Forfatter |
|
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
 For et par år siden postede jeg dette billede af mit setup Mit setup er langt optimalt sat op.... langt fra, det ved jeg. Men det er desværre de vilkår jeg lever under, for der er vitterlig ingen mulighed for at gøre det anderledes. Som I kan se befinder højtalerne sig i en alkove lignende opstilling, der gør at bassen har trange vilkår og det kan høres selvfølgelg, den er alt for upræcis og der er for meget bulren i lyden. Jeg har som et alternativ købt et par originale Dynaudio standere der passer til de Focus 140'ere jeg har og så har jeg ellers et par lange højtalerkabler monteret, så når musikken virkelig skal nydes stiller jeg dem ud på gulvet og så er det ellers perfekt og fantastisk lyd. Men kan jeg gøre noget i alkoven? Kan jeg købe et par højtalere der er egnet til en håbløs placering eller kan jeg gøre noget elektronisk for at dæmme op for det.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sambora.
Det var jo mig, der i sin tid foreslog dig, at have disse længere ht kabler, så du havde mulighed for at lytte rigtig, når denne lyst meldte sig. Men jeg tænker på, at jo ikke har plads til anden måde at gøre det på, så hvorfor have et ekstra ht'er stående fast i alkoven, så Dynaudio'erne måske skal stå fast ude på gulvet? Eller vil du skifte dem ud til nogle, som muligvis kan lyde godt derinde? I så fald bliver de meget små, så de kan nyde fordel af den akustiske forstærkning alkoven giver. Men ellers kan du lægge noget sort/hvidt filt på borddelen, så de værste refleksioner i diskanten dæmpes lidt, selvom det er bassen, der er et problem. Ellers er der ikke så meget du kan gøre. Det er et lille kompakt sted. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart, at en højtaler med bagudvendt basrefleksport passer meget dårligt på den plads. Der findes modeller med forudvendt port, og jeg kan da
også huske markedsføring af diverse højtalere, at de netop er optimeret til en placering som din. Du er jo ikke den eneste, der er nødt til at placere
dine højttalere i et hjørne. Så de findes derude!
Jeg kan ikke lige komme på nogle modeller, men google kan garanteret hjælpe dig!
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Note anbefaler hjørneplacering ...
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se, at AV-Connection markedsfører højttalere fra Cornered Audio, der som navnet siger, er udviklet til at stå i et hjørne. De er samtidig ret
diskrete i designet. Kunne måske være værd at få på prøve?
Cornered Audio
|
Til top |
|
|
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Sambora.
Det var jo mig, der i sin tid foreslog dig, at have disse længere ht kabler, så du havde mulighed for at lytte rigtig, når denne lyst meldte sig. Men jeg tænker på, at jo ikke har plads til anden måde at gøre det på, så hvorfor have et ekstra ht'er stående fast i alkoven, så Dynaudio'erne måske skal stå fast ude på gulvet? Eller vil du skifte dem ud til nogle, som muligvis kan lyde godt derinde? I så fald bliver de meget små, så de kan nyde fordel af den akustiske forstærkning alkoven giver. Men ellers kan du lægge noget sort/hvidt filt på borddelen, så de værste refleksioner i diskanten dæmpes lidt, selvom det er bassen, der er et problem. Ellers er der ikke så meget du kan gøre. Det er et lille kompakt sted.  |
|
|
Ja, det var lige præcist dig, der fik mig til at købe et par standere og 4 meter Atlas kabler og det er super. Desværre har jeg små børn og så er sådan en permanent opstilling desværre udelukket. De må tilbage i alkoven når jeg har lyttet.
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres forslag. Jeg har også selv kigget på de her Cornered Audio.
Men selvom bassen vender fremad, vil jeg vel stadig have problemer med bassen og lyden vil stadig reflekteres?
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 04 Marts 2014 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Men selvom bassen vender fremad, vil jeg vel stadig have problemer med bassen og lyden vil stadig reflekteres? |
|
|
Ja - bas er rundstrålende, så jeg tror ikke du vil opleve nogen synderlig forbedring, ved at skifte til et sæt højttalere med
fremadvendt basport. Prøv evt. med en sok i basporten på dine nuværende højttalere, måske det giver noget.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 06 Marts 2014 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller blokér porten helt. Kombinationen af en hjørneplaceret sub med port, og et lille rum, er sjældent befordrende for nuanceret bas. Det kan være fedt til actionfilm, men ellers...
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2014 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Sambora skrev:
Men selvom bassen vender fremad, vil jeg vel stadig have problemer med bassen og lyden vil stadig reflekteres? |
|
|
Ja - bas er rundstrålende, så jeg tror ikke du vil opleve nogen synderlig forbedring, ved at skifte til et sæt højttalere med
fremadvendt basport. Prøv evt. med en sok i basporten på dine nuværende højttalere, måske det giver noget. |
|
|
Har jeg forsøgt. Det giver en forbedring, men ikke optimalt.
|
Til top |
|
|