Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Euphonia MS4 vs. Helicon 400 II LE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har disse to højtalere i tankerne som min næste opgradering.
Desværre har jeg aldrig haft mulighed for at høre MS4, men har et meget positivt indtryk af dem, ud fra de utallige
anmeldelser jeg efterhånden har læst. Jeg mangler dog lidt konkrete sammenligninger - altså hvordan MS4 og 400MK2 LE
adskiller sig fra hinanden i direkte sammenligning.
Er der nogen der kan hjælpe med dette?

På brugtmarkedet er priserne nærmest identiske, så der er i princippet "frit valg"

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hvis priserne er identiske, så er valget meget let.
MS4 er Helicon overlegen på alle punkter.
Meget mere velopløst, lineær, musikalsk og i det hele taget lækker.
Finishmæssigt er MS4 en helt anden verden end Helicon.
Meget mere elegant, underspillet og TUNG!

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Januar 2014 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at MS 4 er en bedre og kønnere højtaler.

Men MS4 er også mere kritisk, så du skal både have 100% styr på din akustik, og hele setuppet bag højtaleren.

Så det kan i mange tilfælde vise sig at være et mere tåleligt udfald med et sæt Helicon 400, ligemeget om det er MK1 ellerMK2.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Som sagt ligger de meget tæt på brugtmarkedet, generelt omkring 25.000kr. - 28.000kr. for sæt i mint condition.
Differencen er dog heller ikke så stor på MS4 og 400MK2 LE, med vejl. priser på hhv. 53.800kr. og 43998kr. Ved nærmere
undersøgelse viser det sig dog, at MK2 LE er teknisk identisk med den noget billigere MK2 til 35998kr. Altså 8000kr. for sort
maling og et par kosmetiske forandringer
Sort pianolak har jeg i øvrigt levet med i 5 år nu, så jeg er klar til en forandring..

Og ingen tvivl om, at MS4 er langt kønnere at skue. Men jeg er en anelse bekymret ang. hvor kræsen den er med rummets
akustik - det punkt har jeg set omtalt i næsten alle anmeldelser. Det hjælper ikke meget at højtaleren er en fryd for øjet,
hvis den er nærmest umulig at få til at harmonere med rummet
Det øvrige grej består af en Audiolab M-DAC, samt en XTZ Class A-100 D3 der får lov at levere musklerne. Sidstenævnte
står dog for udskiftning, når jeg har lagt mig fast på hvilke højtalere der skal købes. Evt. kunne begge dele dele ende med at
skulle lade livet, hvis jeg finder en integreret forstærker med fokus på USB, der falder i min smag.

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ville nu satse på MS4 hvis jeg var dig. Det er en lagt mere helstøbt højtaler i både lyd, kvalitet og udseende.
Den kan vokse med tiden med det udstyr du køber til. Rummet ville jeg ikke bekymre mig så meget om, den er i min verden ikke mindre
placeringvenlig end helicon. Jeg tror på du vil få mindst lige så god lyd med ms4 som med helicon, hvis du "bare" sætter højtalerne op som du ønsker
de skal stå. Men skal du have det sidste ud af en MS4 betyder placering, rum og ikke mindst udstyr en del.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

MS4 er en mere transperant højtaler, og afsløre derfor flere af de skavanker grejet har. og det bliver samtidigt forstærket
hvis akustikken er uheldig i de områder.

Ingen tvivl om at MS4 er en bedre højtaler, men men.. Helicon er ikke dårlig, der er bare skruet en smule ned for
gennemtrækket, og det er på en sammenhængende og homogen måde.

En endnu mere transperant højtaler er den gl. Dali Grand Diva, og så kan du se hvor meget den har fået på puklen fordi den
fortæller stortset alt det snavs den bliver fodret med.

Helicon fra start til slut er stortset samme højtaler pånær lidt finish, en enkelt kondensator der blev blå istedet for gul. og en
extra magnet på bas mellemtonerne. Har svært ved at vurdere hvilken der er bedst, har haft dem alle, også MS4/ Hele
Euphonia serien.

Jeg foretrak MS4 over alt andet, også i forhold til Helicon 800/ MS5.

MS4 er de sidste mange år blevet solgt til omkring 20-22000kr, og tror jeg fik 18000kr for mine Helicon 400 MK2 for
efterhånden mange år siden.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2014 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Ville nu satse på MS4 hvis jeg var dig. Det er en lagt mere helstøbt højtaler i både lyd, kvalitet og
udseende.
Den kan vokse med tiden med det udstyr du køber til. Rummet ville jeg ikke bekymre mig så meget om, den er i min verden
ikke mindre
placeringvenlig end helicon. Jeg tror på du vil få mindst lige så god lyd med ms4 som med helicon, hvis du "bare" sætter
højtalerne op som du ønsker
de skal stå. Men skal du have det sidste ud af en MS4 betyder placering, rum og ikke mindst udstyr en del.

Hvis den tese holder, så er der jo ikke meget at betænke sig ved.
Min primære bekymring er/var, om MS4 ville blive FOR besværlig at arbejde med - altså om Helicon i den sammenhæng
måske ville være et bedre valg, på trods af at den ikke besidder samme kvaliteter som MS4. Jeg har været dybt forelsket i
Euphonia serien, lige siden jeg så dem første gang for vel 10 år siden. Så det er absolut dem jeg helst vil have hjem i stuen!

stridsvognen skrev:
MS4 er en mere transperant højtaler, og afsløre derfor flere af de skavanker grejet har. og det bliver
samtidigt forstærket
hvis akustikken er uheldig i de områder.

Ingen tvivl om at MS4 er en bedre højtaler, men men.. Helicon er ikke dårlig, der er bare skruet en smule ned for
gennemtrækket, og det er på en sammenhængende og homogen måde.

En endnu mere transperant højtaler er den gl. Dali Grand Diva, og så kan du se hvor meget den har fået på puklen fordi den
fortæller stortset alt det snavs den bliver fodret med.

Helicon fra start til slut er stortset samme højtaler pånær lidt finish, en enkelt kondensator der blev blå istedet for gul. og en
extra magnet på bas mellemtonerne. Har svært ved at vurdere hvilken der er bedst, har haft dem alle, også MS4/ Hele
Euphonia serien.

Jeg foretrak MS4 over alt andet, også i forhold til Helicon 800/ MS5.

MS4 er de sidste mange år blevet solgt til omkring 20-22000kr, og tror jeg fik 18000kr for mine Helicon 400 MK2 for
efterhånden mange år siden.

Transparent, åben og letflydende er præcis de egenskaber jeg søger. Ikke analytisk, men fornemmelsen af, at der er hul
direkte igennem til musikken. Jeg er en del gange blevet imponeret over Dali's måde at præsentere særligt den øvre del af
mellemtoneregisteret på, senest med et par Mentor 6, så nu er det vist på tide at jeg får et par hjem at stå!

Må jeg spørge hvad dine oplevelser er med MS4, i forhold til størrelsen af rummet? Har du evt. erfaring med hvordan de
arter sig i et rum, der er lige i underkanten af 20m2? Havde der eksisteret en MS3, var det dén jeg havde sigtet efter, men
det er jo desværre ikke tilfældet. Alternativet bliver så f.eks. Helicon 300, og det er ganske enkelt for småt og med for lidt
bund til min smag.

Det er MS4 og 400MKII LE i PERFEKT stand jeg har kigget på, og dem ved folk godt hvad de vil have for! Den
almindelige MKII er rigtig nok en del billigere.
Udbuddet ser også ud til at være skrumpet lidt igen, med prisstigninger til følge. Der var nærmest overflod af dem for 6-12
mdr. siden, hvor alle ville have Epicon i stedet.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

MS4 er en anelse analytisk, det er knap så udpræget med Helicon.

MS4 eller Helicon 400 er bestemt ikke for store til 20m2 rum. Men det er stadig vigtigt at du ikke klemmer dem op i et hjørne,
eller tæt på bagvæg og div møbler.

De vil være perfekt til et 20m2 dedikeret lytterum hvor højtaleren får første prioritet i indretningen.

Og så en Dali Gravity forstærker på, så er den i vinkel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes