Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: OFC i Harald Nyborg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle

er der nogen der ved, om Harald Nyborgs højttalerkabler er OFC? Jeg synes ikke at kunne læse det ud af deres beskrivelse.

Mvh
Lux550
Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Uden at ville starte en krig, så er almindeligt nkt kabel 99,9% ofc, så de sidste 0,1% ved jeg ikke om betyder noget.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Uden at ville starte en krig, så er almindeligt nkt kabel 99,9% ofc, så de sidste 0,1% ved jeg ikke om betyder noget.

Der har været krige nok over dette, så jeg her helt bag dig..

99,9% er tilstrækkeligt til mig - men jeg ville godt op i noget 4,0 mm2 - jeg går ud fra at du nævner NKT-kabel, fordi det er almindeligt lysnet-kabel?
Eller er det NKT de har i Harald Nyborg?
Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Der er en ting du kan være helt sikker på, htkabler i Jem & Fix er helt sikkert ikke fra NKT og er ikke OFC kobber
2,5 m/m til 5,55 kr per meter er ikke NKT! men tvivlsom div kobberledning fra Kina
Et blik på den tilbudte ledning fortæller historien om kvaliteten
http://www.jemogfix.dk/butik/fritid__leg/elektronik/tv__radi o_tilbehoer.aspx?pid=9013609&view=1

Betal lidt mere og få noget der dur feks Clicktronic fra AVconnection
http://www.av-connection.dk/?PGr=3664&ML=1869

Just my 5 cents

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Mit eksempel med nkt var ment som at kobber i de fleste tilfælde er 99,9% ofc.
Jeg vil endda vove den påstand, at det ikke er muligt for almindelige forbrugere at få noget som er 100% ofc.
Dette alene fordi at kobberet vil oxydere så snart det udsættes for ilt.

På mit job laver vi dele i 99,9% rent kobber. Det er det reneste der kan skaffes fra værk.

Dog kan det kabel de har hos Harald og lign. godt være en ringere kvalitet end til formålet lavet kabel.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Der er en ting du kan være helt sikker på, htkabler i Jem & Fix er helt sikkert ikke fra NKT og er ikke OFC kobber
2,5 m/m til 5,55 kr per meter er ikke NKT! men tvivlsom div kobberledning fra Kina
Et blik på den tilbudte ledning fortæller historien om kvaliteten
http://www.jemogfix.dk/butik/fritid__leg/elektronik/tv__radi o_tilbehoer.aspx?pid=9013609&view=1

Betal lidt mere og få noget der dur feks Clicktronic fra AVconnection
http://www.av-connection.dk/?PGr=3664&ML=1869

Just my 5 cents

Hmm.. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit indlæg korrekt? Jeg spurgte til Harald Nyborgs kabel, du nævner Jem og Fix - er det fordi det er det
samme kabel?

Harald Nyborg sælger et kabel (25m 2,5mm2) til kr 239,- og Jem og Fix sælger et kabel til kr 139,- med samme mål. Mener du jeg kan drage samme
konklusioner for begge kabler? Og jeg er heller ikke helt sikker på, hvordan et blik på ledningen fortæller historien om lav kvalitet?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Du må da selv om du vil købe et htkabel fra enten Harald nyborg eller Jem & Fix, men OFC kabel er det ikke til de priser
Hvis lyden betyder lidt, så gå op i pris, hvis det er uden betydning, køb det billigste du kan finde feks Jem og Fix.
Det behøver ikke være et fint audiophilkabel for at kunne bruges til surround, men bare en ordentlig kvalitet med fornuft
mellem kvalitet og købspris

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Det er ikke samme kabel hvis man kan regne med billederne. Men det er ikke sikkert at man kan det.

Der er nok ingen her der kan sige noget om hvad det indeholder.

Mon ikke vurderingen mere er et gæt der hænger sammen med forhandlerens navn og prisen.       
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Du må da selv om du vil købe et htkabel fra enten Harald nyborg eller Jem & Fix, men OFC kabel er det ikke til de priser
Hvis lyden betyder lidt, så gå op i pris, hvis det er uden betydning, køb det billigste du kan finde feks Jem og Fix.
Det behøver ikke være et fint audiophilkabel for at kunne bruges til surround, men bare en ordentlig kvalitet med fornuft
mellem kvalitet og købspris

Tak, det ved jeg godt, at jeg selv må om.. Spørgsmålet i tråden var faktisk også om hvorvidt det var OFC i kablerne fra Harald Nyborg, men jeg
kan høre på dig, at du er overbevist om at det ikke er - jeg kunne ikke sige det med samme sikkerhed som dig, deraf tråden her.

Jeg er ikke ude på at starte diskussionen om pris vs kvalitet (igen-igen-igen), som du åbner i dit indlæg - der er rigeligt med audiofile (med væsentligt
bedre anlæg og ører end mig) og ingeniører der er mere vidende end mig (se bare den famøse tråd på ing.dk), der allerede HAR behandlet dét emne..

Jeg har besluttet mig for, at jeg skal bruge et højttalerkabel, helst i 2,5 mm2 eller 4,0mm2 - og det skal være OFC og ikke det der kobber-coatede
aluminium, som også findes på markedet. Da jeg ikke kan bestemme, om Harald Nyborgs kabel - som iøvrigt er deres "eget" mærke - sandsynligvis
produceret i østen er OFC, tyr jeg naturligvis til de gode folk herinde, hvor der måske var een, der faktuelt vidste hvad det var for kobber i det kabel.

Hvis dit bud er baseret på et (omend kvalificeret?) gæt, hjælper det mig ikke så meget - jeg kunne jo selv gætte på noget, hvis det var dét..   

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Det var ment som et kvalificeret råd
Jeg er ikke ude på at starte en diskussion om kabler audiophilt eller ej
Du får at vide at de kabler du kan købe hos Harald Nyborg og Jem og Fix med stor sandsynlighed ikke er OFC kabler
og får et tip til et kabel der er et 100 % OFC kabel, godtnok dyrere end du havde forstillet dig, men et godt bud.
Hvorfor spørger du, når du alligevel ikke vil godtage de råd du får mht. til htkabel, det er jo spild af tid og energi

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror heller ikke at de kabler fra Harald Nyborg er den kvalitet du efterspørger, men prøv at google samme emne og du vil blive beriget med talrige
diskussioner for og imod Husk at Jem og Fix og Harald er tæt i relation , så oftest er det ens produkter de har. Hvis det er til
baghøjttalere i et snurrerundt system kan du sagtens bruge dem, men hvis det er til fronterne i et stereo setup, ville jeg da nok bruge lidt flere penge,
her drejer det vel om ialt en 5 til 8 meter, så har man højttalere til f.eks 10tusinde ialt, tja, så kunne jeg da godt finde på at bruge max 1000,- på
dette, men sådan er vi forskellige
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

OFC står for Oxygen free Copper, altså ilt frit kobber. %'erne angiver hvor ilt frit kobberet er. Er det 100%, hvilket dog ikke er helt muligt at få, men så vil det ikke oxydere. Ilten i det vil netop få det til af oxydere. Tilbage er så den ydre påvirkning af kobberet.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

hej lux550freak.
harald Nyborgs kabel er et vandenberg og du skal ikke være bange for at bruge det, ofc eller ej.
ps. i Norge er den helt store dille, at finde 30år (eller ældre) gamle kabler, kabler fra den gang cobber var cobber, og da talte man ikke om ofc.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Der er kun en måde at finde ud af om det fungere, køb det og prøv det.

Alt andet er blablabla.. lala blaaaa..

Er der nogen der havde regnet mad at kunne stille sådan et spørgsmål, og få et klart entydigt svar.. ??

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Trådstarter

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte for nogle år siden noget 1½ kvadrat installationskabel fra nkt. Jeg lagde det 3 dobbelt, og snoede det med en
boremaskine. Det lød faktisk bedre end noget Monster højttalekabel jeg havde - til gengæld var der ubetinget forbedring ved at
gå over til noget Supra Ply, som siden er udskiftet til nogle Kimber.

Anywas, skal du bruge lange ledninger er de snoede nkt'er et glimrende alternativ.

... og så kan vi jo passende starte en uendelig kvadrat diskussion også; med mindre du skal transportere 100-vis af watt
mange meter, mener jeg ikke nødvendigvis voldsomt tykt kabel er nødvendigt, endsige saliggørende
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Januar 2014 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Har faktisk lige stået i samme situation.

Jeg ville også prøve (så rent som muligt) ofc kabel, uden nogen former for påvirkning ellers. Det var lidt som et eksperiment for
at dæmpe min diskant bare en my.

Jeg kiggede også på kablerne fra Harald / Jem, men kunne heller ikke læse nogle steder at de var OFC kabler, men de kunne jo
derimod nemt være CCA kabler... Jeg tog ikke chancen, da AV-Connection har 25m 2,5 mm2 til 249 kr.

Så var den ged barberet, samtidig fik jeg gode bananplugs med, dem til 15 kr. stk.

Jeg kan ikke se formålet ved at vælge de dyrere Clicktronics, eller lign. når det bare gælder om at få et godt rent ofc kabel. Det
kan diskuteres om man kan lide designet på OFC kablerne fra AV, men man kan jo evt. putte en kabelsleeve på fra FlexTecs eller
hvad de nu hedder :)

Hvad angår lyd - så må jeg indrømme at det spiller bare... Jeg kan ikke umiddelbart høre forskel på det, og så et kabel til 250 kr.
meteren jeg brugte før. Det eneste jeg "synes at kunne høre" er at diskanten på en eller anden måde ikke er helt så "skinger" i
det? Om det fordi der er større mm2 på eller det bare er ofc nu ved jeg ikke, det kan sikkert også være placebo effekt :)...
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Det var ment som et kvalificeret råd
Jeg er ikke ude på at starte en diskussion om kabler audiophilt eller ej
Du får at vide at de kabler du kan købe hos Harald Nyborg og Jem og Fix med stor sandsynlighed ikke er OFC kabler
og får et tip til et kabel der er et 100 % OFC kabel, godtnok dyrere end du havde forstillet dig, men et godt bud.
Hvorfor spørger du, når du alligevel ikke vil godtage de råd du får mht. til htkabel, det er jo spild af tid og energi

Jeg spurgte om kabler til 229 hos Harald Nyborg, og du svarer at jeg kan være sikker på at et kabel i Jem og Fix til 139 ikke er OFC. Det er for det
første ikke det jeg spurgte om, og for det andet fornemmer jeg, at du slutter at kablet i Harald Nyborg ikke kan være OFC, fordi kablet i Jem og Fix
kun koster 5,55 kr/m.

Det er muligt at du mener at du kan slutte sådan, men det mener jeg ikke at jeg kan - derfor starter jeg en tråd her, hvor jeg spørger om der er
nogen, der FAKTUELT ved om kablet i Harald Nyborg er OFC.

Jeg er ikke ude efter råd som du siger - jeg er ude efter et svar. jeg spørger - "er kablet der sælges i Harald Nyborg OFC" - som emnet på tråde også
indikerer. Det er helt bevidst, at jeg hverken nævner "pris" eller "kvalitet" i mit spørgsmål.

Jeg er ligeglad med kablet fra Jem og Fix.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Januar 2014 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Og i mellemtiden er det jo blevet mandag.... og du behøver nu ikke at købe kablet hos harald skrald eller hur?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Til trådstarter

Endelig mandag. En ny uge med nye oplevelser der måske kan gøre os klogere på de spørgsmål vi roder rundt med
Hvad med at tage kontakt til Harald Nyborg, og få at vide direkte fra forhandleren "Hvad type ledning er det i sælger?"
Vi er mange der er spændte, når du naturligvis vil poste svaret herinde
God mandag til alle der læser dette.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum