Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 19:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub til 44m2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 11 Maj 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig en sub til mit surround system

Det består i dag af:
Denon AVR-2807
Front: Dali Concept 8
Bag: Dali Concept 8
Center: Dali Concept Center

Jeg har set rigtig meget på SVS SB13 Ultra.
Den koster noget over hvad jeg har lyst til at give for en sub, men syntes den bliver rost til skyerne når jeg læser om den på nettet, så kunne godt finde på at strække mit budget.

Tror I den vil kunne spille min stue op? Det er egentligt stue/køkken/køkkenalrum på 44 m2   (13m x 4,2)

Eventuelt andet omkring de 10k?
Helst ikke fysisk større.

EDIT: Glemte at nævne, jeg er til stram og præcis bas, der helst skal kunne mærkes slå hårdt.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 11 Maj 2014 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Tja, mon ikke
Ellers kan en SVS PC 13 ultra, men den er både dyrere og fysisk større.
Jeg har selv PC 12 NSD, og den gør det rigtig godt, ved mig.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 11 Maj 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Mit største problem er at lave så stor en investering, uden at kunne høre den først.

Bør I Næstved, så der er langt til nærmeste forhandler. Odense var nærmeste jeg kunne finde.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 11 Maj 2014 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Forstår jeg godt. Der er også milighed for XTZ subs, de kan ses i Staden, men jeg er meget positiv over SVS og derfor "farvet". Men når du handler
ved AV-Connection er der returret, hvis det ikke falder i ens smag, måske koster det nogle penge i retur, men det koster også tid og penge at køre
forgæves. Men igen, jeg er meget glad for min "Carmen Curlers" både ril film og til musik.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
supergris
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan lide designet på denne:

http://danstv.dk/shop/vincent-subwoofer-ls-112-3144p.html

, så er det et rigtigt godt køb.
Jeg har den selv. Den sparker virkelig røv!!!
Til top Vis supergris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supergris
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

SVS kan buldre en del, men slet ikke følge med fornuftigt selvbyg. Hvis du vil have dyb, kraftig, stram og autoritær sub-bas. Så gør som i denne lille bio:
http://groundsound.com/GalleryKimH.php
Enheden XXLS 830952 kan ikke fås mere. Men det kan denne her:
http://frequence-shop.dk/produkter/13-scanspeak-discovery/76 8-30-cm-bas-4-ohm-51-mm-vc/
Har de gamle og har hørt de nye - lækker bas!
Så skal der saft til dyrene - for du skal bygge 2 Èn subwoofer er bare ikke nok, når det skal koble ordenligt til rummet - de akustiske fordele med 2 eller flere subs er værd at tage med.
Af forstærkere til subs, kan jeg kun anbefale denne her:
http://groundsound.com/coolbacksub.php
Ja - den koster lidt, men det er kvalitet og så kan den rive en sub-enhed rundt i manegen, så ikke meget andet kan være med.
Der er også indbygget en meget lækker DSP i GS-plateampen, så subben kan tilpasses dit rum i langt større grad, end hvad det er muligt med de simple småjusteringer der er at finde på de fleste plateamps.
Ved godt dette er lidt overkill til din lille bio. Men hvis du en dag vil lege med noget større. Så ville jeg klart gå denne vej Du får mulighederne for at tilpasse, tune, tweake dit system til en standard, som får dig i problemer, da du bliver nødt til at opgradere alt andet også
Men hvis jeg skulle give en anbefaling til dit specifikke tilfælde og pengepung - så ville jeg stadig gå efter et produkt med DSP - det virker bare bedre, når frekvenskurven er rettet på plads - så godt som det nu er muligt, vel og mærke. Akustikken er nu og en gang ikke sådan lige at danse uden om.
Og DSP'er kan jo købes løse - men hvis du vil starte med en sub først, så kunne jeg eventuelt lokkes forbi med lidt måleudstyr og en løs DSP for at demonstrere hvad sådan en kan - smid en PM.
Og husk at der er nogle fysiske rammer der fastlåser designet af en subwoofer. Moderne teknologi
kan gøre meget, for at presse store enheder ned i små kabinetter, men generelt spiller store enheder i store kasser, bedre, dybere og mere autoritær bas. Ja jo, der er sikkert nogle der kommer tæt på, men fysikkens love er altså svære at komme omkring, især for overkommelige pengesummer.
Brug lidt tid på at komme rundt og lytte på subwoofere. og husk at stille spørgsmål og lær omkring de indstillinger der er bag på subwooferen - det er simpelthen nødvendigt for at få det til at spille godt.... også selv om det ikke skal være for dyrt. Hifi uanset priklasse og design, spiller bedre - når det er indstillet og opstillet bedst muligt
Og den stramme bas drukner typisk i bulder, fordi der er en såkaldt room-note, som skal omgås. Det kan mindskes med akustiske forbedringer og fornuftigt indstilling - men en DSP er bare meget nemmere og mere effektiv.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Gargazol skrev:
Jeg har set rigtig meget på SVS SB13 Ultra.

EDIT: Glemte at nævne, jeg er til stram og præcis bas, der helst skal kunne mærkes slå hårdt.


Min erfaring med diverse "rullekrave" sub basser er at de absolut ikke giver stram bas som du fremhæver at være et af dine krav - de er fortrinsvis egnede til at lave buldret i diverse film uden en egentlig definition - og det vil du hurtigt opdage den dag du har en sådan subkasse. En anden ting du skal have et øje på at din stues akustik når du "invitere" et eller andet potent bassystem indenfor for så får du udfordret de dybeste rumresonanser og med en så lang stue der er virkelig grobund for nogle fæle nogen.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Live21
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2377
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

personlig mening. no offence og alt det der, men så har du en strømsvag forstærker på nogle ikke optimale højttaler, at
smide 10k på en sub til en forstærker der vel kan fåes for 800kr brugt samt concept serien er for mig at se ikke en ret god
løsning.

hvis det du har ellers lever op til dine krav giver det rigtig god mening med en sub, men det er en brugt sub til 2k du skal
lede efter, ikke en ny til 10k.

hvis jeg ville ud og bruge de penge (10k) så gik jeg efter nogle nye fronter, samt sælge concept 8, center og din receiver,
dine concept og receiver kan betale for en god brugt sub, og så er der 10k til nye (brugte) fronter, receiver og center.

men med det sagt giver en sub absolut mening i dit setup, men en til 10k er at skyde meget langt over hvad resten af dit
setup kan.

og sorry for surt opstød hvis det bliver opfattet sådan, men en god brugt sub og evt en projektor og lærred for resten vil
være bedre brugt i dit nuværende system hvis du ikke vil skifte det hele ud.

Primare SPA21 receiver og smid et helt sæt xtz på ville være hvad jeg ville gøre.
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Tja, mon ikke
Ellers kan en SVS PC 13 ultra, men den er både dyrere og fysisk større.
Jeg har selv PC 12 NSD, og den gør det rigtig godt, ved mig.


Jeg må indrømme at jeg ikke syntes om udsenet på cylinder subs.


Digital_Thor skrev:
SVS kan buldre en del, men slet ikke følge med fornuftigt selvbyg. Hvis du vil have dyb, kraftig, stram og autoritær sub-bas. Så gør som i denne lille bio:
.........


Når vi er ude i så mange usikkerheder, så tør jeg ikke bygge selv, og bare forstærker delen går over hvad jeg har lyst til ;)

mht akustik, så har jeg ingen idé om hvad der er optimalt. Skal den ikke have så meget frirum som muligt foran den?



Live21 skrev:
personlig mening. no offence og alt det der, men så har du en strømsvag forstærker på nogle ikke optimale højttaler, at
smide 10k på en sub til en forstærker der vel kan fåes for 800kr brugt samt concept serien er for mig at se ikke en ret god
løsning.

hvis det du har ellers lever op til dine krav giver det rigtig god mening med en sub, men det er en brugt sub til 2k du skal
lede efter, ikke en ny til 10k.

hvis jeg ville ud og bruge de penge (10k) så gik jeg efter nogle nye fronter, samt sælge concept 8, center og din receiver,
dine concept og receiver kan betale for en god brugt sub, og så er der 10k til nye (brugte) fronter, receiver og center.

men med det sagt giver en sub absolut mening i dit setup, men en til 10k er at skyde meget langt over hvad resten af dit
setup kan.

og sorry for surt opstød hvis det bliver opfattet sådan, men en god brugt sub og evt en projektor og lærred for resten vil
være bedre brugt i dit nuværende system hvis du ikke vil skifte det hele ud.

Primare SPA21 receiver og smid et helt sæt xtz på ville være hvad jeg ville gøre.


Jeg kan godt tage kritik, så længe der også er en pointe bag, så fyr bare løs.

Jeg er da slet ikke i tvivl om at min forstærker ikke er en ny eller top model, men hel lille er den da heller ikke bare fordi den har et par år på bagen. ps. gav 7k for den for 6-7 år siden.
Inden jeg tænkte på sub, der tænkte jeg også i effekt trin til mine fronter, men det vil stadig ikke give mig det punch jeg syntes mangler, da de kun går ned til 47Hz. Min opfattelse er at der her er brug for en enhed med en større diameter og med noget mere power bag.

