Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Front, center, sub fra? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendelboe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Her er meget lydt i min opgang, og min overbo (og gode ven gennem mange år) er ikke vildt begejstret, når jeg sætter mig
til at se TV klokken 3 om natten.. Han er helt sikkert lidt pivet, men jeg har besluttet at gøre livet lidt lettere for ham..

Lige nu kører mit TV bare på de interne højtalere, og det kunne jeg nok godt leve med, havde det ikke været fordi det står
4-5 meter fra hvor jeg sidder, hvilket gør at det lige er nødt til at være en tand højere, end hvis jeg sad 1,5-2 meter fra det..

Jeg lurer på en løsning, hvor jeg om via en surround-forstærker, om dagen og aftenen kører 5.1, men når det så bliver sent,
nøjes med at have mine baghøjtalere igang på stereo.. De ville kunne monteres i nærheden af loftet, pegende nedad, og så
forestiller jeg mig at der ikke behøver være skruet nær så langt op for forstærkeren, da mine siddepladser er helt op af
bagvæggen i stuen, og derved ret tæt på den logiske placering af højtalerne..

Mit budget er ikke alverden, men jeg har fundet en fin Pioneer-forstærker med AirPlay og
hele svineriet for 2.000 kroner, og leder efter små, billige højtalere i den blå avis, og kan se at de er til at betale..

Spørgsmålet er så om min plan kan lade sig gøre.. Hvilken funktion i forstærkeren skal jeg bruge, for let at slå front, center
og subwoofer fra om aftenen? Det vil være min første surround-forstærker, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg leder efter.. På
min gamle stereo-receiver var der en A/B-funktion.. Ville den slags hjælpe mig her? Har funktionen et andet navn end A/B,
som jeg skal se efter?

På forhånd tak ... sikkert også fra min overbo..

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 April 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

har du overvejet høretelefoner til tv om natten??

Bare en ide...

MVH

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Wendelboe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2014
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrik,

Tak.. Ja, det har jeg.. Men jeg sidder ikke altid alene, og noget siger mig at min kæreste vil synes dårligt om at sidde side
om side med hver vores hovedtelefoner på.. Jeg synes i hvert fald at det vil pille lidt af hyggen ud..

Nå, men jeg smuttede lige forbi HiFi-Klubben, hvor jeg talte med en venlig medarbejder, der dog ikke ligefrem lod til at
tænke så kreativt.. Han mente ikke at det kunne lade sig gøre, men på vej ud af døren, overvejede jeg om en lille box med
4 indgange (front, center, sub) og ligeså mange udgange ikke kunne løse mit problem.. Hvis ikke den findes, kan jeg måske
sætte den sammen af noget Arduino-værk.. Jeg forestiller mig at den, når den er tændt, bare sender signalet videre til mine
højtalere, mens den, når den er slukket, intet sender videre..

Så tænker jeg at jeg blot ville skulle slukke for den lille box, og slå min forstærker over på 5-kanals stereo, for at opnå hvad
jeg leder efter.. Hvis jeg så oven i købet bygger en IR-receiver ind i boxen, kunne jeg måske programmere en af mine
fjernbetjeninger til at koble den fra eller til.. Hvordan lyder det?

Med mindre der kommer bedre bud, er spørgsmålet så blot om VSX-528-K kan sættes til kun at køre stereo, og om det er så
let og ligetil, at man gider gøre det hver aften, men det er muligvis et spørgsmål til en anden sektion?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 April 2014 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at der findes surroundamps, der kan løse dit noget specielle problem. Det kunne nok løses med et par to-sæt højtaler omskifterbokse, men det er unægteligt lidt klodset... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 April 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Bare det at du får en forstærker på, med et par højttalere der er afkoblet fra jorden, samt det giver renene lyd, må gøre en forskel.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes