Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: TDC Play/YouMusic vs. Wimp/Spotify (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tester pt at streame fra min Samsung Galaxy S4 til mine aktive ELAC højtalere via en Yamaha YBA-11 Bluetooth receiver.
S4 og YBA-11 understøtter aptX (CD kvalitet over bluetooth). Jeg har gratis/inkluderet YouMusic, men også et Wimp
abonnement.

TDC Play / YouMusic vs. Wimp/Spotify er et 48 kbit Dolby Pulse vs 320 kbit game så man bør kunne høre klar forskel i
kvaliteten, men er der nogle reelle AB tests af oplevet kvalitetsforskel?

Har i øvrigt læst at TDC/YouSee arbejder på at komme op på 192 kbs på mobile enheder...
Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
Jeg tester pt at streame fra min Samsung Galaxy S4 til mine aktive ELAC højtalere via en Yamaha YBA-11 Bluetooth receiver.
S4 og YBA-11 understøtter aptX (CD kvalitet over bluetooth). Jeg har gratis/inkluderet YouMusic, men også et Wimp
abonnement.

TDC Play / YouMusic vs. Wimp/Spotify er et 48 kbit Dolby Pulse vs 320 kbit game så man bør kunne høre klar forskel i
kvaliteten, men er der nogle reelle AB tests af oplevet kvalitetsforskel?

Har i øvrigt læst at TDC/YouSee arbejder på at komme op på 192 kbs på mobile enheder...

Med WIMP-HIFI kan du streame losless i FLAC fra mobilen.

TDC play lyder af l**t...... Spotify med 320 kbit er nogenlunde men ikke i nærheden af wimp-hifi.

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, så også dit svar i anden tråd, og du kan tilsyneladende sagtens høre forskel på Wimp normal og HiFi. Er der
nogen der ikke kan høre forskel?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

rosie: forstår jeg det rigtigt - at du har testet med aptx over bluetooth? Nu er jeg ikke helt opdateret, men jeg mener aptx lossless
over bluetooth kun er hvad der kaldes "hybrid" lossless. Det vil i praksis sige, at man ikke garanterer at signalet er lossless.

Det kunne være én forklaring på at du ikke oplever forskel?
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Korrekt mht BT aptX. Men jeg har ikke selv testet på kvalitetsforskelen. Jeg spørger til om der er rigtige AB tests tilgængelige
som når de på hydrogenaudio.org tester codec op imod hinanden.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke set nogen rigtigt tests. Men jeg er i det store og hele enig med callesroe, bortset fra at jeg nu synes Spotify 320 kbps
lyder udmærket selvom det ikke helt kan følge 16/44 hele vejen til mål.   

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Èn af grundene til at jeg ikke selv har brugt meget tid på at teste er, at der er i nogle tilfælde er åbenlyst hørbare forskelle. Der kan
være mange forklaringer: forskellige udgivelser, master, etc, etc.

Pointen er, at så længe man ikke kender udgivelsernes "stamblad", så kan man heller ikke konkludere noget definitivt - selv når
man mener at høre forskel.

Så kan man selvfølgelig give sig til at rode med det hele, men det tager jo tid... :)   

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

God pointe. Jeg har lavet lidt simple lytning mellem YouMusic og Wimp og mener nok at jeg kan høre, at Wimp er bedre. Det
kunne bare være interessant at se en ægte AB test, men sådan en eksisterer nok ikke.

Næste spørgsmål er om Wimp HiFi giver merværdi ift Wimp. Det er trods alt dobbelt pris. Her vil jeg være mere skeptisk fordi
320 bit gør det godt. Nu er det længe siden jeg læste AB tests på hydrogenaudio.org men jeg husker, at kom man over 192 bit
havde folk svært ved at adskille det fra CD'en. Uden en rigtig AB test er det nemt at sige at CD/FLAC er bedst.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Tja i den størrelsesorden, bliver det jo næsten kun subjektivt. Nogen vil sikkert sige at 100 kr. måneden for "fred i sjælen" for at kildemateriale er af
bedst mulig kvalitet, alene er det hele værd :)

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Du har meget ret, er selv tæt på den konklusion :) Men alligevel ville en rigtig test være lidt sjov, ikk'?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Enig :)

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 21 Januar 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
God pointe. Jeg har lavet lidt simple lytning mellem YouMusic og Wimp og mener nok at jeg kan høre, at Wimp er bedre. Det
kunne bare være interessant at se en ægte AB test, men sådan en eksisterer nok ikke.

Næste spørgsmål er om Wimp HiFi giver merværdi ift Wimp. Det er trods alt dobbelt pris. Her vil jeg være mere skeptisk fordi
320 bit gør det godt. Nu er det længe siden jeg læste AB tests på hydrogenaudio.org men jeg husker, at kom man over 192 bit
havde folk svært ved at adskille det fra CD'en. Uden en rigtig AB test er det nemt at sige at CD/FLAC er bedst.

det har du faktisk ret i rosie....jeg kan høre der er lidt mere perspektiv og bitte små detaljer, fra en cd som med spotify....jeg har selv prøvet når jeg har haft besøg, uden de fik noget at vide, og de havde sat sig i lytteposition, så spille med spotify premium, jeg har det indbygget i en netværkstuner onkyo T 4070 kører ud i en stellodac 200 MK II med aes/ebu balanceret kabel mellem dem, og ballanceret til en audio analouge bellini pre den nye model.....og har sillet små spørgsmål hen af vejen, for til sidst at fortælle hviket matriale de har lyttet....eller signal....så har de fået sig et lille chock.....jeg har selv en olive4hd, til at rippe cd ind i FLAC og spiller jeg det samme nummer på begge kan jeg høre en lille forskel.....så indtil det kører perfekt med f eks wimp hifi og kan fåes indbygget i en netværks del....så er spotify ok her!!!!!

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har både You music/TDC play og Wimp. Lige for tiden har jeg Wimp HIFI. Der er STOR forskel på de to streamings tjenester. Har man først har hørt et nummer på Wimp, og hører derefter samme nummer på You music, tænker man bare "Hold da kæft You music er da noget l**t". Forskellen mellem Wimp og Wimp HIFI er så knap så stor i mine øre. Jeg kan godt høre forskel, MEN, jeg skal sidde/stå foran højtalerne og lytte. Går jeg rundt i paladset , eller sidder i et hjørne et stykke væk fra højtalerne, så har jeg altså ikke audiophile øre nok til at kan høre en forskel. Når mit Wimp HIFI abonnement er udløbet, vil jeg fint kunne mig med Wimp standard...

Dog bruger jeg stadig You music på min mobil. Med de standard øretelefoner som fulgte med, så er det ganske fint når jeg er ude at gå/løbe...
Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hmm - jeg har en Sonos og et Spotify Premium abonnoment. WIMP Hifi giver vist et 24 timers prøve abonnoment. Sonos kan kombinere numre fra
begge tjenester, og har en "Random" setting på en playliste.

Man kunne forestille sig følgende test:
Man vælger sit yndlingsnummer (helst en god indspilning), og finder det på både WIMP Hifi og Spotify. Man lægger begge numre ind på samme
playliste, og trykker Random afspilning på sin Sonos.
Denne test skal naturligvis gentages et par gange eller 10, da chancen for at ramme rigtigt er 50% Hvis man rammer rigtigt eksempelvis 8 af 10
gange, må forskellen siges at være tydelig.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2014 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en interessant test. Spændende at høre om du prøver det. Jeg vil selv afprøve Wimp WiFi og lytte til om jeg
mener det er den dobbelte pris værd i mine øre ift 320 kbit standard.

Der virker til at være enighed om at TDC Play / YouMusic 48 kbit Dolby Pulse er for ringe. Jeg har også selv hørt forskellen.
Men efter sigende arbejde de på at hæve kvaliteten til 192 kbit. Ikke at jeg kender noget til Dolby Pulse, men så vil
kvalitetsforskellen til Wimp/Spotify (der vel kører identisk 320 kbit kvalitet?) måske minimeres.

En ting er audio kvalitet, en anden er funktionalitet. Her er jeg ret begejstret for Wimp. Oveni kommer deres musikredaktion til
gang der inkluderer fokus på danske forhold. Desuden er Wimp bedst til Squeezebox...

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Sendt: 23 Januar 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Skal prøve at se hvornår jeg kan gøre det. Min Sonos døde i sidste uge, og er blevet send afsted til rep - må se hvornår jeg får den tilbage.
Jeg håber at andre vil post'e deres resultater herinde, hvis der skulle være nogle der er friske på at prøve.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej venner

Noget nyt i sagen?

Er selv på vej til at prøve intensivt.
Har prøvet wimp op mod wimp hifi på min sonos.
Har haft lidt svært ved at høre forskel, men har heller ikke været omhyggelig nok endnu.
Skal dog siges at jeg kan nemmere høre forskel i bilen hvor jeg streamer direkte fra app'en!
Mærkeligt ikke sandt?!
Er det fordi min Sonos 'jævner' lyden ud eller .....?

Glæder mig til om vi kan sparke gang i tråden igen !

Hilsen Palle
Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Pedersen skrev:
Hej venner

Noget nyt i sagen?

Er selv på vej til at prøve intensivt.
Har prøvet wimp op mod wimp hifi på min sonos.
Har haft lidt svært ved at høre forskel, men har heller ikke været omhyggelig nok endnu.
Skal dog siges at jeg kan nemmere høre forskel i bilen hvor jeg streamer direkte fra app'en!
Mærkeligt ikke sandt?!
Er det fordi min Sonos 'jævner' lyden ud eller .....?

Glæder mig til om vi kan sparke gang i tråden igen !

Hilsen Palle

En ret stor update fra yousee/tdc-music's side er at de nu streamer musik fra hhv mobil og computer med 192 kbps!!
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

rosie skrev:
God pointe. Jeg har lavet lidt simple lytning mellem YouMusic og Wimp og mener nok at jeg kan høre, at Wimp
er bedre. Det

Man kan høre forskel på spotify (320 kbit) og wimp hifi, så jeg vil mene man også kan høre forskel på wimp og wimp hifi
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes