Hvad gør man når man alligevel skal renovere en 4 værelses lejlighed?
Man går selvfølgelig i gang med det helt store projekt, og indbygger ALT i væggen!
Hele projektet har ca. taget 2år, men det er også med fuld renovering af hele lejligheden.
Jeg startede med at lave en plan over alt det nye el som skulle trækkes, og selvfølgelig blev højttaler-, Phono-, DVI-, HDMI-kabler osv. lagt i væggen på samme tid.
Målet var at få en lejlighed med lyd i så mange rum som muligt, og med den pæneste mulige finish. Jeg er ikke det store lydnørd, så de virkelige high-end mærker er blevet valgt fra, og jeg har holdt mig til en Marantz Surround Receiver og Bose højttalere. Jeg ved at der er mange som ikke er vilde med Bose, men jeg tosset med designet og lyden fejlen absolut ingen ting.
Resultet kan ses på nedenstående billeder, jeg er selv super tilfreds, og konen er meget glad for at den gamle Technics forstærker samt de store sorte højttalere er kommet væk.
Stuen:
Marantz SR5600 Receiver (Valgt da den kan spille 5.1 i den ene del af stuen, stereo i den anden ende og stereo i gangen, altså på samme tid)
Samsung DVD afspiller
Xbox360
Fujitsu-Siemens VQ40 (40" TFT)
Bose Acoustimass 6 i hvid (5 højttalere og en stor SUB)
Bose 191 In-Wall (Stereo indbygnings højttalere)
Soveværelset:
Philips HTS-3500 (Bruges ikke til musik, kun til film i sengen)
Fujitsu-Siemens V32 (32" TFT)
Gang:
In-Ceiling indbygning højttalere (kender ikke mærket)
Badeværelse:
2 små vådrums højttalere (Er desværre ikke sat op endnu)
Setup:
Marantz'en i stuen er forbundet med computeren i kontoret via et phono kabel som er lagt i væggen og forbundet til Bose Acustimass, Bose 191 samt højttalerne i gangen. (Xbox og DVD afspiller er selvfølgelig også tilsluttet).
Philips receiveren er selvfølgelig tilsluttet 5.1 højttalerne i soveværelset samt højttalerne i badeværelset (så man kan høre radio i badet). Philips'en er også tilsluttet Marantz'en via phono kabel i væggen, således at musikken der bliver afspillet kan høres i alle rum.
Billeder:
Stuen før ombygning:

Stuen under ombygning:

Stuen efter ombygning:

Sådan ser Surround setup'et up:

Beghøjttalerne:

Alle højttaler kablerne fra stuen og gangen, samt kablerne fra TV'et er fræset ind i væggen og ned bag TV mødel Både i sovevørelse og stue. Resultat:

Der er lavet en 12 cm dyb ramme omkring TV'et i væggen:

Og selvfølgelig er der lagt en lyskilde med fjernbetjent (af Marantz remoten) lysdæmper bag ved:

På trods af størrelsen spiller de satme godt og højt (Der er brugt et almindeligt lampeudtag til at slutte kablerne i)

Sådan ser en Bose 191 In-Wall højttaler ud, frækt ikke?:

Og begge monteret i ydervæggen, da ingen andre vægge var tykke nok:

Loftet er sænket i gangen med en lang plade som ikke går helt ud i siderne. Dette giver en effekt af at lyset som er installeret over pladen "flyder" ud over siderne. 2 stereo højttalere er indbygget:

Soveværelset:

Selvfølgelig også med "ramme" om TV'et og indfræsede højttaler kabler:

PS. der er trukket flere kabler i væggen end man lige skulle tro, men når man alligevel skal tapesere/male, så er det altså umagen værd. Og så er Konen tosset med at der ikke er en eneste frithængende ledning i lejligheden.