Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tynd pink noise i ene Mission 753 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CrowRoad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 April 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et problem med den ene af mine Mission 753 højttalere. Når jeg lytter til musik i stereo, er det som om at lyden hælder meget mod den højre højttaler - som om den spiller en anelse højere end den venstre. Jeg testede dem så med det indbyggede pink noise signal fra min receiver (Marantz sr5300), og tonen i den venstre var væsenligt tyndere/skinger end i den højre. Da jeg har center og baghøjttaler i samme serie (751 og 75c), er det helt sikkert den venstre der er noget galt med, da signalet i de fire andre er meget enslydende.

Jeg har selvfølgelig forsøgt at bytte om på de to højttalere (men ladet kablerne blive), og problemet følger den samme højttaler, så det burde ikke have noget med kablerne at gøre (de er bi-wirede med ubetydelige kabler). Højttalerne er tidligere indstillet med testtonen fra receiveren og test dvd'er uden problemer, så problemet er opstået fornyligt. Der er ingen synlige skader og alle enheder vibrerer. 

Håber der er nogen der har et bud på hvad der kan være galt, da problemet er MEGET tydeligt og generende, når man er opmærksom på det.

Takker.

Til top Vis CrowRoad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CrowRoad

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Så er mit bud, at fejlen ligger i delefilteret. MEEEN det er kun et bud!!! Er lyden tyndere fordi der ingen bas er, eller er diskantniveauet hævet i forhold til de andre højttalere???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

CrowRoad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Lyden er tyndere fordi der mangler bas. Jeg har prøvet at fjerne den ene halvdel af bi-wiringen på begge højttalere og kørt nogle tests. Der er mest forskel, når begge højttalere kun får signalet med de lave frekvenser. 

Når der høres musik er det som om at vokalen kommer noget kraftigere fra den højre højttaler. Man skal bevæge sig mod den venstre for at opfatte at den faktisk spiller det samme - bare en tand lavere i lydstyrke. Har forsøgt at kompensere for det, ved at øge lydstyrken i den venstre højttaler med et par dB, men den er stadig gal. Det er lidt svært at forklare, men jeg får det indtryk at der mangler noget i lyden.

Hvis fejlen ligger i delefilteret, hvad gør jeg så?  

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hvis fejlen følger højtaleren, er fejlen jo i højtaleren.

Prøv at bytter bas/mellemtonerne rundt på de to fronthøjtalere. Hvis fejlen følger enhederne, har du en defekt enhed og hvis ikke er dlefilteret defekt. I tilfælde af det sidste, vil jeg nok anbefale at du afmontere delefilteret og aflevere det i butikken hvor højtaleren er købt.

Hvis det er enheden den er gal med, kan du bare købe en ny.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Skru ikke dine enheder ud!!! Den skal til rep. og det er bedst at tage begge med. Jeg foreslår High-end musikservice i Vanløse eller Dansk audio teknik på Frederiksberg. Se link-kataloget for adresse og tlf.nr. Du må så i mellemtiden spille i stereo med dine 751 evt. AC-3 stereo!!!

Hvilken model 753 har du??? Er det freedom-serien fra ca. 1995??? Første model-range hed 751, 752 og 753, anden serie hed 750LE, 752F, 753F og endelig 754F!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

CrowRoad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at gå i krig med ombytningen, men tak for reaktionen. Det er desværre ikke Freedom serien men den før. Jeg har købt dem brugt, men vil tro at de er fra ca 1995. Freedom serien kommer først et par år senere.

Hvis det viser sig at være delefilteret, har du så nogen idé om, hvad det vil koste at få det repereret? Selv om jeg ikke har betalt nypris for dem vil jeg gerne poste lidt penge i en reperation, da de spiller fremragende.

Jeg bor i Århus. Nogen anbefalinger mht forretninger der kan klare problemet?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes