Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Præstens OB1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Forum
Nu er jeg nået til et punkt hvor det er begyndt at blive interessant, så her kommer en tråd om mine DIY højttalere.

Jeg besluttede i efteråret at jeg ville prøve at lave mine egne højttalere, da jeg fornemmede at mine gamle Peak Consult 7-5
var det svage led i kæden, og ikke helt opfyldte de ønsker jeg har til højttalere.
Et krav var at de skal kunne spille godt ved lave niveauer, og som minimum matche bassen fra 7-5'eren, der er den bedste
jeg har haft i stuen.

Jeg besluttede ret hurtigt at det skulle være en line source, eller i hvert fald tilnærmet.
Tanken om at mange enheder der tilsammen skal bevæge sig ganske lidt for at spille med almindelig lydstyrke, og derved må
forvrænge mindre, passede godt ind i mine ønsker til lyden.
Da jeg så kom i kontakt med en fyr der havde en interessant bånd-enhed, blev det kun bedre.
Min tanke var at afprøve koncepter ved så lille økonomisk udgift som muligt, hvilket jo er selvmodsigende når man bygger
højttalere...

Jeg har haft snakket en del med bekendte der er langt mere erfarne end jeg, blandt andet Daniels, og Karsten Sømand.
Efterhånden besluttede jeg at line sourcen skulle være 2-vejs, og basserne skulle spille i et lukket kabinet med lavt Q, omkring
0,5, for at få en god impulsrespons. Sammen med Sømanden valgte jeg Wavecor WF182BD04 som en kandidat, da den
kræver et forholdsvist lille kabinet (17-18 liter) for et Q på 0,5.

Så jeg startede med at låne et sæt bånd hjem, og indkøbe 2 stk Wavecor enheder (til et mono-bassystem), og bygge
kabinetter til dem.


Efterhånden blev jeg dog mere og mere i tvivl om hvorvidt bassystemet kunne det jeg ønskede, selv når der kom 8-10 stk i
hver side.
En dag besøgte jeg peter Holstein, (ham der lavede Holfi-produkterne), og han arbejdede på en dipol/åben baffel højttaler, der
lød meget overbevisende. Peter pointerede at dipol netop evner at spille indlevende ved lave niveauer.
Så efter en god snak med ham, besluttede jeg at prøve Wavecor-enhederne som dipoler. Det lød meget overbevisende i
mellemtonen, men enheder i den størrelse kan ikke spille bas i en dipol konfiguration.
Derefter begyndte jeg at læse mere om dipol højttalere, især på Audiocircle.com. Efter at have læst om Matevanas Hestia
projekter , fandt jeg ud af at bestille nogle MCM 55-2981
10"-enheder hjem, for at prøve som mellemtoner og basser i dipol.


Der var noget af det rigtige, men de var altså ikke så gode som Wavecor'en i mellemtonen. Så basserne kom i H-ramme
kabinetter, tilbage med Wavecor som mellemtone og så prøvede jeg igen.


Så følte jeg at jeg var på rette vej. Lyden var nu dejlig åben, og basserne spiller rimelig dybt, men ikke med reference-'slam'
endnu.
Peter Holstein bruger Vifa NE-enheder til sine højttalere. Argumentet er, at det kompakte design må være positivt, især i en
dipol-højttaler, hvor man også får lyden fra enhedens bagside med. Derudover lyder den rigtig godt.
Så seneste skridt har været at indkøbe 12 stk Vifa-enheder, og montere dem i kabinetter.

Peter er også kommet på den ide at montere en slags diffuser bag enhederne, så lyden spredes til siderne frem for direkte
bagud. Han oplever at højttaleren på den måde kan rykkes tættere på bagvæggen, og i øvrigt hjælper det på dipol-lyden.
Så det har jeg (med hans tilladelse), kopieret.

Ved ikke helt om det kan ses på billedet, men der sidder en V-formet 'lyd-spreder' bag ved enhederne.
Båndene er i mellemtiden også kommet i dipol-bafler, så hver højttaler ser nu således ud.

Jeg synes det spiller den rigtige vej nu.
Næste skridt bliver at samle mellemtoner og bånd på samme baffel.
Jeg vil også gerne have målt frekvensresponsen på højttalerne, indtil videre har jeg blot indstillet niveauerne mellem
enhederne på øret.

Senere hen skal den endelige finish så besluttes.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

hej præsten.
det ser rigtig godt ud. ligner nærmest noget dali mega-line-halløj.
    mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Super
Og de kommer så i serie produktion, hvornår?
Spændende projekt du der har gang i, bliver spændende at følge og se det færdige resultat

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 15 Marts 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej Præst

Først og fremmest - tillykke med tråden - med alle de fede ting du har gang i er det da på tide :-)

Hvor er jeg glad for, at se at der er nogen der får realiseret noget af det vi andre kun har i tankerne. Jeg er stor fan af din bemærkning om, at holde udgiften så lille som muligt - og så koblingen til de 12 stk. Vifa enheder :-). Som du selv antyder er det ikke en helt udgiftsfri sport, at udvikle HighEnd udstyr hjemme i stuen.

Jeg kan godt se fidusen med en line source, men er det virkeligt nødvendigt med 6 stk. i hver side når du bruger enheder så store, som 6" ?

Nu er det jo nemt, at sige, men jeg har faktisk også tænkt på, at prøve en diffusor - har bare ikke kunnet finde noget om det på nettet. Min rent teoretisk skulle det jo være muligt, at reflektere lyden derhen, hvor den gør mest gavn. Det er jo nærmest det modsatte af absorbenter. Har Peter og du fået samlet nogle gode erfaringer med hvordan det fungerer i praksis ?

Jeg har en masse spørgsmål men tænker, at vi skulle mødes en dag i stedet for, at jeg tæppebomber dig herinde ? Jeg kommer til Sjælland jævnligt i forbindelse med mit arbejde, så kunne jeg jo tage en flaske vin eller en god øl under armen.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

FEDT

Hvordan er resten af kæden bygget op - Delefiltre, forstærker mv ?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

jeg kan se en masse eLabs udstyr :-) dvs PRE + DAC + 2 stk BigFoot Power
Rart at se en anden eLabs gut her
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej Præst,

Super spændende projekt!

Jeg legede selv med ideen om et OB system for en del år siden, men valgte at gå en anden vej (måske har du set min tråd om the Equilibrium Project), fordi det ikke var muligt at tilgodese den nødvendige assymmetriske opstilling af systemet i mit rum. Det var så før man havde de muligheder for elektronisk kompensation, som vi nyder godt af i dag

Jeg vil stadig sige, at noget af det bedste bas, jeg nogensinde har hørt, har været fra et dipol-system!

Men det system havde så også et pænt antal basenheder! Og hvis man vil kunne spille ved et vist lydniveau med OB, så vil det nok være svært uden at skulle have et pænt antal basenheder - eller 1-2 store enheder (læs 15" eller 18") - hvis bassystemt skal kunne "følge med" resten. Og det fylder!

Når ovennævnte er sagt, så afhænger meget af, hvor langt ned mellemtonerne rækker i linesource-konfigurationen - og også af, hvor højt du vil kunne spille. Endelig spiller room gain'et i det aktuelle rum også ind og kan gøre en pæn forskel i behovet for bas fra selve systemet.

Hvis jeg en dag får andre fysiske rammer, der tillader et højttalersystem, som optager noget mere plads (hvilket ikke er muligt i dag), er jeg ikke i tvivl om, at jeg vil kigge på OB igen - så jeg er meget spændt på dine resultater. Indtil videre ser det meget spændende ud - og diffusor-ideen er jeg også lidt spændt på! Håber du vil fortælle noget om virkningen, hvis muligt!

God byggelyst!

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for de pæne ord.
@Heine: Ja, udgiften skulle holdes nede, så længe jeg afprøvede koncepter
Jeg kunne godt regne ud, at en linesource med 8, 10 eller 12 bas-enheder aldrig ville blive decideret billig.
Men delefilteret er købt brugt, alle test-kabinetter og -bafler er lavet af overskudstræ fra jeg byggede skur osv osv.

Hvis det skal være en ægte line source, skulle jeg faktisk bruge endnu flere enheder, allerhelst gulv-til-loft. Men da jeg
skiftede fra 2-vejs til 3-vejs (samtidig med skiftet til OB), skar jeg lidt ned.
Du er velkommen til at komme forbi en dag, jeg sender lige en pb med kontaktinfo. Ellers kan du selvfølgelig bare spørge her,
så svarer jeg når der er tid, og hvis jeg har kompetence til det.

@Roky: Som rotelman skriver, så er elektronikken primært eLabs. Mellem for- og effektforstærkere sidder der et digitalt
delefilter, et DAP DLM 26. Det kan agere 2/3 vejs, er fleksibel med delefrekvenser, filtertyper og -stejlhed, ligesom der kan
indstilles gain, laves delay og lægges filtre ind for hver kanal, også separat højre/venstre, hvis nødvendigt. Det gør det nemt
at afprøve forskellige ting. Prisen er så en ekstra AD/DA konvertering, til gengæld slipper man for passive delefiltre.
Det vil sige at jeg har faktisk lavet et passivt 4. ordens filter til båndene, så signalet til dem ikke skal gennem konverteringen.
Hvad det så betyder tidsmæssigt har jeg ikke undersøgt endnu.
Det fedeste kunne være en digital forforstærker der også er delefilter, feks en DEQX, men så skal der investeres lidt mere...
Båndene drives i øvrigt at en lille integreret forstærker, da jeg ikke har de 2x3 effektkanaler højttalerne fordrer. Planen er en
ny, separat effektforstærker til bassen, muligvis fra CADaudio?

@Aksa: Selvfølgelig har jeg set dit Equilibrium projekt. Første gang jeg hørte om det var vist hos Brian i Ringsted for snart
mange år siden, så vidt jeg husker. Imponerende projekt du har.
Hvad angår bassen, så er det nok det ikke det endelige system, men det fungerer ok for nu. Jeg har faktisk i alt 8 af
enhederne, de sidste 4 sidder i et dobbelt foldet kabinet, inspireret af
Linkwitz. Det skal jeg have leget lidt mere med. Det flytter mere luft end
H-rammerne, men jeg kan ikke helt hitte ud af om det spiller lige så detaljeret. Hvis det er lige så godt, kommer dem fra H-
rammerne også i et foldet kabinet.
Drømmen er nogle enheder fra AEspeakers, men der skal
pengepungen også være i orden for at få dem hjem til DK - igen, det har været små investeringer til at starte med...
Mellemtonerne spiller ned til 100Hz nu, jeg ved ikke om de kan spille lavere, jeg har som sagt ikke mulighed for at måle. Hvis
nogen kan og vil hjælpe med det, vil det være super fedt.

Diffusoren synes jeg hjælper til at gøre det hele mere nærværende, de gange jeg eksperimenterede med en aftagelig type.
Faktisk synes jeg det blev mindre diffust, med diffuseren på(!). Indtil videre sidder det kun bag mellemtonerne. I næste baffel
bliver det en fælles diffusor til mellemtone og diskant, og jeg skal også prøve det på basserne.

mvh

Præsten


__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
jeg kan se en masse eLabs udstyr :-) dvs PRE + DAC + 2 stk BigFoot Power
Rart at se en anden eLabs gut her


Også eLabs mand her


Præsten --> det ser skisme spændene ud :-)
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

De Vifa enheder er også ret spændende - selvom de kaldes full range, hvilket er lidt overdrevent.

Som mellemtoner er de rigtigt gode.

Du må give en demo en dag

Så kan jeg også slæbe måleudstyr med, hvis du vil have lavet nogle målinger.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet en 15 tommer til bunden i stedet? - eks den Troels Gravesen bruger i sin OB Højttaler. Eminence deltalite II 2515. De koster ca 3000
sættet og så fylder det mindre end de to 10 tommer du har nu - hvis du vælger H eller U frame.
Jeg har ikke selv prøvet dipol endnu- men det kommer snart.

Jeg vil helt klart anbefale at du anskaffer dig en målemikrofon. Jeg bruger selv umik 1 fra miniDSP. Den skal bare i en USB port og så lyd ud af
jackudgangen på din pc. Den er kalibreret og det hele. Og er hvad flere seriøse producenter anbefaler. Du kan bruge eks Room EQ Wizard til at
generere sweeps- det er ikke særlig tungt at gå til.( og gratis) eller holminpulse (gratis ) eller ?
Det slam du mangler er sikkert pga du ikke har korrigeret for baffelstep samt måske at du ikke har areal nok i bunden - ganske lidt boost ved enkelte
frekvenser kan og hjælpe.

Link til mikrofon. Du kommer nok ca af med 700-800 kr inkl moms og told. Det er billigt i forhold til hvor meget længere mod mål du kan komme:

http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej Roky, super input.

Jeg sad faktisk og kiggede på UMIK-1 i går, men var ikke sikker på det med USB'en. Det er jo super nemt hvis den ikke
kræver eksternt lydkort (lige hvad jeg har brug for). Jeg bestiller den straks - man skal jo holde omkostningerne nede
Vil kigge på den der Deltalite. Har også kigget lidt på denne, til €67 kan
den da lige overkommes. Er lidt i tvivl om de 6mm max udsving er nok, men ellers er data pæne til OB.

Daniel, du er meget velkommen, også med måleudstyr. Du har meget mere erfaring end jeg hvad det angår.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 Marts 2014 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Diffuseren kan medvirke til at integrere bagsideudstrålingen fra baflen bedre, bl.a. fordi den hindrer de tidligste reflektioner i at nå frem til lytteren - og får højtaleren til at samarbejde bedre med rummet.

Kan bestemt anbefale et kig på Troels Gravesens OB 11, som er stærkt inspireret af den goe' gamle britiske højtalerkonstruktør G.A. Briggs.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 17 Marts 2014 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Hej Roky, super input.

Jeg sad faktisk og kiggede på UMIK-1 i går, men var ikke sikker på det med USB'en. Det er jo super nemt hvis den
ikke
kræver eksternt lydkort (lige hvad jeg har brug for). Jeg bestiller den straks - man skal jo holde omkostningerne
nede
Vil kigge på den der Deltalite. Har også kigget lidt på audio/r1524.htm">denne, til €67 kan
den da lige overkommes. Er lidt i tvivl om de 6mm max udsving er nok, men ellers er data pæne til OB.

Daniel, du er meget velkommen, også med måleudstyr. Du har meget mere erfaring end jeg hvad det angår.

mvh

Præsten


De har snart så meget god information på miniDSP's hjemmeside, at det er forvirrende at finde rundt i de
forskellige artikler:

rew">http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measuremen ts/umik-1-setup-with-rew

Jeg har indtil videre kun brugt min med USB ud til DAC. Her er det dog ikke muligt at måle delay mellem enheder
(der findes ikke en løsning pt - I hvert ikke hvis man bruger REW EQ). Men analog ud af computeren der burde det
være muligt (sådan som jeg har
forstået det). Det eneste negative jeg har at sige om den, er at ledningen har tendens til at gå løs af fatningen,
fordi stikket ikke er ret dybt, hvilket bevirker at den mister connection til computeren - Faktisk rigtig irriterende
(gaffatape hjælper på det). Men prisen er jo rigtig god i forhold til hvad den kan og hvor let det er
at bruge den, så man kan ikke forvente alverden... Den kommer i en lækker flightcase af plastic, foret med skum
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 17 Marts 2014 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Har du eksperimenteret med placering af diffusoren, dvs. tæt på vs. længere bagud?
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 18 Marts 2014 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Hej efterklang.
Nej, det har jeg faktisk ikke. Men det kunne jo være at jeg skulle indbygge muligheden i den næste baffel.
Det burde være rimelig nemt at lave det muligt at skubbe diffuseren frem og tilbage, med nogle gevindbolte, skinner og
vingemøtrikker.
God ide.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 18 Marts 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

..snip
Det slam du mangler er sikkert pga du ikke har korrigeret for baffelstep samt måske at du ikke har areal nok i bunden -
ganske lidt boost ved enkelte frekvenser kan og hjælpe.




Muligvis, men jeg kan ikke helt greje baffelsteppet for en OB'er?
Jeg har givet bassen et 12 dB boost med shelving filter (mit digitale delefilter har ikke mulighed for +6dB/oktav), det giver en
hel del.
Skal resten så have baffelstep? Og er der nogen der kan hjælpe med skæringspunkt/dB cut?
De spiller jo i 'full space' hele tiden, men der er selvfølgelig forskel på bagudstrålet lyd, og lyd reflekteret af baflen...

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Vil bare lige bidrage med at jeg har en UMIK-1 og den virker aldeles fint sammen med RoomEQ.

Jeg har en hemmelig drøm om en dag, at møde en der vil hjælpe mig med, at lære fortolkningen af data - da jeg på trods af selvstudie synes jeg mangler temmelig meget viden i den retning :-)

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Der er også Dayton Audios OmniMic, som dog ikke er helt billig. Men den kommer også med målesoftware, der er lavet af Bill
Waslo som er manden bag det noget dyrere målesystem Praxis. OmniMic er en fin løsning. Jeg skal dog tilføje at jeg ikke
benytter den selv.

Når man roder med OB højttalere er følgende side virkelig god:
http://musicanddesign.com/A_B_C_Dipole.html

John Krekovsky har også lavet en del "Tech Studies" som måske kan være til en hjælp.
http://musicanddesign.com/tech.html

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 29 Marts 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Præsten skrev:
Hej Roky, super input.

Jeg sad faktisk og kiggede på UMIK-1 i går, men var ikke sikker på det med USB'en. Det er jo super nemt hvis den
ikke
kræver eksternt lydkort (lige hvad jeg har brug for). Jeg bestiller den straks - man skal jo holde omkostningerne
nede
Vil kigge på den der Deltalite. Har også kigget lidt på audio/r1524.htm">denne, til €67 kan
den da lige overkommes. Er lidt i tvivl om de 6mm max udsving er nok, men ellers er data pæne til OB.

Daniel, du er meget velkommen, også med måleudstyr. Du har meget mere erfaring end jeg hvad det angår.

mvh

Præsten


De har snart så meget god information på miniDSP's hjemmeside, at det er forvirrende at finde rundt i de
forskellige artikler:

rew">http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measuremen ts/umik-1-setup-with-rew

Jeg har indtil videre kun brugt min med USB ud til DAC. Her er det dog ikke muligt at måle delay mellem enheder
(der findes ikke en løsning pt - I hvert ikke hvis man bruger REW EQ). Men analog ud af computeren der burde det
være muligt (sådan som jeg har
forstået det). Det eneste negative jeg har at sige om den, er at ledningen har tendens til at gå løs af fatningen,
fordi stikket ikke er ret dybt, hvilket bevirker at den mister connection til computeren - Faktisk rigtig irriterende
(gaffatape hjælper på det). Men prisen er jo rigtig god i forhold til hvad den kan og hvor let det er
at bruge den, så man kan ikke forvente alverden... Den kommer i en lækker flightcase af plastic, foret med skum


En lille service opdate. Impulseresponse funker IKKE med UMIK-1 og REW5- Af hvad jeg kan læse mig til.
Men HOLMimpulse kan godt. Det
virker i hvert fald fint her hos mig med UMIK-1 og USB dac som output

Her er en let fremgangsmåde:

http://www.diysubwoofers.org/misc/holmimpulse/
ta.html


Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes