Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyngdorf 2+2 nye fronter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumhest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig erhvervet mig et sæt DIY Lyngdorf W210 woofers. Hvor fremragende jeg end synes mine fronter er, overvejer jeg dog at udskifte
dem, idet de nok ikke helt bliver udnyttet efter fortjeneste herefter, da 10" bassen nu slet ikke bliver anvendt.
Da W210 nu tager sig af de laveste frekvenser er der jo lidt mere valgfrihed i forhold til fronter, men jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal gå
efter, hvorfor råd ønskes. Jeg har tænkt mig at købe brugt, og vil helst holde mig under 10k men skulle det ryge over går det nok også.
Jeg har været meget glad for bånddiskanten så det indlysende ville nok være at gå efter et par Aurum Cantus Volla, men det kan jo være jeg overser
en anden fantastisk højttaler. Af andre højttalere jeg har overvejet er:
Diverse Dynaudio modeller, Contour 1,4, Confidence C1 men de bliver nok også lidt for dyre, men hvis de nu er fantastiske...
I et svagt øjeblik har jeg også overvejet JBL Array 800 (men den bliver nok lidt for dyr og er svær at finde brugt).
Lyngdorf DP-1, et oplagt valg, jeg har tidligere haft ML SL3 og var meget glad for dipollyden.

Som I nok kan se er det ret forskellige højttalere så jeg skal selvfølgelig ud at lytte lidt, men jeg kunne godt tænke mig lidt input omkring mine valg,
især hvis I har hørt ovennævnte højttalere eller har bud på andre jeg bør tage med i mine overvejelser.

Min musiksmag er primært rock så det må I gerne have med i overvejelserne (der vil ikke blive hørt jazz/techno eller lignende).

Mvh og på forhånd tak.
Carsten

Til top Vis skumhest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumhest

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten,
Spændende det du har gang i. Jeg har selv haft DP1 BW1 konstellationen kørende. Jeg var ikke imponerede af DP1'erne. Lidt kedelige i lyden er min bedste beskrivelse. Jeg har også haft ML Vantage og det var helt uden for sammenligning. Fantastiske højttalere disse Vantage, desværre havde jeg ikke plads nok bag ved højttaleren til at de kunne yde det optimale. Helst en meter bag folien og jeg havde kun ca. 0,6m. Det betyder rigtig meget og kan ikke korrigeres af Roomperfect. I dag spiller jeg TDAI2200 RPAD, Gamut L3 og B&W PV1 sub. Det er jeg rigtig glad for. Det spiller rent/klart og meget musikalsk. Subben integrerer perfekt og er i øvrigt fantastisk til musik. Roomperfect hjælper meget her. Gamut L3 synes jeg afgjort du skal have med i overvejelserne. De nyere M3 er også fantastiske uden jeg dog har lavet en 1:1 sammenligning. Jeg hører selv alt muligt forskelligt dog ikke techno og den slags. Gamut'erne kan sagtens være med her

Jeg har også haft Dynaudio Focus 160. De er ikke helt prismæssigt på niveau med de Dynaudioer du nævner, men skulle efter sigende være bedre end Contour 1.4 som jo faktisk har rigtig mange år på bagen. Der er ingen tvivl Gamut L3 er væsentlig bedre. Mere transparent, velopløst diskant og især perspektiv og dybde er i særklasse.

God jagt - og lad os nu følge med i dine bestræbelser!
Mvh,
Jørgen
Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk

skumhest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Januar 2014 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej Jørgen
Tak for responsen. Jeg var også meget glad for mine ML og jeg havde fint plads til dem. Jeg havde dog den oplevelse, at jeg ændrede musiksmag i
retning af mere akustisk musik. Især kvindestemmer lød ganske fantastisk, men ud af en pladesamling på 1000 har jeg kun 15 hvor det er kvinder
der synger og så savnede jeg også den lidt mere fysiske gengivelse fra en volumenkilde. Derudover savnede jeg lidt lydstyrke når jeg skruede op, jeg
kan rigtig godt lide at spille højt så det er også en parameter .
Jeg kan godt lide dit forslag da jeg ikke har så meget kendskab til GamuT og det er jo altid rart at få nye input. Hvordan er de lydstyrkemæssigt? Jeg
har et meget stort rum at spille i, og selvom de nederste oktaver bliver varetaget af noget andet, skal den jo helst kunne følge med. Hvordan er
dynamikken i dem?
Jeg har også overvejer JMLab og Dali Epicon men de er ikke rigtig til salg brugt endnu.

Jeg forventer ikke at skulle anskaffe nye højttalere i morgen men i løbet af året er jeg vist nødt til at skifte... når jeg har hørt lidt forskelligt og
bestemt mig.
Mvh
Carsten

Til top Vis skumhest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumhest

syddk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten,

Behovet for lydtryk er jo subjektivt. Jeg ved ikke hvor tunge ML SL3, men er de ikke helt passive?? Min ML Vantage kunne spille tordnende højt - de var meget let drevne.

Til ultimative lydtryk er Gamut L3 ikke sagen. De spiller fint højt til mig (og konen:-)) men altså ikke så højt som ML Vantage. DP1'erne fra Lyngdorf kan dog også tale pænt højt. Måske du skulle give dem et lyt? De er af og til til salg for ganske overskuelige beløb. Det kan jo være at de er gode til netop rock. Højt kan de i hvert fald !!

Moin,
Jørgen
Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes