forstærkeren var kun lidt over middel og
højttalere er under 2 år gamle. De burde da sagtens kunne klare at blive tæsket igennem eller hvad?

Definer lige "kunne klare at blive tæsket igennem" Det er nogle forholdsvis små højtalere, så levere det vilde forfest
niveau og bas holder de nok ikke til. Selvom de ikke er så gamle, kan de ikke holde til at blive "tæsket igennem". Her har
alderen intet at sige.
Det er du ikke har skruet helt op på forstærkeren, betyder ikke at den ikke spiller alt hvad den kan, og mere til. Hifi
forstærkere er ikke sikret som billigere, hvor du bare kan hamre knappen i bund og så sker der ikke noget. En forstærker
yder sit max længe for du har drejet knappen helt om og begynder din forstærker først at forvrænge, så går det hårdt ud
over enhederne i dine højtalere.

Rodding skrev:

Der er stadig reklamationsret, så må ned med dem til Tape Connection, men det undre mig virkelig.
Hvad kan der være sket eller være problemet? Har der været en fejl, eller kan de virkelig ikke holde til mere?

Hvis det er pga. du har spillet for højt med dem, så får du ikke dækket noget på garantien, men du kan jo prøve og se hvad
de siger. Om ikke andet kan de da nok skaffe dig nye enheder.

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jamen med tæsket igennem mener jeg, at man skal kunne skrue næsten helt op for et anlæg uden at det går i stykker.
Skal lige understreges, at jeg slet ikke skruede helt op! Det var højt, men slet ikke på fuld volumen, så det kan aldrig være min
fejl, at bassen springer..

Nu står de på et værelse på 18 kvm, så det er heller ikke fest fest, bare noget fed musik inden en bytur.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Dårlige mp3 filer?

Måske der er en der fik rykket i nogle kabler, evt. Signal kabel?! Tænker i jo har fået lidt alkohol og man da ikke er helt så galant?!

Kan ANDET udefrakommende evt. Have skadet eller gjort anledning til skade?!

I sidste ende vil jeg også mene at du desværre ikke får dem dækket på reklamationsretten og at du derfor meget sandsynligt skal have nogle lapper
op af egen lomme.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Uha, jeg tør sgu ikke skrue op for mit Vincent! Skal knap røre volumen før kvindens formynderiske stemme skærer som laser gennem de liflige
rytmer...SKRUE Venligst ned . Mon ikke ved at du har skruet så højt op for forstærkeren at den er begyndt at forvrænge, og dermed
har netop ødelagt din bas, Sur røv, men tag da ned til forhandleren og hør dem ad
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Rodding skrev:
Jamen med tæsket igennem mener jeg, at man skal kunne skrue næsten helt op for et anlæg uden at det går i stykker.

Det er ikke sådan at det er desværre.

85watt pr. Kanal på din Yamaha er vel ok til dine højttalere, men hvor strømstærk er den i realiteten.

Kan du beskrive hvor HØJT/klokken ca. Var på volume-knappen, da uheldet skete?

Yamaha a-s500:

Minimum RMS Output Power (8 ohms, 20 Hz-20 kHz)     85 W + 85 W (0.019% THD)
Max effekt (4 ohms, 1kHz, 0.7% THD, Max)     120 W + 120 W
Pure Direct     Yes
Total Harmonic Distortion (CD to Sp Out, 20 Hz-20 kHz)     0.015% (42.5 W/8 ohms)
Høj dynamisk effekt/kanal (8/6/4/2 ohms)     130/150/185/220 W
Signal/støj forhold (CD)     100 dB (Pure Direct On, 200 mV)
Frekvensgang     10 Hz-100 kHz ±1 dB
Audio In / Out     6 / 2
Subwoofer Out     Yes
Standby Power Consumption     0.5 W
Power Management (Auto Power Off)     Yes (6 hours)
Mål (W x H x D)     435 x 151 x 387 mm
Vægt     10.3 kg
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Da du har skruet op for bassen på din forstærker, er din egen skyld de er gået istykker.

1.Din forstærker har skulle spille som om den var på 500w (skruet op for bas)

2.Dine højtalere har skulle spille så højt at bassen nok har nået bunden af magneten med svingspolen.(mekanisk
overlast)

Trist men sandt, dine basser er nok gået til den evige hifikirkegård.

Så hvis du fremover vil kunne spille så højt, hedder kuren nye større højtalere og større forstærker
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Har stort set ingen MP3 filer kun Flac og lignende.
1. Det var mig der styrede det, og ingen der i nærheden af at være fulde, så nej der var intet udefrakommende, som har været
skyld idet.

Andromeda.
Nu var det sådan, at jeg skruede op med fjernbetjeningen, så det er svært at svare på hvor langt oppe vi snakker.
Men mit bedste bud er nok 1/3 eller 1/4 over midten, men igen det er svært at vide.

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

De flest forstærkere begynder at forvrænge omkring kl.12 og når man skruer op for bassen begynder forstærkeren
at forvrænge meget før.
Så hvis du har været pænt stykke over kl.12 med bassen skruet op skal det gå galt, desværre.

Mvh Peter
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Moderne musik er oven i købet pumpet så hårdt at lyden er meget kraftig specielt i bassen og det forværre
problemet med at komme hurtigere til at overbelaste systemet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Du har nok ramt et musiknummer, hvor den lille smule ekstra bas lige præcis ramte, hvor det gjorde ondt. Citat:

"...
så det kan aldrig være min fejl, at bassen springer.."

Desværre jo! Drøner du en splinterny Fiat Panda tværs oven en frossen pløjemark med sømmet i bund, og du tilter og smadrer bilen, er det næppe bilens fejl - og det vil hverken forhandleren eller dit forsikringsselskab mene heller.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Rodding skrev:
Skal lige understreges, at jeg slet ikke skruede helt op! Det var højt, men slet ikke på fuld volumen, så det kan aldrig være min fejl, at bassen springer..

Desværre.

Der er stor forskel på udgangsniveauet fra forskellige signalkilder og der kan være stor forskel på indspilninger. Det betyder at det er meget forskelligt hvor meget signalet på indgangen skal forstærkes før forstærkeren spiller max. Tonekontroller og lign. har også betydning.

Hvis du har haft et kraftigt signal kan du sagtens have nået max. ved position 12 på volumenkontrollen eller endda tidligere. Hvis man havde lavet det så max. var ved fuld volumen på et kraftigt signal, ville man aldrig kunne spille ret højt med et svagt signal. Derfor laver man det så max. er et stykke nede på volumenkontrollen og forstærkeren kan udnyttes fuldt ud ved alle kilder. Det kræver så bare at ham der betjener volumenkontrollen har lidt føling med hvad han laver, og derfor har fester taget livet af mange højttalere, dog oftest diskantenhederne.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Kan da lige tilføje, at man nemt kan ødelægge en højttaler ved at have volumen i klokken 9. Det kommer jo an på hvor højt indgangs signalet er. Du kan jo også spille ved lav styrke ved næsten fuldt opskruet volume. Så du må aldrig bruge stillingen og skalaen på volume potmetret til at gå ud fra, hvor højt du kan eller burde kunne spille. Højttalere kan tåle meget mere, end man skulle tro, men lyden skal være helt ren, uforvrænget og klar.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Der har i mange år været gået inflation i HVOR mange watt en højttaler kan tåle før den ender på lossepladsen. Det kommer
mest an på hvordan man behandler den. Skrue op for bassen? Det kan til nød gå an ved lavt niveau, men enhederne "bunder"
nemt ved opskruet bas og så står man med en beskadiget svingspole. Det gør det ikke bedre at "loudness wars" har medført at
der er skruet kunstigt op for bas niveauet.
Du må have nogen større og mere følsomme højttalere, hvis du skal spille højt!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Det undrer da bare mig, at I ikke kunne høre at I mishandlede højtaleren - før den brændte a´?

Du skriver at det skete efter et´ minut - så må det da have lydt forfærdeligt med det samme?

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

biceps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

10 watt kan sagtens smadre en 100 watts højtaler enhed hvis der dc eller klipning på signalet.
Alt over kl 12 er med garanti over klipningen på de fleste forstærkere.

Den står helt klart på egen regning da skaden er opstået udefra.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps

Rodding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Skal jeg være ærlig, så forstår jeg ikke det med, at man kan stille volumen op kl. 9 og stadig overbelaste sine højttalere. Jeg
var da ikke et sekund i tvivl om, at eftersom mit match af højttalere og forstærker blev omtalt som perfekt på whathifi, så ville
der ikke ske det fjerneste ved, at man skruer lidt op for bassen.

Derudover giver det ingen mening for mig, hvorfor alt over kl. 12 med garanti vil ødelægge højttalere/forstærkere.
Der var ingen mislyde, og har snildt spillet så højt før uden problemer.
Så det i mener er, at når man har sådan et setup, så må bassen og volumen aldrig komme over kl. 12? Lyder stadig
mærkeligt i mine øre.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

What Hifi er vel også dem man bør lytte mindst til - virkelig lav troværdighed.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Øv. Købte ellers min Pioneer SC-LX 75 efter deres test
Nå, men i mine unge år havde jeg sådan en radio med indbygget kassette som havde en udgangseffekt på, hold på hat og briller, 12 watt ,
Wauv, og de JAMO jeg havde på det tidspunkt kunne klare en maks belastning på 100 watt, wauv wauv? Niks, for skruede jeg for højt op forvrængede
det så kraftigt, så hvis jeg fortsatte, havde jeg ingen højttalere . Men det behøver ikke være dit problem, det kan også være en fejl i
forstærkeren? Det kan være en fejl i højttaleren? Det kan også være en menneskelig fejl? Så afsted afsted til "lyddoktoren"og lad ham komme med et
bud
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det er en fremragende lille højtaler specielt til prisen som jeg har lyttet på mange gange.
Men efter at have fuldt med her i tråden så tror jeg at den bare ikke kunne tage mere mishandling og noget må give efter på et
tidspunkt

En forstærker forstærker indgangs signalet op,
hvis indgangs signalet er højt skal der ikke skruges så langt på på volume knappen for en givet lyd styrke som hvis indgangs
signalet er lavt.

hvis indgangs signalet ellers har være nogenlund normalt vil en volume knap indstilling på mere end kl.12 være alt for meget
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes