Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Joe,
Jeg er ved at bygge en clock over en Guido tent xo, - kommet efter et par måneder - ha-ha.
Jeg havde egentligt tænkt at udnytte at denne fætter kun trækker 10mah, og derfor været så snedig at bruge en spændingsreference i stedet for regulator. Det synes jeg selv var et meget snedigt tiltag . Men hvordan er det med støjen på den maxim 6150 fætter jeg har valgt til en clock (den kan klare op til 15mah)?
Den siger 35uv, men det er i frekvensområdet 0,1 til 10 hz ? !, men f.eks. en decideret regulator som ad3300 serien giver 30uv i men i området 10 til 100 khz.
/Søren Kramer
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 29 April 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu give den en dedikeret spændingsregulator, ikke en 7805, men en low-noise LM3XX og husk lokal-afkoblingen helt ude ved kredsen!!!
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
En LM3xx er ikke god nok. Ved brug af LM3xx kan man køre en bc547 bagefter til at trække xoen, som det sker i diagram på www.tentlabs.com som forslag til strømforsyning til xo.
Jeg ville nøjes med en enkelt kreds som max6150.
Angående nærhed med lokalafkobling så prøv at se mit første forsøg på en diskret clock - krystal med comparator nedenfor:
'
25 komponenter inden for en område på under en kubikcentimeter. En samlet stelvej under 0,5 cm for hele clocken ! Den virkede ikke i første forsøg, og sådan en klump er sgu umulig at fejlfinde på. ha-ha. Noter at den er meget forstørret. Nu prøver jeg noget meget mere simpelt. Det andet tog sindsygt mange timer at lodde sammen.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 29 April 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
LOL det er sq noget af en fuglerede. 
Hvad med batteri drift, er det droppet? Men skal jo nok have en regulator alligevel.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
He-he, fugle speed..., sådan noget ekstremist lodning venter jeg med, men man bliver nu øvet til lodning af smd af det. Prøv at se transens størrelse for at vurdere den rigtige størrelse, bagved gemmer sig en smd comparator ad8611. Galningeværk. Det illustrerer meget tydeligt ønsket om lavinduktion og stivhed i forhold til groundbounce ført ud i det ekstreme.
Nu prøver jeg med en ny variant, som er noget mere simpelt. Batteri kommer på efterhånden, men jeg tror at det er ganske uhørligt - men det skal komme an på en test. Hvis der bruges en spændingsrefernce som max6150 godt afkoblet og filtreret på begge sider, med tantal og trappe af 805 som vist ovenfor, tror jeg sgu nærmest at du kan stikke den ned i en 12V fuglel**t, og at det stadig ikke betyder noget.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 30 April 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer.
Her er lige link til datablade:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX6225-MAX6250.pdf
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/579629ADP330 0_b.pdf
Støjen på Max6250 er 3uV P-P 0.1--10Hz det svarer til ca. 1uV RMS
støjen fra 10-1Khz er også nævnt til 2,5uV RMS.
for at vurdere hvilken der støjer mest over et bredere frekvensområde kan noise density vs frequency bruges.
Støjen beregnes ved(hvis kurven er liniæer f.eks. MAX 6250 100Hz->10Khz):
Noise RMS = noise density * kvadratrod(frekvensområde) = 23nV * kvadratrod(10000 - 100) = 2,3uV RMS.
Hvis frekvensområder skal lægges sammen gøres det ved
Total noise = kvadratrod(noise1^2 + Noise2^2 .....).
f.eks. Max6250 støj fra 0.1 hz til 1Khz : noise = kvadratrod(1uVRMS^2 + 2,5uVRMS^2) = 2,69 uV.
se evt.
http://www.linear.com/pdf/dn15.pdf
Ud fra noise density kurverne er det let at se at MAX6250 har mindre støj end ad 3300.
Vigtigt er det nok også at se på power supply rejection ratio. den er ca. 20 db bedre ved Maxim kredsen.
Transient responcen er heller ikke helt uinteressant, respontiden på strømskift er ca. 2us ved maxim mens den ligger på omkring 100us ved ad3300.
Til gengæld ændrer spændingen sig mest på maxim ved load ændringer, 40mV mod ca. 7mV for ad3300 .
Men en god afkobling tager spidstrømnsændrinerne og derved bliver spændingsfaldet ikke så kraftigt.
P.S. jeg glæder mig til at se en komplet håndloddet DAC fra din side. Den fylder vel ikke mere end 3cm^3 . Men hvor rodet det en ser ud, så er korte stelveje samt stjernestel, et must, når der er hf tilstede.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer71; spændingsregulatoren er en 7808 (8volt), som over en spændingsdeler (22Kohm og 56Kohm) og via spændingsfaldet basis-emiter (0,7volt) føder clocken med lige rundt 5volt, alt ok!!! Men over den højre 100nF ville jeg yderligere sætte en 1nF og 22-27pF tantal-perle!!!
Men en bedre spændingsregulator er LM317 og den fåes også i "low noise" versioner. LM317 kan sættes til en hvilken som helst spænding via en spændingsdeler delt til midterbenet på LM317´eren (adjust) og afkoblet til nul med en 22-27pF tantal! Formelen er vist Volt-ud=1,25x((1+R2)/R1), altså R1=1Mohm, R2=3Mohm og Volt-ud er så 5volt. Du kan altså spare komponenter og især BC547´eren, som trods sin universielle (næsten) benyttelse, kun hører hjemme på en på et bræt opslået AMV!!! 
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej Kramer.
Her er lige link til datablade:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX6225-MAX6250.pdf
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/579629ADP330 0_b.pdf
Støjen på Max6250 er 3uV P-P 0.1--10Hz det svarer til ca. 1uV RMS
støjen fra 10-1Khz er også nævnt til 2,5uV RMS.
for at vurdere hvilken der støjer mest over et bredere frekvensområde kan noise density vs frequency bruges.
Støjen beregnes ved(hvis kurven er liniæer f.eks. MAX 6250 100Hz->10Khz):
Noise RMS = noise density * kvadratrod(frekvensområde) = 23nV * kvadratrod(10000 - 100) = 2,3uV RMS.
Hvis frekvensområder skal lægges sammen gøres det ved
Total noise = kvadratrod(noise1^2 + Noise2^2 .....).
f.eks. Max6250 støj fra 0.1 hz til 1Khz : noise = kvadratrod(1uVRMS^2 + 2,5uVRMS^2) = 2,69 uV.
se evt.
http://www.linear.com/pdf/dn15.pdf
Ud fra noise density kurverne er det let at se at MAX6250 har mindre støj end ad 3300.
Vigtigt er det nok også at se på power supply rejection ratio. den er ca. 20 db bedre ved Maxim kredsen.
Transient responcen er heller ikke helt uinteressant, respontiden på strømskift er ca. 2us ved maxim mens den ligger på omkring 100us ved ad3300.
Til gengæld ændrer spændingen sig mest på maxim ved load ændringer, 40mV mod ca. 7mV for ad3300 .
Men en god afkobling tager spidstrømnsændrinerne og derved bliver spændingsfaldet ikke så kraftigt.
P.S. jeg glæder mig til at se en komplet håndloddet DAC fra din side. Den fylder vel ikke mere end 3cm^3 . Men hvor rodet det en ser ud, så er korte stelveje samt stjernestel, et must, når der er hf tilstede..
|
|
|
Tak Lennart,
Jeg havde rodet nogle ting sammen så jeg fik forkerte støjtal - jeg ved ikke hvor jeg fik det fra, nu giver det mere mening - jeg kunne dælme ikke forstå det . Jeg har lige loddet clocken sammen. Desværre fylder den lige så meget som min næste håndbyggede dac -ha ha...ambitionsniveauet er skruet lidt ned for hastigheden.
Nå men den lyder nu helt og aldeles pragtfuldt, selvom den kun er koblet til drevet, om lidt skal jeg synkronisere med dac (hvor den skal sidde). Jeg kommer tilbage med beskrivelse senere. Det var faktisk først bagefter at jeg så dit indlæg. Men de lave støjtal passer nu også lidt bedre med lytte oplevelsen.
For at komme fra 2,5uV RMS og ned til 1, kræver det som jeg kan se det nogle grove tiltag med fine opamp og deslige, så det er her sgu meget fint teknisk, specielt også fordi det er så enkelt.
Det kunne godt være at jeg skulle afkoble med en grov low esr foran, pga. følsomheden som du skriver, men det vil vel også give induktionsressonnans, da jeg bruger en ekstern strømforsyning en meter væk (l**te sag fra børnenes legetøj ha-ha). "Mor hvorfor kører min fjernstyrede bil ikke længere ?, og hvorfor sidder far hele tiden og hører musik med en bajer. Skal vi snart flytte hjemmefra?..." 
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 75
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke om jeg forstår, hvorfor en LM317S ikke kan bruges??? 
Ser man i (det nye) High fidelity artiklen om Gryphon Mikado, med AKM AK4324 konvertere, ser man også en LM317S på printet, så helt dårlig kan den da ikke være. Tager man samtidig den den hårde afkobling i betragtning, kan få mikrovolt støj ikke lave de helt store ulykker, men hvad ved jeg om det!!!
|
Til top |
|
|
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som jeg har lært det engang i 80´erne (1980´erne), så er LM317(pos) og LM318(neg) langt at foretrække, fremfor de allerede dengang aldrende 78xx(pos) og 79xx(neg) spændingsregulatorer!!!
|
Til top |
|
|
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forlåt!
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan
Det endte med en konstruktion omkring en max6250 se:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =kramer71
Jeg ville have foretrækket en strømkilde helt uden modkobling, da det er svært at vurdere påvirkningen, men det her var en simpel og effektiv løsning - omend ikke speciel elegant. Jocko har bygget en simpel clock - der måske også kan bruges. Se igen diyaudio.
|
Til top |
|
|