Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 15:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Mit udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ja.. så kan jeg da lige få nogle minutter til at gå med en kort beskrivelse af mit udstyr..:

Billede:
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 link
Hjemmebygget MediaCenter...

Lyd:
NAD T753 Surround receiver link
Sony Pascal SA-VE835D 5,1 Højtalere link
Hjemmebygget MediaCenter...

Andet:
5m DVI kabel fra Mediacenter til skærm
5m digital coax fra Mediacenter til NAD
30m 2,5kvdmm highflex "guld"kabel til højtalere, samt "guld" banan stik

Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1

Efter at have forsøgt med nogle LCD skærme fra Sony og Samsung, prøvede jeg dette VQ40-1, det er uden tvivl det absolut bedste af dem jeg har testet..
Skærmen levere et usandsyndligt klart og lækkert billede, ikke kun som PC monitor men også som TV kilde.. farverne er naturtro og klare, designet passer lige ind i resten af systemet og kæresten brokker sig heller ikke over at det hænger på væggen ;)
- Jeg har bare sat mediacenter til at vise en akvarie pauseskærm ;)
Betjeningen af TV´et er nem.. bare tænd og den tænder på sidst andvendte kilde, eller skift mellem kilderne direkte på "deres taster".
Skærmen har HDMI og DVI ind, med HDCP support og den kører 1360x768 med pixelmapping 1:1, uden nogle problemer..

Jeg fik skærmen hos www.vildepriser.dk til 14550kr. leveret.

NAD T753 Surround receiver

NAD´en trækker sq det meste.. og der er ik så meget at sige om den.. for den står bare og laver det digitale signal fra Mediacenteret om til noget højtalerne kan bruge..
Og det gør den sq godt! :)
Det er en ordentlig krabat og den virker solid, samt kvaliteten er iorden..
Terminalerne bagpå er dejlige nemme at bruge sammen med bananstik, eller som skrueterm., dog synes jeg at dens blæser støjer lidt.. selv om den ikke laver noget.. FY NAD, det kunne i gøre bedre.. hvad med om den ikke kørte når forstærkeren ikke er varm??!

NAD´en kostede 5595 hos HIFI klubben dengang..

Sony Pascal SA-VE835D 5,1 Højtalere

Jeg havde før nogle Dali Concept 10/1 og center, de gjorde det alle tiders til mit behov, men de krævede også at man næsten indrettede stuen efter dem.. (LÆS: STORE)
Jeg har nu byttet dem ud med nogle Sony Pascal højtalere, og til min store overraskelse er der rigelig med bund i den sub!!, lyden fra de små alu-satellitter er også fenomenal, man hører ikke at de har et så lille membranareal.. i en blindtest ville jeg ikke kunne høre forskel på dem og Dali´erne, indtil man rammer et vist lydtryk, så kan man godt høre at der er mere membramareal hos Dali, især i mellemtonen.. men klart også ved bassen når der virkelig skal pumpes igennem. men alt ialt en MEGET positiv overraskelse! (Og også disse er accepteret af damen - selvom hun ikke skal bestemme er det jo godtnok at holde luften lidt ren) ;)

Pascal højtalerne fik jeg for 5250kr hos AudioSound, da det var det sidste sæt de havde.

Mediacenter

Jeg har selv sammenbygget et mediacenter.. jeg har brugt MANGE timer på optimering og på at finde ud af hvilke dele der passede mig bedst..
Her kommer en mere detaljeret gennemgang af netop opbygningen af Mediacenteret..:

MediaCenteret har kostet ca. 10500kr.

Kabinet:
Coolermaster CM Media 260 Silver link
Valget faldt på netop dette kabinet da det ikke fylder ret meget, men stadig kan holde std. PSU og ATX bundkort, samt 2 Harddiske, et DVD-drev og en 3,5" valgfri enhed..
Kvaliteten er ganske glimrende, montagen er nem og alt i alt er det et skidegodt kabinet.
Der medfølger VFD display samt fj. betj. begge dele med noget meget fornuftigt software!
Man skal huske at bestille riser-card med, om man vil have PCI-E eller AGP!

Bundkort:
Asus A8N-VM-CSM - Link
Efter meget søgen, læsen og overvejen faldt valget på dette kort af flere grunde;
1. Zitech benytter det i deres MediaCenter ;)
2. Det har onboard VGA med DVI ud (nVidia 6150)
3. Det har onboard fornuftigt lydkort
4. Det har SATA/ATA/1394/USB
5. Dual Ram support samt PCI-E16x port (HVIS man vil opgradere)
6. Athlon 64 CPU (Ud over Intels Mobile er det den "koldeste" CPU)

Alt ialt er det faktisk et fornufigt kort.. dog har det kun 2 PCI.. jeg skal dog ikke bruge mere end de 2 max.
nVidia 6150 chippen er fin til MCE2005, den har ikke nogen problemer med at køre TV og MCE bilede sammen.

Ram: 2x1GB DDR400
Der er ikke så meget at sige her.. jeg bruger Elixir og har ikke haft problemer..

CPU: AMD Athlon 3200+
Valgt fordi den ikke udvikler så meget varme, den er billig og den yder ganske fornuftig..

CPU Køler
Thermaltake Golden ORB 2 - Link
Billig og effektiv CPU køler, den kan faktisk holde CPU´en kold uden at møllen kører (10% CPU, 34grader), ved 100%CPU og 1400rpm er temp 41grader. Så det er finfin.
Hastigheden styres af bundkortet.

Harddisk:
WD Caviar SE16 3200KS, 320GB, SATAII -  Link
320 GB, 300 MB/s, 16 MB Cache, 7200 RPM, Hurtig, billig, støjsvag og fornuftig kvalitet..

DVD-RW Drev:
Samsung TS H552U - Link
Std. DVD±RW Drev, ikke noget specielt, det har dog den fordel at det larmer ikke ved alm. DVD afspilning.

PSU:
shg PSU 400 Watt Low Noise, 120mm, 17db - Link
Billig, støjsvag og god PSU til dette behov.. Og så har den møllen i bunden, hvilket er vigtigt mht. kabinettet!.

TV Tuner kort:
Hauppage WinTV-PVR-500 MCE - Link
Analogt Dualtuner kort, som er MCE2005 cert. Dvs. det er automatisk understøttet af Windows MediaCenter..
Jeg købte kittet, så jeg fik en Hauppage/MS fj. betj. med, samt IR modtagermodul, fj. betj. er en absolut fornuftigt kvalitet!.
Det bliver varmt ad h. til!! Men ellers virker det ok, dog synes jeg ikke at TV signalet modtages særlig godt.. (KabelTV)

Keyboard:
Ruwido Living Room Keyboard - Link
Et lille smart og funktionelt IR keyboard.. virker ganske glimrende..
Det er det samme som Amitech sælger, bare til det dobbelte (næsten)

PRISER:

Kabinet, inkl. VFD CoolerMaster CM Media 260 incl. imon  kr 1.499,00
PCI-E Riser til kab. CoolerMaster CM Media 260 - PCI-E Riser kr 249,00
Bundkort Asus A8N-VM/CSM kr 578,75
CPU AMD Athlon64 3200+ kr 975,00
RAM Elixir DDR400, 1024 MB 2stk kr 1.437,50
Køler ThermalTake Golden Orb II kr 273,75
Harddisk WD Caviar SE16 3200KS, 320GB, SATAII kr 1.223,75
TV-kort Hauppauge WinTV-PVR500MCE, KIT kr 1.550,00
Xtra køler 80mm 80mm papst silent 17db kr 123,75
DVD-RW Samsung DVD RW kr 611,25
PSU shg PSU 400 Watt Low Noise, 120mm, 17db  kr 299,00
Keyboard Ruvido livingroom keyboard kr 456,25
Software Windows MCE2005 kr 887,00
I ALT kr 10.164,00

Såå det har faktisk kosten en del.. men man har jo også et MediaCenter OG en PC OG en gamer maskine..

OPBYGNING:

Se stort billede

Her ses bundkortet, nemt at gå til, montér CPU/køler og ram inden du smider det i kabinettet.

Se stort billede

Her ses CPU køler, for at montere den skal man bruge den medfølgende bundplade, men det er nemt nok.. bare på med den.. husk kølepasta.

Se stort billede

Demontage af org. bundplade.

Se stort billede

Husk kølepasta... og så bare på med køleren.

Se stort billede

Klar til montage i kabinettet.

Se stort billede

Bundkortet monteret i kabinettet, her ses også pladserne til PSU, HD og DVD drev, på billedet mangler Riser-card holderen, som sidder tværs hen midt i kabinettet.

Se stort billede

Som det kan ses, så var der ikke helt plads til alle ribber, så jeg måtte skille mig af med nogle stk., det blev gjort med køleren afmonteret og vha. en nedstryger.

Se stort billede

Et billede bagfra.. her ses DVI og RGB VGA ud.. samt at kabinettet er forberedt på SCART stik, hvis man har de lyster...

Se stort billede

VFD display´et kommer løst og skal skrues i kabinettet, men ingen ben i det..

Se stort billede

VFD afskærming..

Se stort billede

VFD bagfra, her ses at VFD funktionerne overføres fra et lille controllerboard til VFD via et fladkabel, fladkablet er ikke monteret endnu, men det skal sidde på de 2 rækker ben.

Se stort billede

Her ses VFD controller boardet, samt IR modtager.. ctrl boardet skal have noget strøm fra PSU´en (stel, 5v og 5v stdby), derfor leveres den med en "strømtuv" der fylder ad h. til.. så jeg satte mig for at skille SHG PSU´en ad og lodde tingene direkte ind i den.. for at undgå flere kabler en højest nødvendig..
Ud over det skal den også have en USB tilslutning til VFD og IR controller kortet..
FOr at den kan slukke PC´en via remote, har den en powerbtn ledning som skal ned på bundkortet og powerbtn fra kabinettet skal så hen på dette lille controller kort..
Fladkablet til VFD display´et ses også her.

Se stort billede

Her ses PSU adskildt og ledningerne er klar til at blive krympet..
Jeg har i samme ombæring cuttet de overskydende ledninger (xtra 3x HD+floppy), da de ikke skulle bruges og jo flere ledninger der roder, des ringere luft gennemstrømning.
Ud over dette har jeg efter en del tests med varme og støj, fundet ud af at PSU  blæseren sagtens kan nøjes med 5vdc direkt og ikke 7vdc som den indbg. regulator giver..
Laver RPM = lavere støj, og så længe det ikke gør at den bliver for varm, så er det finfin.
Da PSU´en ikke sidder over bundkortet som normalt, var +12v stikket til bundkortet for kort, så det forlængede jeg også lige..

Se stort billede

Klar til at blive lukket..

Se stort billede

Ikke flere kabler end nødvendigt..

Se stort billede

For at PSUen kan være i kabinettet skal den medfølgende (følger med kab.) ramme monteres..

Se stort billede

Trylle.. trylle..

Se stort billede

..og den er monteret.. gaffatapen holder på en lille pude, som forhindrer evt. raslen md kabinettets cover..

Se stort billede

Her ses VFD/IR controller kort, klar til at blive monteret, jeg har sat et stykke dobbeltklæbende tape på, for at holde fast på enden.
Her ses også strømkabel til controlleren, powerbtn og fladkabel.

Se stort billede

Her ses kortet monteret, den gule, røde, sorte ledning fører op til IR modtageren.

Se stort billede

Et lille overblik, inden jeg gøre videre.. jeg har også lagt DVD IDE kablet på plads her..

Se stort billede

DVD-RW drev monteret i ramme.

Se stort billede

SATA HD monteret i ramme, jeg har her fundet en gammel køleprofil fra en CPU, og brugt den som passiv køling af HD.. den sænker temp. 7 grader..

Se stort billede

Et lille overblik igen.. rammerne med HD/DVD monteret.. samt SATA kabel og Power kabel til HD/DVD monteret.

Se stort billede

Her ses riser-card profilen, der er et hul som jeg har monteret en 80mm Papst blæser i, da TV-kortet bliver MEGET varmt..!!
Blæseren reguleres sammen med CPU blæseren.. den høres ikke, men på trods af lave rpm, flytter den rigeligt med luft til at holde TV kortet på en fornuftig temp..
(Denne feature samt passiv køling af HD var ikke nødvendig, men jeg skulle jo have tiden til at gå ;)

Se stort billede

Riser-card profil bagfra..

Se stort billede

TV-kort monteret i riser profil.. klar til montage i kabinettet.
Her er også plads til 1 PCI kort mere samt et PCI-E16x kort.

Se stort billede

Her ses endnu et sæt kølere der fulgte med kabinettet, de kunne ikke være der for CPU køleren, så jeg flyttede dem blot lidt.

Se stort billede

Et sidste overblik..
Pænt og nydelig kabelføring.
Ved drift er MB tamp. på ca 32 grader.

Se stort billede

Et sidste billede.. her med låget på.. klar til at blive installeret..

Jeg bruger så SPDIF ud, som min NAD konvertere.
Signalet deler NAD´en så elektronisk mellem Front/Rear/Center og SUB ved 100Hz.

MediaCenteret er extrem støjsvag.. hvis du sidder i sofaen kan du kun ane lyden fra PSU/TV kort blæseren, men kun hvis man lige lægger mærke til det..

Jeg har sikkert glemt noget..
Har i spørgsmål så skriv, så vil jeg forsøge at svare..
Mangler i billeder af noget specifikt, så skriv..

Det var alt for nu.. tror jeg..

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Vi vil gerne se nogle billeder
Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg håber det opfylder dit ønske, ellers skriv ;)

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Kommentare, råd o.lign. er selvfølgelig også velkommen

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle helhedsbilleder af dit setup?
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Joo det kan i da godt se.. men det er nok lidt halvkedeligt, da jeg pt. er igang med at flytte ud, så tingene står lidt på gulvet og lidt på nogle grimme møbler...

Højtalerne  og TV´et skal jo hænges op..

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hvad skal alt den gaffa-tape til for?

Jeg har selv HTPC og arbejde meget på at få den 100% lydløs selv om det faktisk er umuligt . Jeg har samme problem som dig. Et tv-tuner kort som afgiver varme a h. til (et PVR150MCE). Har derfor overvejet at skifte til et ekstern. Nogen ideer til en ekstern?

Min harddisk har jeg købt et silent system drive til som virker fortrinligt. Synes den i starten afgav meget varme, men mærker jeg ikke til mere .

Min PSU er lydløs og god (en chill innovation).

Mit bundkort derimod har en passiv chip-køler som har det med at blive MEGET MEGET varm... ved ikke om den giver indflydelse på at der bliver meget varmt i kabinettet. (bundkort: Gigabyte GA-8I915P-D Pro)

I kabinettet har jeg 2 kabinetblæsere sidende baggerst til at blæse varm luft ud (medfulgte). Har dog sat dem til at køre ved 5V. (kabinet: SilverStone Lascala SST-LC17S)

Grafikkortet er et innovision 6600gt med en arctic-cooler, larmer ikke meget.

CPU er en (Intel P4 Prescott 3.0 Ghz 800 Mhz FSB) som jeg har købt en (Cooltek Auras 92 Silent Power 775) køler til som ikke larmer meget samtidig med at den køler den okay, regner med at købe en fanmate til den. Har også overvejet en ny CPU?

Har nogle vibrationsproblemer og tror det er kabinetblæserne, noget ide til hvordan jeg fikser dette?

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Sjovt der står som overskrift det er mit udstyr, men det er det ikke

Jeg fatter intet

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

.. Japer.. det skal du ik være ked af ;)

Ugge:

Gaffa har jeg sat rundt om blæseren til TV kortet, for at luften ikke skulle snyde sig udenom..

Jeg har ikke varme problemer, ej heller på chipsettet..

P4 CPU´en varme ad H til.. jeg er afgjort Intel mand, men denne gang har jeg måttet bøje mig for et bedre produkt.. ellers skulle jeg punge ud for en mobile.. og andet bundkort...

JEg har ikke noget kendskab til et godt eksternt kort desværre..

Har du ikke nogle lik til nogle billeder af dit setup?

Vibrationerne fra kabinet-blæseren opstår som regel kun hvis den har billigt plast-leje og det er slidt.. har du nogen idé om hvor mange rpm den kører med?

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hmm tager lige hurtigt nogle billeder og smider dem op. Jeg synes ikke at have de store problemer med cpu varme. cpu-køleren bliver i hvert fald i særlig varm i forhold til f.eks. mb chipset køler som er MEGET varm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes