Så blev det min tur til at få taget lidt billeder af anlægget.
Dette er mit første surround anlæg siden den vilde ungdom, hvor ProLogic var top moderne. Dengang havde jeg Rotel kontrol og effekt blokke og forskellige højtalere fik jeg også prøvet gennem årene. I mange år har anlægget nu været rykket ud af stuen og stået på kontoret ved min computer: CS på Rotel blokke og System Audio 1050

Nu er det så på tide at der kommer lyd ind i stuen igen.
Den første investering der blev lavet til stuen var et Panasonic 42PZ84 som skullle erstatte vores gamle MX7000. Jeg havde på forhånd ikke ret høje forventninger til lyden i Panasonic Tvet, mange år med B&O har gjort os godt vante. Men lyden i PZ85 er faktisk overraskende god iforhold til den smule fladskærme jeg ellers har hørt, det var jo dog langt fra på højde med B&O. Men billedet var til gengæld imponerende godt. Det er en fornøjelse at se film og serier på når materialet leverer varen (det gør f.eks vild med dans
ikke).
Kravene til højtalerne var at de skulle passe ind i vores stue uden af være dominerende, jeg var i første omgang ikke villig til at smide en formue efter det og det ville være at forestrække hvis højtalerne var del af en serie så man senere kan opgradere uden at ændre klang forhold mellem højtalerne.
Først havde jeg et sæt B&W med hjemme fra HIfi-klubben da de havde størrelsen og var fra en seriøs fabrikant. Var egentlig godt tilfreds med lyden, men synes ikke designet helt fik mig overbevist om at dette var højtalerne jeg bare måtte eje. Efter at have surfet noget mere faldt jeg over Monitor Audio. De havde størrelsen og de havde "højtaler" facon (synes godt en højtaler må ligne en højtaler). Ned til Tape-connection i Århus og høre dem. Var efter en prøvelytning overbevist om at dette kunne være et par gode kandidater. Købte til at starte med et sæt Radius 90 bare for at være sikker på at de også fungerede hjemme hos os og der efter købte jeg Raduis 180 som center og Radius 45 som rear.
Jeg er imponeret over så meget lyd så små højtalere kan levere. Da jeg købte Raduis 45 regnede jeg faktisk med at blive nød til at opgradere til 90ere istedet, men 45erene gør det faktisk rigtig godt som bag højtalere.
Med god rådgivning fra brugerne herinde fandt jeg ud af Marantz SR-4002 ville være et godt valg til reciever i mit setup. Det skulle være en reciever som kunne tage LPCM fra PS3 og så skulle den have pre-out så jeg kunne genbruge mine Rotel effekt blokke. Det endte med at jeg fandt en SR-4002 i Tyskland til ca. 2400,- leveret. Det kan vist ikke gøres meget billigere :-)
Jeg er meget tilfreds med
Mit setup er nu sådan:
Panasonic 42PZ85
PS3 til spil og BlueRay
Marantz SR-4002 reciever
Rotel RB-980 til center og sub
Rotel RB-970 til front
Rotel RB-980 til rear
Monitor Audio Radius 180 som center
Monitor Audio Radius 90 som front
Monitor Audio Radius 45 som rear
Peerless XLS-10 sub
Logitech Harmony One
Supra højtaler kabler og HDMI kabler

Front set fra sofa

Panasonic og Radius 180 center

Den venstre Radius 90 front højtaler

Radius 45 baghøjtaler

Marantz SR-4002 og Rotel blokke

Peerless XLS-10 sub. Sub fra mit gamle bilstereo. Skal enten have tilført en digital forstærker og en slave enhed eller skiftes til en Velo eller SVS sub.
De næste opgaver bliver at finde en lille reol eller rack hvor jeg kan stille Marantz recieveren og så få puttet Rotel blokkene ind under sofaen

Center højtaleren skal sikkert op på væggen og TV hæves 5 cm for at det hele kommer til at se lidt "lettere" ud.
Og så skal der købes eller bygges en ordentlig sub som kan give en god bund. Men subben skal jo helst være af den usynlige slags uden at gå på kompromi med lyden

Tak for at kigge med