Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DIN til ht-klemstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meninxcm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2014
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej,
Er ny her og kan ikke lige overskue, om dette emne tidligere er vendt her... Der står meget om B&O, men...
Har en ældre Bose acoustimass med to satelitter og en aktiv subwoofer med 5 pol din-stik.

1) hvad skal jeg bruge for, at slutte denne til højtalerklemmerne på forstærkeren? DIN til 4xRCA han eller hun, som så klippes af? Hvilke 'farver'
passer i så fald sammen til rød og sort klemme...?
2) kan Bose acoustimass kobles direkte til Samsung tv via optisk audio out eller hovedtelefonstik (uden forstærker i mellem) og hvordan kan lyden i
så fald justeres?

På forhånd tak for jeres tilsammen alvidenhed
Mvh
Meninxcm
Til top Vis meninxcm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meninxcm

meninxcm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

... er der virkelig ingen som kan hjælpe med dette tema???
Jeg havde da virkelig store forventninger til dette forum af de ypperste hifi-entusiaster og eksperter... ;))

Håber da stadig, at der er en eller anden, der i det mindste har et forslag til en løsning :)

på forhånd mange tak

meninxcm

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 April 2014 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg søger på Bose Acoustimass får jeg en masse forskellige modeller, flest nye. De har alm. højttalerklemmer.

Acoustimass er en fællesbetegnelse for alle deres sub/sat systemer. Du må have en nærmere modelbetegnelse på dit sæt ?

Det samme med forstærkeren. Der er måske bedre muligheder end højttalerklemmerne, men for at svare på det er vi nødt til at vide hvilken forstærker du har.

Og ja, Samsung har også flere forskellige tv.     

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

meninxcm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2014 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ah, ok, beklager mine mangelfulde oplysninger!
Min gamle Bose sub har også højtalerklemmer til satelitterne, Men forbindelsen til anlægget/forstærkeren er via 5-pol DIN, der ender i to han-RCA/Phono.
På mit gamle sony anlæg er der også højtalerklemmer som udgang for lyd. Det er her jeg tænker, at Bose sub'en skal tilsluttes...?
Jeg har forsøgt at sætte Bose RCA-stikkene i phono-in stikket i sony-forstærkeren og det giver også masser af lyd, men jeg kan ikke regulere lydstyrken så...

Nummer på bagsiden af Bose acoustimass (anno ca 1990'erne..): Model 2683-2, S/N 236496, D.O.M 39447
Forstærkeren er en Sony STR-AV 370 også fra start 90'erne

Mit TV er i øvrigt et Samsung UE46ES8005UXXE fra 2013 ;)

pft

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det er en line indgang der er på denne subwoofer. Skal du have tilsluttet den en HT udgang, så skal du have indsat et dæmpe led.

Her er diagrammet:
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=59952

Du kan se forbindelserne i stikket til venstre på diagrammet.

Lidt mere info : http://www.justanswer.com/electronics/26ako-hello-i-bose-aco ustimass-powered-sub-woofer-the-line-in.html

Subwooferen er bygget til at have et 12V trigger signal. Men det kan klares ved at luse et relæ i subwooferen over.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 April 2014 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Sony receiveren har desværre ingen variable RCA-udgange. D.v.s. ingen hvor lyden kan reguleres med volumen.

I stedet for at indsætte dæmpeled som canielsen foreslår kunne du måske bruge hovedtelefonudgangen. Der findes en connector fra minijack til phono hun her :

Connector

Nr. 3 nedefra. Længere oppe findes en omsætter fra minijack til stort Jack. Så kan du bruge det kabel du har resten af vejen. Og du kan bruge det samme til anlæg og tv.

Jeg kan ikke se om lyden reguleres på hovedtelefonudgangen på dit tv. Det gjorde den normalt tidligere, men sådan er det desværre ikke altid på nyere tv. Men har du ikke en hovedtelefon du kan prøve med ?

Alternativt kunne man køre tvlyden gennem Sonyreceiveren.

Iflg. diagrammet som canielsen linker til kræves et triggersignal. Men hvis du kan få det til at spille uden gælder det åbenbart ikke i dit tilfælde. Der er tilsyneladende også lidt tvivl om det på den anden side han linker til. Måske findes der flere versioner af højttaleren.

Edit.
Ved nærmere eftersyn af diagrammet kan jeg se at der sidder et kredsløb som får den til at tænde automatisk når der kommer signal. Triggerspændingen er altså kun hvis man vil tvinge den til at være tændt hele tiden.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

meninxcm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej ca og stan,

af hjertet tak! ;)

Diagrammet og triggersignal osv er nok lige i overkanten af min formåen. Jeg får lige testet det med hovedtelefonløsningen og håber det virker. Det virker helt klart enklest for mig og mine evner ud i el osv...

meninxcm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2014 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

status pt...:

minijack til phono-hun er nu testet med TV. Det virker... sådan da... lyden kan reguleres via TV, men laveste styrke '1' svarer til 'mellemhøj' tv-lyd...
Største ulempe er dog, at der er lidt baggrundsstøj i satellitterne (a la 'pink noise'...) spiller man højt nok på en musikkanal er betyder det naturligvis mindre, men ved almindelig tale (som der jo er mest af på tv) er det desværre ikke helt optimalt...

Måske man bare skal skifte alt det gamle ud og kun køre Sonos (soundbar osv)? Men Bosen kan vel heller ikke engang tilsluttes Sonos, da den også har ht-klemmer...?!?

Men endnu engang mange tak for input!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes