Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Henrik´s Hule, nu med ny Front. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

TV :

Panasonic PX70

Projector & L�rdet:

Infocus In78 Bigplay
Bemax r-series Manuel pulldown 92"

Resiver :

Onkyo TX NR 605 (s�lges snart )
Onkyo TX NR 905

H�jtalere :

Xtz 99.36+99.26 Center
Kef Kmt Ace 9000 X 3 Plus standere. ( Har pause intil Xtz �rne er spillet til...
Miller & krisel K 4 Tripole
Kef 2001.2 X4 ( s�lges snart )

Subwoofer :

Kef PSW 4000

Afspillere :

Marantz 5400 ose
Toshiba EP 30
Sony PS3
Logithec Sqeezebox Duet

Kabler :

HT
Chord Flat Legend
Chord Siverscreen bi-wire
Hdmi ... kommer senere
tera labs signalkabler
click sub kabel

PC :

Amd 6400+ dualcore
4gb ram
nvida 8600

Hp 22" widescreen
Z5500 (pt pakket v�k.)

Parabol digibox.

Denne tr�d vil bliver opdateret l�bende, i l�bet af de n�ste dage...Med links ,billeder osv....I m� vent med Pic �s af PJ, har lige f�et nyt l�rdet og det er ikke blevet sat op endnu,  der er helle ike taget n�r billeder af Enhederne i mit setup, dem burde i allesammen kende ...
men det kommer nok osse snart... hvem ved

ja har jo f�et s� mange nye ting her de sidat 3 uger, klage ja det g�r jeg ikke, plus kabel bakker/Kabel sok osv er bestilt, jeg har ikke haft tid til at g�re det p�nt endnu, har skiftet s� meget ud her den sidste m�ned, s� i m� b�re over med kablerne stikker ud, og roder bag anl�get.. men det skal der nok komme styr p� meget snart...

Setup Fronterne, med min Kef Ace 9000 stadig. ( den nye 99.26 er forsinket et sted i danmark, kommer mandag, Nisserne er sef�li med...!!

Min K�rstes ide, med at h�nge dem der, MAN siger jo ikke imod, n� hun ikke brokker sig over resten af setuppet,.. meget godt kompromi.

Center H�jtaleren uden Cover p�..( Kef Ace 9000 )

Bagkanalerne, har ikke lavet kabelf�ring endnu, de er osse lige kommet, (Sammen med alle de andre ting ovneni, phu jeg har haft travlt med at lege...)

Mn Sub....Med et joypad fra Ps3 p�, s� man kan se st�rrelsen p� den.
Og papkasen til h�jer , det er Kattens Hule... Den er han glad for "billeder af ham osse , p� et senere tidspungt. :P)

Kef Ace�ne som er blevet sat i bagrunden et stykke tid, intil jeg har spillet De Nye Xtz 99.36 til.

Her er et af Guitar Hero 4 : World tour   (Selv trummerne og Guitar ,bass)

Venter PT p� nye Fronter+center, hvor jeg vil poste mine oplevelser med dem her i forum, de har B�nd diskant fra Fountek NeoCD3.0
som man kan finde i Monitor Audio Platinum serien, som er meget rost for deres diskant lyd.
Mellenbass enheden kommer fra Norske SEAS Excel W18E  som er at finde Steinway Lyngdorf H�jtalere blandt andre, og er et m�rke som selvbyggerer bruger tit i deres hjemmebyg.
Bass enheden er fra Norske SEAS osse og er en af de dyre enheder SEAS CA18RNX

S� jeg gl�der mig meget til at de kommer og jeg kan poste at mit valg er h�jtalere er super fedt.... God jul.

De skulle efter sigende v�re b�de gode til Musik og Film.

S� er kasserne kommet, rediger hele tr�den imorgen , med resten af billederne.

Her er et par hurtige.

De sm� Buler i ser for oven og nede under terminalerne, det er til at justere Delfiltret, med +/- 2-3-4db , som man bruger sammen med de 3 porthuller(portbongs) for at justere Bass/mellemtonen/diskanten(hvis der er brug for det.) til de muligheder man nu har, det vil sige skal H�jtaler st� t�t op af v�gen kan man s�tte portbungs i bass portene bag p�, og justere bassen, s� man ikke f�r den massive bass reponce/boost  man kan f�, n� man s�tter en h�jtaler t�t p� v�gen , is�r i et hj�rne. og der efter justere mellem/diskant og bass hvis der er brug for det via, deres roomtuning, og er stifter man s�tter ind i en Fix combo, for at justere delfiltret

Her er et bedre billede af det.. det er stifter man s�tter ind i en fixeret position, som angiver hvad delfilteret skal g�re.

S� kom 99.26 Center ind af d�ren her idag.

Her kan i rigtig se crossover muligehderne

Her ligger den p� den medf�glende holder

Her er review�en som jeg har lavet, s� alle kan l�se den herinde i min profil osse...:

Indledning.

I løbet af november gik jeg med tanken om at nu var tiden inden at at opgradere mit setup, først blev bag-Surr/forstærker købt ( M&K K4/Onkyo 905).

Mine egne fronter + center lyder rigtigt godt ( KEF kht Ace 9000 ), men stadig var jeg nysgerrig om M&K kunne gøre det bedre på film siden, jeg ledte i England efter et godt tilbud på et sæt M&K ( 750/850/851) da de ligger inde for mit budget grænse, og skulle være i toppen af Højtalere med god biograflyd, men halte lidt på musik siden.

Jeg kunne ikke finde et godt nok tilbud på et sæt M&K så jeg faldt over en fremragende review på disse XTZ Højtalere fra Sverige ( De udspillede B&W 805 og spillede næsten  lige op med Kef XQ 20 men vandt over dem overall, og på prisen), hmm.... dem hade jeg aldrig før hørt om, så jeg begyndte at undersøge Mærket og ledte diverse Reviews ( Link til disse kommer i bunden af siden )

Fandt frem til at deres Top model i Bogreol størrelsen var sat i stævne mod set sæt M&K 850 Hvor de vandt igen, de dystede på film siden , men hvor M&K 850 vandt med mere kontant slam, hvor XTZ 99.25 vandt på alle andre afdelinger, musikscore, mellemtone og diskant, åbenhed osv.

Jeg fik mailede  til XTZ, og efter noget dialog frem og tilbage, fik jeg bestilt Gulv- modelen 99.36 plus center 99.26, valgte gulv- modelen, fordi prisen fra bogreol modellen 99.25/26 til gulv modellen 99.36 er så lille, og ved bogreol skulle jeg ud og invester i en stander til dem begge oveni, så kom prisen op på næsten det samme, det er nøjagtigt den samme højtaler  99.26 vs 99.36 da bass enheden sidder i sit eget lukket kabinet i bunden af højtaleren, toppen Diskanten-mellemtonen-delfilter-kabinet er nøjagtigt det samme, så Sys jeg valget var nemt.

Jeg valgte den dråbeformet højtaler frem for den klassiske box-model  "pianolak" jo piano lakken hade set cool ud, men jeg kunne bedre li dråbeformen, som man kun kan få i walnut og matt black,som så osse giver bedre afstivelse og mindre resonans ( har jeg læst et sted ), piano lak er kun deres Firkantet/box modeler.

De har mange modeler i deres katalog og sub´s osse, deres subs skulle osse være god value, tror man kan finde en review af en sub snart på Hifi4all.dk der findes diverse bruger oplevelser på deres modeler og efter at ha læst dem alle og talt med nogle af dem der har købt diverse modeler, er den generelle holdning at man her får super value til prisen og så hjælper det da osse den Svenske krone er lav i skrivende stund 0.69, da de ingen mellemmænd har er prisen trykket helt i bund, til gavn for køberne, og de yder 3 ugers Buy and Try, det vil sige hvis man ikke kan li lyden i dem, kan man sende dem retur og få pengene igen, inden for 3 uger, men seføli i samme gode stand som de blev leveret i, man skal bare selv betale fragten/posten, derfor syntes jeg det var rimeligt sikkert at prøve dem af og se hvordan de gjorde det imod mine Kef og nogle af mine venners Højtalere.

Førstehånds indtryk / Tekniske Data.

( Billederne er lånt, og I wallnut finish,)

Der gik 3 Dage så ringet Posten på døren, han hade kun 2 Kasser med, hmm der manglede en lille box med center højtaleren, men det er jo typisk ...! Smilet lidt surt til manden og satte dem ind i gangen, øj de er store de kasser tænkte jeg, lægger dem ned og åbner dem op, de er godt pakket ind og der er en ekstra skumfidus på midten til at støtte højtaleren, super Nice, pakker dem ud og tjekker finishen.

Dejlig lavet tænker jeg og store....!!   Er kommet fra gamle B&W - til Kef sat - til Kef plasma model, tilbage til gulv-modeler.

Jeg piller alle port plugs ud, samt delfilter stifterne, jo disse højtaler kommer med massere af muligheder for at tune dem ind, så lyden passer ens rum bedst, via port plugs og delfilter stifter der giver delfiltret  +/- 2/3/4Db på diskant og bassen, den har separate terminaler til diskant/mellem/bass så man kan tri ampe dem hvis man har et Forforstærker - power setup.

Der følger 6 styk port plugs og 6 delfilter stifter med, højtaleren har gummifødder sat på i bunden, ala de fødder/cones man kan købe selv til at styre resonans, terminalerne er guldbelagte, og der er guld belagte extentions mellem terminalerne som kan fjernes, de er delt i 4 så man kan sætte 2 i til diskant og mellem, også stadig bi-ampe til bass enheden, hvis man vil det, de har 3 porte bag på, en til mellemtonen og 2 til bassen, enhederne er fræset ned i kabinettet så de er flush/lige med forsiden og skruet i med selvskærende skruer, selve finishen er lavet super, alt passer perfekt og ser nydeligt ud.

Terminalerne er solide og i god kvalitet de modtager Banan plugs og spade stik, seføli osse det nøgne kabel .

Delfiltert kan justeres med intervaller af  +3dB, -2dB and -4dB på Diskanten og +3DB på bassen og kan seføligt sættes til normal 0Db ( Flat ) når ingen pins er isat,  delfiltret matcher reol modelen, så man kan dele delfinter ens for tonal match, det er her disse højtalere er god lavet, fordi der er en ens linje fra center til front i film setup, hvor mange andre mærker offer kunderne ekstra mellemtoner osv i deres center højtaler som giver uens klang i front linjen,  men det er et andet emne hvad der er bedst, her er min version,  samme ide har M&K derfor alle deres højtaler på front + center er ens.

Den øverste port er tunet til ca. 40 Hz de to nederste er ligeledes tunet til ca 40Hz. Med en plug i dropper Hz kurven ned til 35 Hz, og er alle 3/eller begge 2 i bassen sat i, starter rolloff tidligere end 40 Hz, men enhederne ruller langsommere af og ender nær 30 Hz. Som lukket box, sparkes der mere dyb bas ud, samtidig med at der er mere transient respons og derfor er dynamik timingen bedre.

De er bygget i 18-19mm Mdf, og pga dråbe formen giver ekstra stivhed i kabinettet, så vidt jeg hat læst, ja læst  åbner ikke mine egne højtaler for denne review, der er ikke sparet på noget inden i selv til denne pris, hverken delfiltret eller ledningerne der connecter det hele, der skulle være 3 Styk stænger som chasis indeni som holder det hele i skak.

Mit overall indtryk da de er sat op er nøjj nu skal der spille mere musik igen, selv om mit setup bruges 70/30  film/musik glæder jeg mig til at komme igang med at indstille og spille dem til, der

blev givet opfordring at spille dem til i mindst 40 timer før man bedømmer dem, fordi de godt kan være lidt stramme i starten og diskanten lidt skinger i toppen indtil de har fået noget motion.

Bånd diskant er fra Fountek, Fountek NeoCD3.0 :  som er utrolig hurtig og præsis pga den meget lave vægt og ultra tynd, den spreder lyden mere vertikalt, og fylder lyden langt udover det normale sweetspot ,som er et stort plus i biolyd og vil give en nemmet opsætning af højtaleren og det er de selv samme diskanter som sidder i Monitor Audio Platinum som er meget kendt for deres diskant kvalitet
.
Specs :   http://www.fountek.net/products_neo_30.htm

* strong Neodymium magnet
 * 3 inch enforced sandwich diaphragm
 * build-in impedance convertor
 * low distortion, very fast transition
 * Frequency range      1,400-40,000Hz
 * Effective ribbon area  480 square millimeter
 * Ribbon weight     18 milligram
 * DCR      0.02 ohm

Mellembass enheden er fra  Sears, SEAS Excel W18E :  som er et respekteret Norsk firma, mange "do it youself  - DIY"  folk køber disse enheder til derses hjemmebyg, pga deres gode lyd og ikke mindst kvalitet, enheden er modificeret så den passer i XTZ profil og har magnesium belægning i stedet for kobber, plus den er helt sort, denne enhed er at finde i et meget dyrt Steinway Lyngdorf højtalersystem og Burmester Loudspeaker B80, det var osse disse data der fik mine øjne på dette mærke,.

Specs :    http://www.seas.no/index.php?opt ion=com_content&task=vie w&id=69&Itemid=93

* Precision cast and surface treated magnesium cone coupled to a natural rubber surround     showing no sign of midrange (edge) resonances.

* Magnet system with bumped back plate makes room for extreme coil excursions.

* Heavy copper rings mounted above and below the T-shaped pole piece reduce non linear and modulation distortion and increase overload margin.

* Extremely stiff and stable injection moulded metal basket keeps the critical components in perfect alignment.

* Large windows in the basket both above and below the spider reduce sound reflexion, air flow noise and cavity resonance to a minimum.

* Gold plated terminals mounted on a glassfibre reinforced plate to reduce contact resistance and improve reliability.

* Frequency range       &n bsp; & amp; amp; amp; amp; nbsp;         40 - 2500Hz
 * Sensitivity (2,83V, 1M)        86Db
 * Power handling        & ; ; ; ; ;nbs p;         & ; ; ; ; ;nbs p; 100 - 250 W
 * Maximum coil travel (p-p)  19mm

Bass enheden er osse fra Sears, SEAS CA18RNX :   som sidder i sit eget indlukket rum i Højtaleren, den er fra deres Prestige linje.
er blevet modificeret som mellemtonen så den passer i kabinettet, forstærket (Doped) papir cone, og har en større magnet, men er en bass enhed, rolloff  på 250Hz med en større throw end mellembassen, dvs den kan rykke sig mere i de dybe pasager, at den har et rolloff på 250Hz gør denne højtale er en 2 1/2 vejs højtaler i stedet for en 3 vejs.

Specs :  http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=109&Itemid=131

*  18 cm (6,5’’) cone driver, developed for use as a long throw high fidelity woofer or woofer/midrange unit.

* Classical coated paper cone gives a smooth extended frequency response with a controlled roll off.

* Large magnet system gives good transient response, and the bumped back plate together with the very long, and light weight copper clad aluminium voice coil allow for extreme coil excursion with low distortion.

* Extremely stiff and stable injection moulded metal basket keeps the critical components in perfect alignment.

* Large windows in the basket both above and below the spider reduce sound reflection, air flow noise and cavity resonance to a minimum.

* Frequency range       &n bsp; & amp; amp; amp; amp; nbsp;           45- 3000 Hz ( men har 250Hz i rolloff på delfiltret )
 * Power handling        & ; ; ; ; ;nbs p;         & ; ; ; ; ;nbs p;  80 - 250 W
 * Sensitivity (2,83V, 1M)         88,5Db
 * Maximum coil travel (p-p)   22mm

Vægten på Sears enhederne er ikke det samme som i specs fordi enheden er modificeret.

Specs fra XTZ Hjemmeside :  http://www.xtz.se/produkt.php?spec=true&produkt=66&e ng=true

"We wanted to see if we could take the price/performance ratio to the next level. For XTZ 99.36 we browsed only the best components before choosing.
The goal was a floor speaker with top qualities, and as little sound coloring as possible, combined with a finish not seen in the price range before"

Construction type
2 1/2-way with separates boxes for woofer and woofer/midrange
Bass reflex cabinet that may be set as a closed box, a total of eight distinct bass modes (Room Tuning).
The trebble and bass level are adjustable in four different levels each.
Dimensions:
244 x 910 x 352 mm (Width x Height x Depth)
Rubber spikes +20mm
Weight: 19,5 kg/pc
Magnetically shielded: No
Impedance: 4-8 ohm
Binding post: Goldplated bi-wiring / Banana plug / Pole screw

Efficiency: 90dB
Power

* 550 W Short term IEC 268-5
    * 200 W Short term IEC 268-5

Tweeter
Ribbon tweeter, SACD/DVD-Audio-ready, Sandvich ribbon cone in aluminium, neodymium magnets, chassis made in ceramic carbon steel.

Woofer / midrange
6,5" SEAS Excel, Magnesium driver, moulded "high flow" driver basket, powerful magnet,weight 1900 gram, shielded.

Woofer
6,5 "SEAS , coated paper driver, moulded high flow driver basket, powerful magnet,weight 1900gram.
Connections and settings

* Goldplated biwiring.
    * Bassreflex, can be set to closed box (Room Tuning).
    * The bass can be set to eight distinct modes using the supplied bass plugs
    * The trebble level is adjustable in 4 different modes.

* The bass level is adjustable in 2 different modes.

Musik :

Jeg startede med at spille dem til i ca  40 timer, så begyndte jeg at høre musik på dem, mine egne Kef Ace 9000 var blevet stillet til side i processen, men jeg savnet dem ikke meget.

Først kørte jeg uden port plugs, men eftersom de skal stå rimeligt tæt på bagvæggen hjemme hos mig, satte jeg alle 3 i, men efter lidt tid, tog jeg den øverste ud igen, jeg legede med alle de settings som delfiltret bød på, ved lavt musik fortrækker jeg at sætte +3db på bassen, men man mister lidt detalje fra mellen tonen på den bekostning, så den tager jeg ud ved højt lytte Nivå, andre vil måske fortrække at lade den blive i hvis man elsker bass, selv om de har rigeligt med bass uden, når forstærkeren komme over -25Db.

Instrumenterne er spredt virkeligt godt ud i lydbillede, mere end på mine egne Kef som har XQ enheder, Kef erne har mindst lige så god diskant, men ved musik vinder Xtz med bedre bass og større adskillelse i musiken, de er begge to rigtig gode til musik og en fornøjelse at høre på, i starten da jeg lavet a/b og spurgte min kæreste der sad og hørte med, hvad hun syntes, sagde hun , ej den lyder bedre, ej den lyder bedre , ved hvert skift... Ja det beviser bare de begge to er fremragende, hvor jeg sys Xtz vinder mig over med bedre afskildelse og lydtryk/bass, på diskant siden er de begge utrolig gode, hvor xtz er mere afslørende, men der har hver har sin smag hvad man syntes lyder bedst.

Diskanten er meget nøgen og virkelig detaljeret og det kommer til udtryk når man afspiller gamle eller ringet cd-optagelser der er nådesløs/kontant afregning overfor hvordan tingene er optaget, nogen vil kunne li det super meget, hvor andre med kun Mp3 musik i lav kvalitet nok ikke sys det er super lækkert, diskanten er Sacd klar, op til over 40kHz og man mærker man er på selve stedet. "næsten"

Jeg satte Johnny Cash på, man kunne høre hvor mange der sad og klappede/stampede i gulvet, afspillet på B&W P5 var det mere bare en del af musikken, på nummeret Murder kunne man
høre hans Ultra hæse stemme bedre, plus han lød bare ældre på XTZ og da nummeret er fra hans sidst album American V: A Hundred Highways hvor manden er blevet over 70 , hvor det sidste af det hæse bare manglede på B&W P5, eksempelvis på Johnny Cash plader kunne man høre effekten af gamle mikrofoner/lyd studio´s som der var brugt ved indspilningen, den følelse manglede bare på B&W.
Michael jackson History er en super indspillet plade i høj kvalitet, og der åbnede 99.36 virkelig op og leveret en utrolig musikalsk opvisning, med stram bass , gode detaljer og en meget åben/hurtig mellemtone, (Smiler) jeg hørte næste alle nummerne i rap...... Når vi kørte a/b hjemme hos min ven, som har de B&W P5 som er omtalt, blev instrumenterne bare mere adskilt og en mindre farvet lyd, 99.36 honteret svære pasager/kompleks musik bedre end B&W P5, saxofon lyder himmelsk på Moonjams Bag de Blå Bjerge.

George Michael Stemme var meget mere levende og blød/rund samt musikken flyder bedre sammen på nummerne "Father Figure" "I Knew You Were Waiting (for Me)" "Jesus to a Child"
på Dire straits : love over gold  fik man osse en opvisning af højere karart, på det  album er instrumenterne indspillet i hver sin side og man bliver blæst bagover i nogle af de komplekse pasager, især hvor både guitar/klaver/stemmen giver sit bedste forsøg på at få ens Højtaler til at brænde sammen.

Har osse haft en del kvinder ind over, Mariah Carey ´s stemme lyder kanon godt og på hendes RnB præget plade ( the best of maria carry.) leverede Xtz endnu engang et mesterværk, ja det er lige meget hvad jeg smider i Cd afspilleren, så præstere de bare super godt, jeg har kørt rigtig mange cd´er igennem dem, dejligt af få stereo tilbage i mit setup, jeg afspiller i "pure audio" uden sub, ren stereo.

Disse kunstnere blev brugt : Michael jacksonMoon jamDire straits, Elton johnPhil collins, Mariah Carey, George Michael, ShakiraSantana, plus mange andre, jeg syntes de leverede varen med alle grene af musik, osse klassisk.

Diskanten kan gå højt og har mange kvaliteter, men den er aldrig for skinger eller trættende at høre på længe af gange, som nogle højtalere er, det er mange dimensioner i musikken når man høre på 99.36.
Instrumenterne bliver adskilt med knivskarp detaljegrad, men føler der er større afstand mellem instrumenterne, mellemtonen er hurtig og præsis, noget som Sears osse er gået efter med en let højtaler Cone.

Her er hvad min ven hade at sige efter demo aften mod B&W P5 kogt ned :

Lyden vurderet over 2 forskellige stereoanlæg, men fælles om lydkilde cd-afspiller Sony X707ES tilsluttet til begge anlæg, til det ene med analog og til det andet med digital og (derefter byttet om), så vi kunne skifte direkte mellem de to anlæg med samme lydkilde,Xzt -højtalerene viste sig at være meget rene og utilslørede i lyden uden nogen form for tæppe foran lyden og der er mange spændende detaljer.
Man oplever musikken på en ny måde, på Johnny Cash cd´en kunne man lige pludselig høre at han stemme havde en mere ru og sprød karakter.

Setup en der spillede denne lyd var SonyX707ES cd afspiller forbundet med TaraLabsSpektrum 1A signalkabler til Onkyo forstærker TX-SR905, med Cord Flat Legend højtalerkabler til XZT 99.36.

Bas og trommer har på XZT erne fasthed og dybde, lyden er meget stram og bare mere rigtig gengivet, på George Michael cd'en var de ganske enkelt imponerende, ud over den gode stemme, overraskede lyden af instrumenterne mig meget. De cd'er vi lyttede til rummede mere end vi tidligere hade hørt fra samme skiver på B&W erne.

Film (blu-ray) :

Ja det er så nu Hjemmebiograf folket kan slikke sig om munden, for selv om disse højtalere kan spille godt i stereo, så er de ankommet forkædt som Ren Stereo, men som har kvaliteter i Hjemmebiografen osse.
Hvis man er ligeglad med stereo kan man nøjes med 99.25/26 reol- modelen, da en god subwoofer nok skal give det under 80Hz thx mærket, de er i nøjagtigt samme kabinet og samme enheder, der er bare sat en ekstra bund på, hvor bassen operere alene i lukket omgivelser, som nævnt længere oppe, købte jeg gulv modelen fordi standere til reol modelen hade koster det samme, og jeg kan godt li Cd afspilning.
Nå så satte jeg Hitman på, wow super Mikset og 99.36 sang helevejen, i scenen hvor Hitman er inden hos våbenhandleren, ja der åbner de op, patronhylstre der rammer jorden, man kan tydeligt høre forskel på hvad våben og hvor det bliver affyret fra, dem der er til slam og fuldtryk på, kan prøve at sætte en Fix jumper i +3 Db på Diskanten/bassen, det virkede super til actionfilm,  deres forte er Diskanten/mellemtonen som giver kanon lyd i hjemmebioen, meget ren dialog, og musik/effekt passagerne lyder ultra godt, både diskanten og mellemtonen er lette og det kan høres.

The Return of the Mummy røj på, igen wow, sprød dialog og overgange fra stille scener til bulder og brag, var en fornøjelse, slet ikke så krævende for ørerne som mange andre mærker jeg har hørt, hvor man har hovedpine efter en 2 timerlang film på reference nivå, derefter kom The Hunt for Red October i afspilleren, hmm sikke en stemning der kom ud af de højtalere, Fantastisk, ja der var virkelig stemning med ud i rummet, og kontant afregning når torpedoerne gik af, Sean Connery s stemme var sprød og behagelig at høre på, det var aldrig som om manden mumlede, så fik jeg Tropic Thunder ind af døren, skyndte mig at overtale Kærsten til at se den, nøøj den film er godt mixet, lyden var i top ud over Xtz 99.36 det er en film med både musik og brag, (blev lidt overraskede da Tom Cruise lige pludselig dukker op, den hade jeg ikke fanget.) dialogen rakte igen ud i rummet og jeg fik en tur i Biffen da jeg gav den en ekstra tand på resiveren til -10Db, igen var mellemtonen stram og kirurg artig præsis, og  stemmerne meget naturlige sammen med diskanten, bassen hade massere af punch.

10.000 B.C rykker i buksebenene når mammutterne løber,  den film var osse meget indlevende, mere ned da jeg hade set den hos en ven, (han lånte mig den) man blev virkelig fanget af stemningen og vellyden der strømmer ud fra front og center,  The Patriot hvor Mel gibson skal redde sin søn , sammen med sine 2 andre 10-12 årige sønner... ojoj Forlade gevær med eftertryk og Mel stemme lyder kanon....!!wow en reference scene, jeg fik lidt tåre i kanten af øjnene da sønnerne sad der og så kede ud, fordi de hade skudt mennesker, der var igen præcis panorering hen over fronten, og de levret en medrivende oplevelse,lige som mine Egen Kef kan gøre det,

På Elton john´s 60 Live at madison square garden, streng instrumenterne El/Stryger lyder fantastisk og nærværende, klaveret er osse i top klasse "ja wow sikke en lyd tænkte jeg , trommerne er en fornøjelse at høre på, meget kontant lyd, stram og præsis og hver en tromme/high hat har hver sin lyd man kan tydeligt høre forskel på diverse ting der bliver slået på, selv ved hurtige pasager, er det helt rent ,nøgent ,dynamisk, og slet ikke farvet af delfiltret eller enhederne (måske, men jeg Sys det lyder rent ), stor trommen er stram og hård, med massere af punch, man kan nogle gange høre selve kick pedalen osse, jeg syntes det er overraskende hvor detaljeret disse "billige" Højtalere er, super vellydende og meget meget imponerende at lytte til, helt sikkert ny reference i pris klassen ~5 000 dk for et sæt...Ender med at se hele koncerten på rimlig højt lydniveau, sammen med et par Øl.

Konklusion :

Jeg må sige på Film området kommer Kef Ace 9000 og 99.36 ind på samme bane Pga 80-Hz delingen på fronten, jeg kunne ikke finden en vinder der, kan super godt li mine Kef kmt ace 9000, diskanten er på højte med 99.36, mellemtonen er lidt mindre afslørende og mere farvede "kun lidt"  jeg kan endnu ikke bestemme mig for hvad jeg bedst kan li, men 99.36 er en meget mere komplet højtaler og når 10 000kr pr Kef ace er sagt så er det vist ret godt gået af XTZ.

Under hele tiden jeg har haft dem, er jeg aldrig blevet skuffet over dem, hverken i musik eller til film, de kan begge dele som er meget sjældent, der er nogle andre mærker (M&K, Elac, Osv) som kan det samme, men de koster meget mere at få fingerne i.

Hvis man vil, kan man pille bass enheden fra på 99.36 når man kun ser film, det giver mere detaljeret mellemtone Sys jeg, men jeg ville ikke undvære den og osse besværligt, jeg kan godt li slam fra fronterne, plus mere lydtryk i de musikalske scener i de store Blockbusters film ved reference lydtryk, ja selv ved reference lydtryk var de aldrig rigtig hårde ved ørerne.

Hvis man kun er interesseret i at bruge dem til film eller har mindre plads og ikke gidder gulv- højtalere ville jeg anbefale reol modelen 99.25/26, de fylder mindre og er nemmer at få til at passe ind i lydbilledet og de kræver mindre af forstærkeren, dvs at forstærkeren får mere kontrol over højtaleren og vil producere bedre , renere lyd, husk at købe 2 Fronter plus en Center, for at få tonal match, det giver meget bedre helheds indtryk, både ved panoreringer + Hd musik dvd ér og hurtige scener hvor lyden fare rundt i højtalerne.

Og for at komme yderligere ind på value Vs det man betaler, bare mellemtone enheden koster 1500 svenske kr pr Styk , det er 3000 sve for 2, og så skal man lægge endnu 4 kvalitets enheder , delfilter, afstivelsel, Mdf plader, maling, arbejds løn, terminalerne, port plugs, dæmpemateriale til kabinettet Osv oveni, lige før en selvbygger ikke kan gøre det billiger, da den svenske krone er i 0.69 lige nu, er det næste en no brainer for dem der er på udkig efter super Value, at lige tage disse modeler med ind i overvejelsen samt de her højtalere har lyd som kan konkurrere med mange mærke langt over prisen.

Man kan få disse højtalere 99.36 i Matt Black, Walnut, piano lak(men den er box format+ separat delefilter box.)

Udover det har de reol modelen 99.25/26 som koster ca 6500,-  svenske plus mange andre, kig eventuelt i deres katalog på deres hjemmeside.

Udenfor enme, lille sammenligneig med mindre resiver koblet på disse :

Jeg hade både Onkyo 605 og Denon 1907 koblet til disse kort, det til vil jeg sige man kommer langt i bio-lyd, på stereo siden er det svære for dem at trække 99.36, der mangler noget i bunden,
den var der, men ikke på samme måde, lidt af lydbillede forsvandt og mellemtonen er ikke lige så detaljeret der mangler bare noget af den sprødhed guitar hade på 905, de lyder stadigt kanon,
men jeg ville anbefale reol modellerne 99.25/25 til brugere med 605/1908, på film siden er der massere af slam og tryk på, men diskanten er lidt mere tilbageholden/dæmpet, hvor hvis jeg ikke hade 905 at sætte til lige bagefter så hade jeg nok været tilfreds, for det strømmer stadigt ud med vellyd der er bare mere af det på 905, samt mere kontrol over bassen, mere stramt og dynamisk og dertil vil jeg sige Onkyoen gjorde et langt bedre stykke arbejde som helhed over denne lille side test.

Folk med pre out på de små forstærkere skal ikke fortvivle de kan koble en billig brugt power forstærker til eller mono blokke, så der er ikke behov for at styrte ud efter en ny dyr resiver.

For at få 99.36 til at synge på begge resivere, var eneste måde at skrue intelli volumen langt op ca til +10, det hjalp en del..

+ Super Finish.
+ Gode enheder/bånd diskant.
+ Rig mulighed for Room Tuning/korrigering.
+ 3 Ugers buy and try.
+ Rigtig god value for pengene, faktisk kan jeg ikke se andre der kommer i nærheden med samme pris.
+ Kan bi og tri Ampe
+ Kan tåle store forstærkere op til 550 W Short term pr kanal og 200 W vedvarende

- Store hvis man ikke har meget plads.
- ingen spikes, kun gummifødder.
- kun +3 DB på bassen i delfiltret, diskanten har flere muligheder

Setup liste :

Resivere :

Denon 1907
Onkyo tx-sr 905
Onkyo tx-sr 605

CD afspilere :

Sony X707ES
Marantz 5400 OSE

Højtalere :

B&W P5
Kef kmt Ace 9000
M&K k4 / S-85

Subwofer :

Kef PSW 4000

Kabler :

Chord flat Legend
Qed micro XT bi-wire
Tera labs spectrum 1a

Pris :

Gulv modelerne

99.38 Piano lak  14 000,-Svenske
99.36 Matt Black 7990,- Svenske
99.36 Piano lak   8500,- Svenske
99.32 Matt Black 5000,- Svenske

Reol modelerne

99.26 Matt Black   6000,- Svenske
99.25 Piano lak     6500,- Svenske
99 Wmt piano lak  2000,- Svenske

Kan kun købes hos http://www.fyndborsen.se

Links :

Hjemmesiden
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=66& amp;am p;am p;am p;am p;am p;eng=true

Review ´s af de 3 bedste højtalere i XTZ linje

http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_svensk.pdf

http://www.xtz.se/pdf/aretsbasta.pdf

http://www.xtz.se/pdf/9925_bildochljud.pdf

http://www.xtz.se/pdf/9925_9926_hifimusik.pdf

http://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_english.pdf

http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori =& amp; amp; amp; amp; amp;testid=3241

http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori =& amp; amp; amp; amp; amp;testid=3867

http://www.lydogbilde.no/test-xtz-99-wmt-99-wmt-center-og- 2- x-w12-s.79291.o4150o.lbt.html

http://www.xtz.se/pdf/93

Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Fine fronter der....... Tror det var dem der fik en fin test i HighFidelity for nylig.....

Det skal nok blive godt..... vist meget vellyd for relativt få penge

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Takker, jeg er ved at skrive en bruger anmedelse af dem..

Om de var med i HF ved jeg ikke, men så i lige har fået deres piano 99.26 på banner her iforumet, som har 99.26 slået B&W 805 og spillet lige op med Kef XQ i lydtest hos et Svensk hifi mag.

Det var den review , der fik mig til at undersøge disse skønheder, første indtryk er de spiller godt,
glæder mig til at sætte mine ace til igen, og sammenligne de 2 til både musik og film.

De er meget nærverende og diskanten er super wide, jeg startede med at toe dem indaf 5 grader , men har drejet dem så de står helt lige, måske jeg rykker dem tilbage på 5grader igen når de er spillet til, og så ser hvordan de lyder igen.

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Så kom Centeren efter 3 dages forsinkelse. pga post.dk

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Sendt: 08 December 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Henrik 1307 skrev:

Overraskelse er det ikke.
Rigtig fint anlæg du har dig der, dine XTZ har sgu et fedt design må jeg sige.
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 December 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej tillykke med de fine xtz, fedt at se nogle her på forummet med dem. Jeg har selv overvejet deres subs som man får rigtigt meget for pengene ved.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:
Henrik 1307 skrev:

Overraskelse er det ikke.
Rigtig fint anlæg du har dig der, dine XTZ har sgu et fedt design må jeg sige.

Takker.. nu må vi så se hvad de kan præstere når de bliver spillet til, ja den dråbe form er sku fed, og gode detaljer i finishen forand og bagpå osse.

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Hej tillykke med de fine xtz, fedt at se nogle her på forummet med dem. Jeg har selv overvejet deres subs som man får rigtigt meget for pengene ved.

Taler med en på avforums uk  der har en dsp 99 sub som han kommer med sit besyn på, i forhold til de subs han nu har ejet, som er Bkelec og divers andre, ved han lige hade en Aerial Acoustics SW12 ( er det ikke det de hedder.) hjemme derefter ville han gå i gang med XTZ 99.12 DSP

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Sendt: 09 December 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Kan jo lige komme med en del af konklusitionen i HighFidelity no 6/2008:

XTZ 99.36 er en formidabel højttaler, som håndterer det meste med stil, og den bliver aldrig skinger eller vulgær. Lyttere som prioriterer musikken højest bliver ikke skuffet og prisen er næsten latterlig lav for et sæt højttalere der spiller som XTZ 99.36.. Godt gået;

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Takker ning. de bliver ikke spillet så højt endnu, men lyden , ja må sige jeg er positiv...!!

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Ja de er flotte og spiller godt....Har dog kun hørt dem hos Fyndbörsen.

Hvordan lyder de så nu efter lidt mere tilspilning....stadig glad for dem ??

Mvh. Øvbøv

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Synes også gerne der må komme en lille update om lyden :) De må vel være spillet til efterhånden... :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jo jo seføli, jeg er pt igang med en bruger review som bliver posted her på siden meget snart, mangler lige den sidste demo aften hos en ven, hvor de bliver sat op mod elac 247 gulv model...

Men jeg kan da sige de spiller fremragende, og nå pris mærket så bliver taget i betragtning , ja så er det et super køb, de kan både Film og musik som mange af de gode mærker ikke kan når det er surr højtalere.

Kan afsløre de spiller bedre musik end mine Kef ace 9000, men når det er sagdt så har de omtrant lige gode diskant lyd, men der er meget mere lyd i dem til musik , mere adskillelse i instrumenterne og seføli bedre bass extention vs kef erne, og da jeg demoede dem mod B&W P5, det vandt de osse på musik meget mere dunamik, og johnny cash lød bare "Gammel" på den fede måde på hans seneste plade i forhold til B&W P5, plus der kommer flere detaljer med i lydbillede.... mere åbne og dynamiske og de elsker saft.. ~ Watt

de har holdt deres grund lige meget hvad jeg har smidt på cd afspilleren... Sony X707ES. rock klassisk pop...ja de kan det hele, de er værd at tage med når man kigger efter nye højtalere til både stereo og hjemme-biografen.

Henrik

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Fede højttalere må man sige. Her er vist tale om "bang for the buck" ligesom med Aurum Cantus. Begge mærker leverer i hvert fald flotte højttalere med god lyd til billige penge. Tillykke med fundet.

Det room tuning system virker ret smart. Kan man justere på det "on the fly"? Og virker det?

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

ja det virker fint, ja men kan gøre det onthefly, men jeg slukker lige musiken, når jeg skiftede rundt på stifterne..

Og jeg skulle PT være de først i DK med et sæt, mine har 026 i serie nummer......

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Glæder mig til din lille historie.....Det lille forsmag du kom med lyder jo godt.

Hygge

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

jupp nu vare ikke længe, skulle ud idag men planen blev spoleret lidt, såå håber på onsdag-torsdag

blackfalco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

lækker fronter og med båndiskant det kan jo kun blive super lyd
Til top Vis blackfalco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfalco

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg står og regner med at bestille et sæt XTZ 99.32 og smide en Onkyo TX SR606 til at trække dem. Onkyo skulle efter sigende være lidt "optimistisk" i watt angivelse og da du skriver de er glade for watt tror du så jeg skal købe bi-wire kabel med det samme, så jeg kan give dem lidt mere kraft eller vil det ikke blive nødvendigt?
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

99.32 ja de sælges til en fantaskisk pris lige nu.... nedsat pgs en lille skøndheds fejl på fronten..

Ja Onkyoen kan godt trække dem, men en større forstærker er at fortrække, men sådan vil det være med alle setup med HT der kan tage Saft ~ watt seføli de vil prestere bedre med en 876..

Skal du kun bruge dem til stereo, da det er der onkyoen give lidt extra saft ved at bi ampe..

Ved ikke hvopr meget du gainer med 5.1 men prøv det måske du kan høre en forskel, jeg hade disse kørende på en Denon 1907 jo det var fint nok, men når man så bagefter sætter 905 til, ja så er der stor forskel, men de klaret opgaven fint på Denonen men vi skulle skrue intelli volumen højt op før de sang.

jeg tror osse 99.32 er lidt nemmer at trække, men ved det ikke har ikke set dem upover billeder..

Kan kun sige XTZ er super value for de få Penge.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes