Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Strømfilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2014 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ikke mindst inspireret af anmeldelserne af diverse strømfiltre her på HIFI4ALL fik jeg den indskydelse at tage et filter fra en afbrændt bordblender og sætte foran min gamle Philips rørforstærker med 800 Ohm udgang, osv.
På trods af at det ikke indeholder meget har det givet en forbløffende forbedring af lyden med mange flere detaljer og mere ro over lyden. Desuden tager det en hård og irriterende kant over diskanten væk.
Det giver jo stof til eftertanke og jeg har derfor fundet diagrammet over Brinck BR507 filteret, for at bygge en mellemting mellem det og så "Felix" selvbyg-filteret.
Til DC-trap har jeg bestilt 4 stk 1N5404 dioder og 2 stk 4700 uF elektrolytter, normeret 16 V spænding. Men da jeg faktisk har 2 stk 47.000 uF elektrolytter, normeret 25 V spænding tænkte jeg om der skulle være noget problem i at bruge dem i stedet, for at nedsætte resistansen i kondensatoren ved de 50 Hz hvor de skal lede strømmen.
Kan jeg risikere at brænde dioderne af, så elektrolytterne siger "SMÆLD" p.g.a. inrush current? Det er nærmest hvad jeg kunne se for mig men det er måske snarere forstærkerens forbrug som er kritisk her, så måske er det helt fint.
Hvad siger i?
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2014 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Nå, men der er jo en nem måde at finde ud af det på, så da jeg fik den CMC som jeg havde bestilt, en Coilcraft P3717-A, smed jeg den ind i en kasse sammen med hvad jeg havde for hånden, DC-filter inclusive, selv om jeg valgte et lidt andet udlæg men med mine 47.000 uF elektrolytter og en FB2506 ensretterbro jeg havde liggende. Det er blot den første del af kredsløbet på billedet, selve DC-trap'en jeg har implementeret.

Der kom ingen knald og det spiller godt.
Mangler en VDR som er i restordre. Det betyder virkelig meget med sådan et filter på en gammel rør-spille og når jeg får testet lidt muligheder, skal det dubleres dog med en anden spole og over i en skinne med 4 udtag.

Her er et billede af filteret, i sin box. Af en eller anden grund virker det ikke som link:

https://www.flickr.com/photos/52442906@N02/14252200086/

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2014 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Efter at have lyttet til den midlertidige konstruktion, besluttede jeg at koble DC-trap'en af. Det strammede op på lyden og fjernede en "hul" slør-effekt kombineret med hvad jeg tror er en hård kant pga silicium-ensretteren. Min forstærker har et godt gammelt Philips GZ34 ensretterrør.
Er der nogen som har erfaringer med dimensionering af sådan en DC-trap? Det er IKKE p.g.a. dårlig kvalitet i kondensatorerne, som er Mundorf. Men andre typer og størrelser kan måske være at foretrække. Da de DC-traps jeg hidtil har set, bruger 4.700 uF back-to-back vil jeg prøve med de 2 af den størrelse jeg har bestilt og som først kommer i Juni men hvis nogen har eksperimenteret, hører jeg gerne nærmere. Der kunne jo være en lydmæssigt optimal størrelse.
Der ud over kunne man prøve med andre typer dioder. Har bestilt 1N5404 som også er silicium. Man kunne måske forsyne dem med et "snubber-kredsløb", eller bruge fast recovery dioder, selv om disse vist har lavere spærre-spænding og dermed ikke fjerner så meget DC som silicium.

Nogen kommentarer til DC-trap?

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg var heldig at finde et Brinck strømfilter, indbygget i en lille sort kasse. Det lyder glimrende!
"Lyder"??? Ja, nu har jeg prøvet det og har prøvet mit hjemmenørklede setup med 4 forskellige common mode spoler, hvoraf jeg selv har lavet en af en gammel trafo og lidt 1,5 kvadrat installationsledning.
Meget mærkeligt at blot udskiftningen af sådan en spole på strømtilførslen kan ændre lyden efter hvordan spolen er. Men det kan den! De lyder helt forskelligt og ideen om at man nok ikke kan mærke noget er helt forkert.
Der er utroligt meget at eksperimentere med, bare i sådan et simpelt setup.
Brinck filtret er dygtigt lavet. Det kan man roligt kopiere til f.eks. at sætte foran sit TV. Billedet bliver roligere, klarere og med bedre farver.

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2014 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Super interessant læsning, og et spændende projekt. Jeg har også kun hørt godt om Brincks filter, har dog aldrig selv hørt det.
jeg ville ønske at jeg selv kunne finde ud af at samle et sådan filter.
Jeg følger lige med

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej Siglon

Er det muligt at få dig til at måle spændings faldet over diode / kondensator med et oscilloskop ?
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
...Brinck filtret er dygtigt lavet. Det kan man roligt kopiere til f.eks. at sætte foran sit TV. Billedet bliver roligere, klarere og med bedre farver.

Kan du ikke tage et billede med og uden det filter foran fjernsynet - det virker helt mærkeligt hvis det skulle kunne lade sig gøre

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej FLarsen.

Interessant spørgsmål. Det er måske lige i overkanten, da jeg ikke har et oscilloscop. Vil du kigge efter hvordan kurven ser ud, for at checke for uregelmæssigheder i det område hvor de opererer?
Det lyder faktisk spændende - kan man få et indstikskort til sin PC, som kan gøre det?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Det lyder faktisk spændende - kan man få et indstikskort til sin PC, som kan gøre det?

Hvis du mener et scop til computer - jada, der findes flere

de billigste koster vel en god tudse f.eks
http://www.conradelektronik.dk/VOLTCRAFT-DSO-2020-USB-USB-Os zilloskop,-2-Kanal-Oszilloskop-Vorsatz,-USB-Scope.htm?websal e8=conrad-dk&pi=122465&ci=SHOP_AREA_17625_1113031

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Hej FLarsen.

Interessant spørgsmål. Det er måske lige i overkanten, da jeg ikke har et oscilloscop. Vil du kigge efter hvordan kurven ser ud, for at checke for uregelmæssigheder i det område hvor de opererer?

Ja. Og for at se om dine kondensatorer er store / gode nok.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hej FLarsen.
Det er en god idé. Men det må jeg desværre nok afstå fra. Har ikke virkemidlerne (oscilloscop) og heller ikke uddannelsen til det.

Hej Jan.

Ser kun TV på min Samsung PC-monitor som streaming fra DR. Har prøvet at fotografere med min mobil-telefon men der kommer reflekser, så det bliver ikke brugbart.
Nu taler vi ikke om at der pludselig kommer Chateau Petrus ud af vandhanen. Det er mindre forbedringer men jeg kan da se det. Måske fordi jeg sidder i nærfeltet og kigger.
Er du ikke lærer i elektroteknik? Mener at have læst det en gang. Du burde have stumperne og evnerne til hurtigt at verificere på dit eget TV der hjemme. :)

Mvh
Ole

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Siglon_V skrev:
Nu taler vi ikke om at der pludselig kommer Chateau Petrus ud af vandhanen. Det er mindre forbedringer men jeg kan da se det. Måske fordi jeg sidder i nærfeltet og kigger.

Jeg har lidt svært ved at kunne se hvordan der skulle kunne komme bedre billedere ud af det - på grund af virkemåden i digitalfjernsyn, men selvfølgeligt er der mere mellem himmel og jord end man lige aner.

Citér:

Er du ikke lærer i elektroteknik? Mener at have læst det en gang. Du burde have stumperne og evnerne til hurtigt at verificere på dit eget TV der hjemme. :)

Sådan noget deromkring - jeg er oprindeligt radiomekaniker og elektronikteknikker, og underviser til dagligt i elektronik.

Ja - stumperne haves, også udstyret - så jeg kan da ved lejlighed prøve det, men billedet her i hytten på en tudsegammelt Panasonic 32" fladtosse uden neonrør er normalt superfine. Så det er ikke stedet hvor et filter kan ændre på noget.   Jeg har totalt støjfri strøm på nettet i huset.

Jeg kunne tro Larsen er ude efter at se hvordan det ser ud når dioderne åbner/lukker :)

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Jeg kunne tro Larsen er ude efter at se hvordan det ser ud når dioderne åbner/lukker :)

Både og. Nu skulle det jo være et DC spærre filter, så burde de ikke åbne. Men det kræver under 1,2 volt DC og at kondensatorerne leder nok.

Thomasssss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Maj 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Maj 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Over hver diode er der et spændingfald på 0.7 V og med 2 i serie burde der spærres for DC op til 1,4 V hvor kondensatorerne
leder AC.
4700 μF burde være rigeligt.
Til top Vis Thomasssss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasssss

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Så er det synd der kun er 2350uF i konstruktionen :)

Thomasssss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Ja som de sidder der, men de/den kunne jo flyttes.

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Thomasssss skrev:
Over hver diode er der et spændingfald på 0.7 V

Betyder det virkeligt noget om jeg regner 0.6V eller 0.7V per diode. Nu valgte jeg så at skrive 1.2V for at få det til at "passe" med databladet :-)

http://www.vishay.com/docs/88516/1n5400.pdf

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Thomasssss skrev:
jan_stevns skrev:
Thomasssss skrev:
4700 μF burde være rigeligt.

Så er det synd der kun er 2350uF i konstruktionen :)

Ja som de sidder der, men de/den kunne jo flyttes.

Hvor til ? Og virker det / de så bagefter ?

Thomasssss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Og hvis der er DC "den anden vej" så er der VF minus spænding på kondensatoren. Det er den ikke beregnet til. Kunne du komme med en løsning hvor kondensatoren ikke brander af.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes