Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forbedring af planar 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Igår sad jeg og kiggede lidt på min rega planar 3. Jeg bankede lidt på plinten og så tænkte jeg:"Den må kunne dæmpes mere".

Er der nogen der har ændret og fået bedre lyd på deres planar 3 ? Eller skal man bare købe en anden spiller ??

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en pakke resonansdæmpning hos T.Hansen, til dæmpning af min cd spiller, og da der jo var meget til overs prøvede jeg at klistre en plade under min rega p2 og lyttede lidt, den fik så en plade mere og jeg synes resultatet er fint. Jeg er ikke så god til at sætte ord, på det som jeg hører (hifi ord), men synes der er mere ro, og det virker som om den spiller med mere kontrol og dybde..

http://www.thansen.dk/product.asp?c=243733803&n=56776247 0&pn=567791083

mvh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke sådan at en Rega P3 er verdens 8' vidunder og den kan sikkert forbedres, om man kan få det til at lyder grader bedre ved blot at dæmpe plinten vil jeg gerne sætte stort spørgsmålstegn ved. Det er min opfattelse at folkene hos Rega har undersøgt tingene og taget nogle valg, indgået nogle kompromisser og det er der så kommet en P3 ud af. Det der med at dæmpe er egentlig og så et misvisende ord for det du reelt gør er at sænke resonansfrekvensen og lige præsis i dette tilfælde kan jeg ikke forestille mig at det er det man ønsker, for jeg har den naive tro at man har lagt resonansfrekvensen lige præsis der hvor den gør mindst skade. Så summa somarum hvis du vil have en Rega P3 til at spille som en anden pladsspiller så køb en anden, lidt lige som hvis du skal bruge en skovl så begynder du vel heller ikke at modificere en spade, vel ! Bare min ydmyge mening.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Igår sad jeg og kiggede lidt på min rega planar 3. Jeg bankede lidt på plinten og så tænkte jeg:"Den må kunne dæmpes mere".

Er der nogen der har ændret og fået bedre lyd på deres planar 3 ? Eller skal man bare købe en anden spiller ??

Hej troelskn

Hvis det bare drejede sig om at dæmpe så hårdt som muligt så lavede man nok plinten af en betonflise beklædt med gummi men det er jo ikke det eneste saligtgørende, en grammofon er ligesom et instrument hvor helheden giver det gode resultat (eller dårlige).

Det er ikke bare pickuppen der betyder noget for hvordan det lyder, det er alle enkeltdelene som den er opbygget af der hver især bidrager med noget til helheden og hvis man er heldig så går alle disse bidrag op i en højere enhed så helheden bliver mere end summen af de enkelte komponenter.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

OK det er egentligt mere for at høre om der er nogen der har eksperimenteret lidt Smile. Jeg er klar over at den er som et instrument, bare se hvor meget det hjalp at få den op på en granitplade.

DC motor osv. er jo nok forbeholdt de dyrere modeller.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej troelskn

Nej du kan godt få et motor opgraderings sæt der minimerer vibrationer til P3.

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på at Gli- fra Highend Sound har en del modifikationer til din Rega, som kan give forbedringer. Kig på hans hjemmeside

http://www.highend-sound.com/ 

som dog endnu ikke er helt opdateret med vinyltilbehør. Alternativt send en privat besked til ham. Han er meget hjælpsom.

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Det eneste der hjælper på en Planar 3 er vel Origin Live opgraderinger, mest armen jo. Akustisk afkobling er meget vigtigt, det at dæmpe pladespilleren selv hjælper ingenting hvis ikke isoleringen af pladespilleren er iorden. En væghylde på en solid mur er den bedste investering til enhver pladespiller, eller så meget granit at det garanteret ikke "flytter sig". Når du spiller lidt højt, prøv at holde hånden på forskellige komponenter og du vil føle hvad jeg mener. 

Niels. 

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

ku' man ikke få en keramisk tallerken engang ? som erstatning for den af glas ?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil give Lasse ret - køb en P25 i stedet.

Jeg har hørt mange "forbedringer" af P3: Anden kraftigere plint, Pladetallerken i Acryl, nye kabler i armen osv.

Alle gav en anderledes lyd - men ikke éntydigt bedre. Helt galt gik det for min bror, der erstattede fødderne med spikes - og placerede det hele på en "syngende" betonplade - Uffff

Jeg vil også sætte spørgsmål ved om en granitplade er det bedste - det er jo hurtigt at tjekke: få skåret en billig krydsfinersplade ud i stedet !?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv lavet temmelig mange ændringer på min Rega P3 (tallerken, plint, dæmpning osv.), men må nok tilstå, at den har det bedste lydkompromis/sammenhæng, i den originale opsætning, som jeg også er vendt tilbage til.

Som Nørd også skriver, giver ændringer på P3'eren "forbedringer" på et område, men desværre på bekostning på et andet område, så konklusionen fra min side må være, skal det være bedre, så køb en bedre pladespiller, det er vist også det Bent Sejbæk fra REGA heletiden har sagt, men det er jo fedt selv at erfare det ikk.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 28 April 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Dengang Hifiklubben overtog forhandlingen af Rega, var der en artikel i AudioVisen (uha, det er mange år siden) om firmaets filosofi.

Rega er af den opfattelse, at lette materialer har en fordel frem for tunge, da de hurtigere falder til ro igen.....meget tankevækkende.

Så man ændre vel ganske drastisk på konstruktionen, hvis man hæver vægten

Michael.

Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael

Thomas L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er nok ingen tvivl om at man enten skal være meget dygtig eller meget heldig hvis alle konstruktionsmessige ændringer giver et bedre resultat.

Jeg er selv afstået fra de stor ændringer på min p3 men jeg kan med garanti sige at et godt kabel på ingen både giver et dårligere resultat.

En bedre måtte skader heller ikke... og hvis den gør er der ingen skade sket med ploven. 

Jeg køber dog ikke den med at alt er afpasset efter hinanden og at Rega'en ikke kan forbedres. Men man skal da have lyst til at ændre og måske ændre tilbage hvis resultatet ikke er godt.

Det er lidt det samme som at sige at en bil ikke kan komme til at køre bedre med andre støddæmpere, dæk osv. i en blind tro på at folkevogn nok ved hvordan din bil skal køre. Sådan er det ikke og det ved I vist også godt selv. Vi har vist alle prøvet (med gevindst) at tilpasse klangen fra Cd'eren med diverse kabler da det øvrige udstyr samt rum osv. fåvirker lyden. Vores smag er heller ikke ens. En lys og precis lyd er der nogen der elsker og andre der hader.

Men Rega'en er bestem et rigtig godt kompromis, specielt til prisen.

Jeg taler heller ikke for at man kan få en super spiller til ingen penge for det er ikke billigt at eksperimentere.. men det er da lidt sjovt at finde ud af hvordan resultatet bliver .. 

Thomas

Til top Vis Thomas L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Thomas L skrev: "

Jeg køber dog ikke den med at alt er afpasset efter hinanden og at Rega'en ikke kan forbedres. Men man skal da have lyst til at ændre og måske ændre tilbage hvis resultatet ikke er godt."

Det er jeg helt enig med dig i men man må have evner for at sætte sig grundig ind i hvad for konstruktionsprincipper man har benyttet sig af, ellers bliver alle de ændringer man kan komme i tanke om bare skud i tågen og det kommer der sjældent noget godt ud af, om end at man hurtigt kan få brugt en masse penge til ingen ting. Rega P3 er en god grammofon "til prisen" og så er den ikke længere.

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 28 April 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej Troelskn

Vel er en Planar 3 ikke Verdens bedste pladespiller, så var der næppe basis for en P5 (nyhed), en P7 (nyhed) eller en P9 (stadig hed), men som der også i nogle indlæg peges på, så er den omhyggeligt lavet med henblik på at gengive i en høj kvalitet til prisen. At klaske noge dæmpende materiale på plinten vil ikke have nogen lydmæssigt forbedrende effekt på en P3, der, som alle Rega Pladespillere, er lavet efter devisen, stivhed, lav vægt og få mekaniske dele. Dæmpningsmateriale bruges af nogle af den simple grund.. at det er nemt !!!

Men lad os nu antage at det havde en lydmæssig forbedrende effekt, hvorfor skulle man så ikke, hos Rega, selv putte det på, det er jo hverken svært eller dyrt. Grunden er, at det forringer gengivelseskvaliteten !

Og det gør 99% af de "forbedringer der tilbydes af firmaer der har "lagt sig i kølvandet" af en inddiskutabel succes. Der er ofte tale om firmaer der uden ansvar eller samvittighed docerer folk til at hoppe på limpinden.

Vil du have bedre lyd end din Planar 3 kan tilbyde, så køb en større Rega eller hvis du mener at andre laver bedre pladespillere, så køb dem.

Og, jo en folkevogn kan forbedres med bedre dæk og undervogn og motor, med var det så ikke bedre, til samme pris at købe en Audi ?

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

Thomas L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hej Bent

Vi er vist ikke ret uenige og har man mønterne til den "rigtige audi" har du da ret. Men selv audi'en er sat op efter den "lidt for magelige" numse til min smag. Der må godt være en kontant undervogn på min bil (ikke at det skal overføres til ploven) og der kan "den rigtige" forbedring være løsningen. Og det er ikke bare at sætte et sænkningssæt fra T-hansen og nogle dæmpere fra monroe på og så forvente at resultatet bliver godt.

Det er med ploven som med biler... du skal vide hvad du gør eller være så glad for produktet at du er villig til at ofre en del for at gøre den bedre hvis du ønsker at ændre på konstruktionen.

Men jeg fastholder stadig at der er simple og økonomiske forbedringer som eks. kablet (dækket) der giver et godt løft. Men det nytter forståes ikke bare at købe en rulle i harald nyborg til 15 kr/m. Men for et par hundrede kroner får du et fint løft i kvaliteten. Og for de penge får du altså ikke en audi!

I øvrigt en fed vendig med (stadig hed..)

OG jeg har den dybeste respekt for RAga'ernes ydelse til prisen.. ikke at de er de eneste.. men fint produkt. Det er jo derfor jeg stadig har den.. det koster trods alt en del at flytte resultatet betragteligt.

Thomas

Til top Vis Thomas L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

tak for svarene.

Er den for dårlig til en MC pickup ?? dvs. skal jeg købe en anden plov før jeg køber en dyrere MC pickup.

Jeg køre PT med en Elys.

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Troelskn

Jeg tror at der i dette forum menes pick up, når der skrives plov.

Nej, din Planar 3 kan sagtens "løfte" en MC pick up, selvfølgelig. En pick up kan næsten ikke få bedre betingelser end i en RB 300. Minimal friktion og minimalt slør giver pick uppen ideèlle arbejdsbetingelser og gør at den, upåvirket, kan arbejde med aflæsning af rillen.

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 April 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Når nu man har købt en P3, så er vejen banet for forbedringer. Selvfølgelig kan man købe en større Rega P25 er et fremragende køb lige nu, men det er sikkert fordi de nye P5 og P7 er kommet. Alle Rega arme kan bære en MC pick-up, det er som alle Rega arme et godt produkt, som blot skal have en nyt kabel så er den helt perfekt. Væk med alle lodningerne og mellemstik, loddetin og stik påvirker lyden. Alle Rega spillere vil have godt af en DC motor (undskyld jeg kender ikke P5 og P7 endnu), som er den største lydforbedring, som man kan foretage på en Rega. Man kan altid diskutere om det er det værd, eller om man skal købe en ny pladespiller. Jeg vil blot henvise til min indledning. Og rigtigt nogle ændringer er ikke pengene værd, men at lave en ny plint og videre i den retning, så kan man lige så godt rydde den af vejen, tage armen med til den hjemmelavede, købe ny tallerken og leje og dc motor, det er der nemlig mere fornuft i (og lidt mere hjemmesløjd)   
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes