Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mini DSP 4x10 dig. filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Firmaet Mini DSP fremstiller en række spændende produkter, som er kombineret multikanal DAC, DSP og analog for-
forstærker, http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-4x1 0-hd. Alt kan fungere med- eller uden en PC
tilsluttet.

Jeg vil bruge det til digitalt delefilter og rumkorrektion. Andre muligheder findes i form af multikanal-DAC'er i den professionelle
lydbranche, men disse har ikke samme lette mulighed for at modtage et analogt linjesignal, idet delefiltret findes i form af
software på PC'en.

Har nogen erfaringer med dette på papiret meget spændende udstyr, herunder med lydkvaliteten?
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Kan se du bor i overskuelig afstand fra mig, så du er velkommen til at kigge
forbi og checke en 4x10 hd ud hos mig 😄
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Svendborg: Mange tak, glæder mig allerede - har fundet en god flaske vin til at tage med. Du hører fra mig på mail.

Bedømt på din mængde af forstærkere bruger du sikkert Mini DSP'en som aktivt delefilter.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2014 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en 2x4 til mine to subs.

Jeg skal ikke helt gøre mig klog på lydkvalitetn, da jeg jo "kun" brugte den til sub, men brugervenligheden er formidabel og det hele er meget
gennemført!
Samtidig er deres support supergod.

Jeg kunne godt tænke mig en vurdering af lydkvaliteten, holdt op mod f.eks Groundsound?

Mvh. Michael

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at jeg bruger det til 3-vejs aktiv drift.

Inden jeg købte det, spurgte jeg lidt ind til det vs GS inde på speakerbuilder.
Jeg fik ikke noget entydigt svar, men da jeg kører med Mac, var svaret egentlig også givet på forhånd, da GS ikke
understøtter Mac :-)

Dog skal man være opmærksom på, at man (jeg) tit bliver fanget i at sidde og justere på filtret mere end jeg hører på
musikken.
Derfor har jeg været nødt til at lade computeren ligge i stuen i perioder, for ikke hele tiden at sidde og glo på skærmen og
pille :-)
Jeg har netop anskaffet en ny pre, og den har en lidt anden lydkarakteristik end min onkyo. Det fede er jo så, at man bare
kan rette lidt til, selvom det tager lang tid :-)
Jeg er nået til den konklusion at jeg ikke nødvendigvis vil have et korrekt filter, men hellere vil tilpasse til akustikken og det
grej jeg har spændt foran.

Jeg købte også en målemikrofon, men har endnu ikke fået sat mig ind i hvordan jeg skal måle.
Det kommer nok når jeg ikke føler jeg kan komme længere med ørene :-)

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet en DIY-audio tråd, hvor man mener, at Mini'en har langet bedre lyd end Groundsound:
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/225666-min idsp-4x10-hd-sounds-really-good.html. Hvorvidt er rigtigt kan
jeg ikke udtale mig om.

Groundsound og de fleste andre digitale delefiltre er baseret på modtagelse af et analogt signal. Hvis udgangspunktet er et
digitalt signal (CD, computer) kræver dette princip 3 konverteringer, hvoraf de to ekstra konverteringer sker i selve filteret.

Modsat kan man ved multikanals DAC arbejde direkte med det digitale signal, og derfor kræves samlet kun en konvertering.
Dette må være en stor fordel.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis man kun kører digitalt ind, så må det være en fordel.
Det blev jeg også anbefalet, men da jeg også vil have vinyl med, så bliver det svært :-)

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har en målemikrofon undervejs fra Mini DSP. Planen er at eksperimentere lidt med måling og rumkorrektion på min aktive
subwoofer inden det digitale delefilter. Denne målemikrofon kan umiddelbart integrere til Mini DSP via det gratis program REW.

Alternativet til Mini DSP er at opbygge delefilteret i software på PC'en. JRiver kan umiddelbart anvendes, idet der er mange
typer filtre og delay indbygget som standard funktionalitet i den parametriske equalizer. Desuden findes der mange dedikerede
programmer, såsom Audiolense, Thuneau og det gratis REW. Med et software-filter på PC'en kan enhver multikanals DAC (en
kanal pr. højttalerenhed) anvendes til at føde effekttrinene.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Netop af hensyn til vinyl og andre analoge kilder er Mini'erne meget interessante. Alternativt kan mange professionelle
multikanal-DAC'er køre fuld duplex, så et analogt indgangssignal digitaliseres og transmitteres til computeren samtidig med, at
siganalet efter computerbehandling sendes tilbage til DAC'en.

Jeg kan ikke gætte på latency eller lydkvalitet, men det virker umiddelbart lidt molbo-agtigt (undskyld Århus). Det er dog i
virkeligheden også en AD konvertering - DSP behandling -DA konvertering, der sker i Mini DSP'en. Her foregår det blot
altsammen i samme enhed, der kan fungere uden en computer tilsluttet.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Er brugervenlighed vigtigere end lydkvalitet og fleksibilitet?

Jeg har kørt med digital crossover og rumkorrektion i knap fire år. Jeg benytter Audiolense XO og det er virkelig en
fremragende løsning. Meget bedre end dbx Driverack PA+, som jeg startede med.

Ingen tvivl om at det kunne være smart med en boks, som kunne håndtere det hele. Men det vil gå ud over
hobbyfaktoren og ikke være særligt fleksibelt. Det er jo ganske hyggeligt at opgradere lydkort og udskifte dele af
computeren eller softwaren. Jeg er utrolig glad for Audiolense, men måske kommer der noget bedre i morgen og så
kan jeg bare skifte.

Der er adskillige muligheder for software til afspilning af korrigeret musik og håndtering af analoge inputs:

foobar2000 + matrix mixer + gapless convolver
foobar2000 + vst host + convolverVST
cplay + convolverVST
jriver (indbygget convolver)

Analoge inputs kan håndteres med console.jp + convolverVST og muligvis med jriver.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke dit spørgsmål omkring brugervenlighed og lydkvalitet og fleksibilitet.

Den løsning du nævner, kræver det ikke en pc tændt for at virke?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

jeg har lige købt dette

http://groundsound.com/dcn24rpc.php

jeg er meget tilfreds med.. og man kan virkelig mange ting..

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2014 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Så havde jeg besøg af Lao Tzu i onsdags.

Han havde sin laptop med, samt et par Dacs. En Benchmark og en fra vist nok ESI (PA).

Vi satte det direkte til dsp´en og det var dælme godt.
Der er jo volumenkontrol på dps´en, og den har mulighed for at lære en remote, så det kan styres via denne.

Det fik da åbnet mine øjne for streaming og dens kvalitet.

Tænker det kan gå hen og blive et dyrt besøg, nu da jeg også vil prøve den vinkel :-)

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 31 Januar 2014 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så tilføje, at jeg for min part var ret imponeret af Mini DSP'en. Brugervenligheden og dens mulighed for at indgå som
en all round for-forstærker, DAC, DSP og delefilter er nærmest helt unik, hvis man helst vil betale under 50.000 kr. for
enheden. Lyden er flot og klar med et bredt stereoperspektiv. Tak for en hyggelig og givende lytteaften, Svendborg.

På nettet er der klager i nogle indlæg om et højt støjniveau fra Mini'erne i form af susen. Det var hos Svendborg kun
hørbart, når man holdt øret helt op foran en af enhederne i hans tre-vejssystem. Sådan hører man under normale
omstændigheder ikke musik, og hvis man endelig skulle få den idé, er man efter kort tid færdig med at høre susen for resten
af livet :-). Der var m.a.o. ikke generende støj i Mini'en.

Når jeg ikke styrter ud og køber en Mini, er det fordi (næsten) alle mine signalkilder er digitale og det helt primære er for
mig afspilning fra computer. I stedet ender jeg sikkert op med en traditionel multikanals-DAC, f.eks. Steinberg UR824:
http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/steinberg/ur824.html. Har nogen erfaringer med denne DAC hører jeg gerne. Fra
computeren kan al DSP incl. digitale delefiltre køre som ren software.

Foreløbig vil jeg eksperimentere med digital rumkorrektion, fasekorrektion og integration af sub'en i software. Efter lidt
erfaring med dette går jeg videre til digitale delefiltre, og så skal beslutningen om DAC tages.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Jeg læste en kort anmeldelse af UR824 for nyligt i Audiolense forum:
http://tinyurl.com/ng7pulz

Der er rigeligt med valgmuligheder inden for multi channel audio interfaces - hvis man altså har penge nok.
Personligt vil jeg ikke betale ret meget, da jeg erfaringsmæssigt ved at levetiden er ret begrænset. Interfaces skifter,
ny computer ikke kompatibel, problemer med drivere, ny Windows ikke understøttet, noget nyt og smart er
tilgængeligt, etc.

Jeg købte selv et brugt Echo Layla 3G til 2000 kr. Det har fremragende drivere til Windows 7 (ikke Windows 8), men
kræver en computer med native PCI (ikke PCIe>PCI brige). Native PCI findes på ældre computere og Intel
workstation chipsets til professionel brug. Jeg håber det kan holde til omkring 2020 hvor Windows 7 bliver end-of-life.
Men ellers er det ikke så slem en afskrivning.

Hvis man ikke har noget imod at tage den store pengepung frem, så man kan overveje et Black Lion Audio modded
interface. De kan modde blandt andet Motu HD192, RME Fireface 800/UFX, Echo Audiofire 12 og andre. Men billigt er
det ikke.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes