Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 21:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Surround dilemma... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ringworm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Jeg er den lykkelige ejer af et par Mi3 Signature HT'ere, men vil gerne udbygge til surround. Centeren er selvfølgelig av3ci sig, og regner med pga pladsmangel at teste et par Audiovector KX som bag for at holde det i Audiovector. Her er mit problem så:

Jeg undskylder den sørgelige tegning, men brugte lige Paint i farten :)

Som jeg har forsøgt at tegne, så står Mi3 sig'erne på hver side af plasmaen, og jeg har så forsøgt at vise dilemmaet med den "halve" væg ved sofaen. Min eneste løsning er vel næsten at sætte bag HT, som tegnet på billedet, hvor de nærmest peger mod hinanden hen over sofaen.

Mit spm er derfor så: Er det overhovedet en løsning jeg bør forsøge eller vil det være bedre hvis jeg holder mig til stereo?

På forhånd tak for hjælpen

Til top Vis Ringworm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ringworm

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Er der muligvis plads til en reolhøjtaler på stander på hver side af sofaen? Så undgår du problemet med den manglende væg.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Ringworm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Er der muligvis plads til en reolhøjtaler på stander på hver side af sofaen? Så undgår du problemet med den manglende væg.

Desværre nej, de er nødt til at hænge på væggen...

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ringworm skrev:
rune-nielsen skrev:

Det burde da ikke være noget problem at stille dem som på din tegning. Man kan jo indstille delay mm i din forstærker går jeg ud fra?

Er der noget problem i at hænge dem på væggen?  For så kan du bare rykke din sofa en lille smule ud, også burde den da være i vinkel. Hvis højtalerne altså vinkles ind mod sofaen. Det kan de fleste vægophæng.

Du kan også kigge på en dipol løsning, de plejer at være ganske flade konstruktioner og være beregnet til at hænge fladt mod væg.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

Ringworm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Ringworm skrev:
rune-nielsen skrev:

Det burde da ikke være noget problem at stille dem som på din tegning. Man kan jo indstille delay mm i din forstærker går jeg ud fra?

Er der noget problem i at hænge dem på væggen?  For så kan du bare rykke din sofa en lille smule ud, også burde den da være i vinkel. Hvis højtalerne altså vinkles ind mod sofaen. Det kan de fleste vægophæng.

Du kan også kigge på en dipol løsning, de plejer at være ganske flade konstruktioner og være beregnet til at hænge fladt mod væg.

/hansson

jeg var lidt i tvivl om det ville være acceptabelt, jeg går ud fra at det optimale er at lyden kommer bagfra og ikke tværs over sofaen... ved ik rigtig. 

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er ikke noget problem at sætte højttalere som du har vist på din fine skitse, dog skal du nok hænge dem op over lytte pos hvis du ikke har mere end 1-2 meter fra øre til højttaler.

Alternativt kan du flytte dem lidt frem og lade dem pege ind mod bagvæggen, det giver en lidt mere diffus lyd.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes helt sikkert at lyden skal komme fra siden i et 5.1 setup. Hvis man har 6.1 eller 7.1 skal de sidste højtalere så sidde bagved.
Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero

greg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok et billede fra min gamle lejlighed, men jeg har baghøjttalerne til at stå sådan her:

Ryk sofaen så langt væk fra væggen som du mener den kan komme, og så justér dig til resten. Det er ikke optimalt, men det kan fint fungere!

Vi flytter snart i nyt hus, og der vil sofaen også stå op ad væggen ligesom baghøjttalerne. Det kompenserer jeg så for ved at rykke sofaen ~30cm ud fra væggen, og så stille en lampe eller noget bagved sofaen, så det ser lidt "smart" ud.... Eller noget....

/Greg
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes