Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround med aktive fronte? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Supernaut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

(mål: køb af receiver til ca 2-3000kr, men kan strækkes til lidt mere)

Jeg har købt mig en lille Intel NUC som er blevet vores mediecenter i stuen. Det fungerer utrolig godt, men den har kun lyd via HDMI.

Vi har en Pioneer VSX-d2011, som jeg er glad for, men den er gammel efterhånden og har ingen HDMI-indgange.

Vores fjernsyn har HDMI, men den rapporterer, il vores Intel NUC (som kører Windows 7), at den kun kan modtage 2 kanaler, og derfor får vi kun vores film/serier i stereo til fjernsynet. Fjersynet sender så signalet videre til vores Pioneer via optisk kabel.

Det kan jeg jo selvfølgelig ikke leve med særlig længe, da jeg savner digital surround, og derfor tænker jeg at købe en ny moderne forstærker med HDMI.

Jeg har læst en del synes jeg, og har følgende problemstillinger:

HDMI 1.4:
Jeg har ikke fundet nogle forstærkere med HDMI 2.0, som jo giver 4K i 60Hz. Jeg ved ikke om dette bliver nødvendigt i fremtiden eller ej, så måske er 1.4 ok indtil forstærkeren en dag skal skiftes ud med noget moderne til den tid. Jeg skal også sætte en XBOX til, og evt andre dimser efterhånden, så det er ret vigtigt at få HDMI i en eller anden form.

Opskalering:
Jeg sørgede for at købe en Intel NUC som kan afspille 4K (ved dog ikke om den kan afspille 60Hz, men det vil jeg tro). Derfor skal forstærkeren, i det mindste, understøtte 4K passthrough, MEN...siden jeg nu er begyndt at forberede mig på 4K, så ville det jo være rart at have en forstærker som kunne opskalere 1080P indhold til 4K. Jeg har læst, at den chip der sidder i Pioneer's entry-receivers som kan opskalere er en del bedre end dem i Denon og Onkyo, mener jeg det var. (Måske var det Yamaha og ikke Onkyo...).

Lydkvalitet:
Så vidt jeg forstår er vores nuværende Pioneer VSX-d2011 en glimrende forstærker ydkvalitetsmessigt; derfor er jeg lidt bange for at købe en ny forstærker for ~2-3000kr, da vores nuværende vist i sin tid kom på markedet for ~9000kr (vi købte den selv brugt for 1500kr). Jeg spekulerer altså derfor over om jeg vil høre en stor forskel i lydkvaliteten, eller om moderne forstærkere i entry-level prisklassen efterhånden er nået op på samme kvalitetsniveau som en god 9000kr 10 år gammel forstærker. MEN....

Aktive fronthøjttalere:
Jeg har mig et sæt KRK V6 Series 2, som er aktive studiehøjttalere som jeg tidligere har brugt i mit hjemmestudie. Jeg synes de lyder utrolig godt (dog er de nearfield, så de passer måske ikke perfekt i et surround-setup, men sådan bliver det altså.). Derfor tænker jeg lidt at jeg måske ikke behøver en stor og kraftig forstærker, da forstærkeren kun skal trække center og 2 baghøjttalere, og ingen sub, da KRK'erne har rigelig bas.

Mit spørgsmål er så bare, hvad jeg skal gøre mht køb af surround forstærker?

Budgettet ligger på 2000-3000kr ca., men kan nok strækkes lidt.

Mit største problem er sådan set mest om jeg mister en masse lydkvalitet, eller om det er ligemeget da jeg jo har nogle gode aktive fronthøjttalere; og om jeg måske skal vente til der kommer nogle forstærkere med HDMI 2.0.

Bonus-info:
TV-arealet er nok ca 20m2, og fjernsynet står næsten inde i det ene hjørne.
Center, SR og SL er nogle KEF KHT1005SE, hvis det skulle have nogen betydning.
Vi har ingen blueray film, da vi mest ser Netflix/HBO, rippede film, etc., og vi bruger ofte også anlægget til musik, som også skal lyde godt til alt fra hård elektronisk musik til klassisk/jazz.

Dette blev et virkelig langt indlæg, men jeg synes selv det er lidt kompliceret. Håber dog alligevel at der er nogle der kan give mig nogle gode råd til hvad jeg bør gøre.

På forhånd tak!
Til top Vis Supernaut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supernaut

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes