| Forfatter |
|
hifikonto Lukket konto

Permanent!
Bruger siden: 13 Januar 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 21 Januar 2014 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Da jeg sidder og leger lidt med ideen om at bygge en større højtaler med 10-12" enhed som skal være følsom falder tanken
jo hurtigt på PA Coaxial enheder. Jeg har altid godt kunne lide lyder af Coax-enheder(Kef-Tannoy osv)
Har surfet i nok snart 10-12timer uden at falde over den hellige gral.
Jeg kan se af der er få fabrikanter der har produceret med Radian coaxial enheder og alle er meget godt omtalt.
Så følgende spørgsmål ligger frit fremme
Når enheder er lavet så stift i spideren, vil de stadig lyde fint når man spiller ved lav volumen?
Hvis ikke, vil dette så ændre sig ved at skifte til tråd ophæng?
Er der andre der har bygget hifi med pa coax enheder som kan dele lidt ud af deres erfaringer?
Overvejer følgende enhed Radian 5312Be
http://www.usspeaker.com/radian%205312Be-1.htm
Mvh
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Januar 2014 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amerikanske Eminence laver osse 10, 12 & 15" enheder, der er konstrueret til coaxial brug. Og de er til at få fat på her i Europa (Storbritannien, Tyskland). Jeg tror faktisk, at de fleste større fabrikanter af PA-enheder (osse europæiske) har deres bud på coax-enheder.
Følsomme højtalere er faktisk kendt for at lyde OK ved lav volumen, de 'åbner' ved lavere styrker. Prisen for at bruge følsomme PA-typer er snarere en lidt mere rå lyd, og, selvfølgelig, et større kabinet for at få en bas svarende til en mindre hifi-højtaler.
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 21 Januar 2014 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
SEAS har nogle Hi-fi coax, E0057-08/06 C18EN001/M er meget ny. DAT har haft en lille selv byg, der ligner Von schweikert Unified One
Tyske BMS har også en del fine enheder, du kan såmænd få en Triaxial enhed. Og jeg mener at BMS opfandt den omvendte ringradiatoren som JBL sælger i et for mig helt uinteressant pris leje. Jeg er aldrig blevet klar på om DynaniKKS's bruger enheder fra BMS, jeg tro det faktisk ikke, faktisk ligner magnet systemet noget fra Beyma
PHL og B&C kunne også være en mulighed. Radian og Eminence er nævnt tidligere
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 05:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og FaitalPRO, Eighteen Sound, RCF, B&C og DAS så der er nogen at vælge imellem...
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget ss-setup med seas coax. Det er en afart af deres glasfibermembram, som nu er udgået. Men de nyere er også godt og kan ofte findes brugt. Der er vist 3 til salg fra samme sælger via køb og salg lige nu...
edit: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=263415
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ayon som efterhånden er blevet anerkendt som en "non plus ultra" producent af rørforstærkere har en effektiv højttaler baseret på BMS enheder. En klon af denne vil uden tvivl kunne bygges for noget mindre end det Ayon forlanger (omkring 100kkr/sæt). Greatplains enhederne er gode gamle Altec med mindre forbedringer og nogen kompromiser. Overgangen fra Alnico til keramiske magneter var ikke uden problemer. De nyudviklede BMS enheder med neo magneter er en del bedre!
|
| Til top |
|
| |
hifikonto Lukket konto

Permanent!
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens
Tak for de mange svar. Det ender jo med at blive et helt opslagsværk:-)
Ja der er uden tvivl mange producenter af PA enheder der laver deres enheder betydelig bedre og mere vellydende en mange
hifi enheder som er på marked.
Og så er man tit sparet for den salgsgøgl/voodoo/tom tale som hele hifi branchen lider under. Det i sig selv er jo det hele
værd!
Er meget interesseret i at høre nogle historier fra folk der har leget med PA enhederne i hjemme højtalere/hifi.
Vil have prøvet at bygge med et sæt coax enheder i 10-15" størrelsen til stuen
Så alt erfaring er velkommer
Mvh
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 23 Januar 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
high five til hifikonto.....kan godt være jeg får rigtig høvl herinde nu, men jeg er lidt den opfattelse som du er med PA enheder.....dog har jeg to sæt købte hifi-højtalere JBL 250 TI LE med en Snell sub 1800, og magnepan 3.6 med subs...men de spiller ok, over til den lyse side som mange hifi speakeres, derfor har jeg brugt PA enheder til et større DIY system...og her er masser af drive, dynamik og præcision....og ikke at glemme...masser af SPL....der er brugt 18sound og jbl comprecions drivere....2x18" 18sound-12" MB 1000 og jbl 375 driver 2" med trictrax horn på 21" samt en jbl 2405 spaltediskant....og ikke at glemme en 21" sub fra 18sound alt delt elektronisk, dog et passivt filter mellem driverne.......jeg synes det kører rigtig godt, men fylder altså også  vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 24 Januar 2014 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min browser kan ikke lave links korrekt :(
http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=9&sid= 51&pid=157
der er også en coax enhed :). 3-vejs enhed.
|
| Til top |
|
| |
hifikonto Lukket konto

Permanent!
|
| Sendt: 03 Februar 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nå, efter en del Googling er jeg endt med at vil bygge med Beyma 15XA38ND. En enhed jeg kan se at der er brugt meget i
hifi regi. Og der er også lavet nogle kommercielle udgaver med enheden
Her er info om enheden - http://www.usspeaker.com/beyma%2015XA38nd-1.htm
Lidt læse stof - http://www.audiovoice-acoustics.com/forum/showthread.php?p=6 704
Kit udgave - http://lsv-achenbach.de/kits/monitor38.html
Kommercielle udgave - http://nerds.dk/news/?nid=1527
Nogle kommentar?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Februar 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende enhed - høj pris, men det må man nok regne med at slippe for en sådan enhed. Går ud fra, at der følger et filter med, eller i det mindste tegninger/specifikationer på et sådant.
Hvad vil du drive den med? Følsomheden er høj, så til almindeligt brug behøver den ikke meget - med blot en lidt større amp er der erklæret party .
|
| Til top |
|
| |