Concept en dårlig højtaler har jeg dog ikke hørt før. Hvad er der så dårligt ved dem at du ligefrem anbefaler en udskiftning?

Nu har jeg ikke lige råd til mere end 1 ting lige foreløbigt (har lige fået huset bygget og flyttet ind), men har altid stilet efter at købe kvali fra starten, så der helst ikke bliver brug for en opgradering senere.
Det er selvfølgelig inden for en nogenlunde rimelig prisgruppe, for der er jo altid noget bedre.

Det er til en helt normal stue, så syntes ikke projektor/lærred passer ind når der ses helt normalt tv.
ps. Har et 52" tv, og syntes størrelsen passer meget godt. Ikke noget der skal opgraderes før OLED 55" RGB (ikke hvid baggrunds LED med filter) kan fås for 10k :)

Når nu vi er ved fremtidsplaner, så er jeg ude i noget 9.1 eller 11.1 med effekt på fronterne og en ny receiver.

Noget jeg da slet ikke fik nævnt originalt, er at det bliver brugt 70% til stereo musik (ud af alle kanaler), 20% stereo tv og 10% surround film.
Ønskede den stramme bas specielt også til musikken.
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par tommelfingerregler som jeg kan anbefale:

En subwoofer kan ALDRIG blive for stor.

Rumkorrektion (eller et akustiskt godt rum) er nødvendigt.

Brug to subwoofere (evt. to mindre end én stor).

Som tillæg til det @Live21 skriver, så mener jeg at en rigtigt god subwoofer kan løfte oplevelsen af film rigtigt meget - også selvom resten af anlægget ikke helt kan følge med.
Så snart vi snakker film, betyder den dybe rumlen rigtigt meget - og så kan du skære resten af dine højttalere af ved f.eks. 80Hz og overlade det til subwooferen. Så kan du sikkert presse endnu mere bio-lyd ud af resten af højttalerne.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Så lige dit sidste indlæg nu.

Jeg har sjældent hørt et surround-anlæg, der også leverede varen til stereo, hvor subwooferne var koblet ind.
Det er selvfølgelig subjektivt hvad man kan leve med til stereo og til surround.

Når du kører så meget stereo, så ville jeg satse på et par rigtigt gode front gulvhøjttalere, som så spillede, når det skal være stereo.
Når surrounden kører kobler man så resten ind - ud fra de anbefalinger jeg tidligere kom med.

Da jeg i sin tid havde surround og stereo i samme rum (nu er jeg så heldig at have et rum til hvert), der havde jeg et godt stereosetup som udgangspunkt.
Så koblede jeg en surroundforstærker på, hvor jeg bruge pre-out på surroundforstærkeren over til et input på mit stereo-setup.

Når jeg så skulle lytte til stereo, tændte jeg kun for mit stereo-setup og hørte musik.
Når surrounden så skulle igang, så tændte jeg både for surroundforstærkeren og stereo-setup'et, og skruede op for stereo-setup'et til et fast punkt hvor volumen passede mellem fronterne (der sad på stereo-setup'et) og resten af surroundhøjttalerne (der var tilsluttet surroundforstærkeren).

På den måde kunne jeg få det bedste fra begge verdener - og med en programmérbar fjernbetjening fra Logitech, kunne det hele gøres med tryk på én knap.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Gargazol
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at give et indtryk af rummet. Ignorer rodet :)







Ps. Lige nu kører jeg kun med Concept 8'erne i stereo (A/B samtidigt), men det er blot fordi jeg ikke har fået trukket kabler over loftet. De skal stå foran køkkenbordpladen

Pps. Ja det er endnu lidt kedeligt at se på, men husk på er lige flyttet ind :)
Til top Vis Gargazol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gargazol
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hvis det er fremtidig placering, vil jeg købe 2 mindre sub, og er der penge i overskud? ville jeg spare sammen til en ny reciever eller måske en effekt
så du har lidt mere saft og kraft til din musikafspilning
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Det var godt du lige smed et billede, så har man bedre en ide om hvordan tingene hænger sammen.
Jeg ville stadig gå efter noget ala den her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581
Og så en sub med et solidt membranareal og sæt den i hjørnet, det booster nemlig bunden, og Antimoden skal nok klare resten
Måske denne her kunne være nok til dit system - det er jo til og med samme by.
http://www.dba.dk/subwoofer-svs-svs-sb12-nsd/id-1007742311/

Måske du så skal have en lidt større antimode til 2 subs, så du senere kan udbygge. Ellers mener jeg de går ret let brugt, idet at de jo netop hjælper rigtig godt i de fleste setups. Du kunne også sigte efter en nyere og lækker reciever, da de netop har Audessey DSP system - og det skulle vist også kunne håndtere subs og det hele.


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes