Forfatter |
|
LarsC Branchemedlem

LC Audio
Bruger siden: 18 April 2003
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl: Jeg synes ikke det er vores opgave at begrænse vore kunder i at få deres ønsker opfyldt. En stor del af vort arbejde består i netop at lave specialle håndbyggede forstærkere, og disse kan af indlysende grunde ikke CE mærkes (med mindre man er villig til at betale ca. 250.000 kr for en forstærker....).
Derfor vil jeg sige, jo de produkter, der sælges som færdigvarer vil selvfølgelig være CE mærket og certificeret. Derimod vil vi fortsat også tilbyde de specielle håndbyggede forstærkere uden certificering og CE mærkning. Det er jo også netop der hvor vi som byggesæt firma kan tilbyde kunderne noget de ikke kan få hos de store producenter af færdige apparater.
I henhold til reglerne er det jo frivilligt om man vil CE mærke / certificere et produkt eller ej, ligesom det så også er op til kunden at vælge om man finder det væsentligt at et produket er CE eller UL mærket eller ej. I den forbindelse kan man jo så spørge sig selv om man vil gå på kompromis med f.eks. lydkvaliteten for at nå frem til at HF udstrålingen er lav nok til at overholde gældende CE normer. Eller 'næsten' er godt nok hvis man dermed opnår andre fordele. Mange jeg kender vil hellere acceptere at stille FM tuneren en halv meter væk fra effektforstærkeren, og til gengæld få en forstærker med en lækker åben klang, end at leve med en forstærker med en mørk og flad klang uden dynamik, som så til gengæld er CE certificeret. Men igen det er jo helt valgfrit hvad man prioriterer højst. Med hensyn til sikkerhed, har jeg ikke oplevet at der var nogen anmærkninger, de gange hvor jeg har haft et af vore produkter igennem certificeringsprocessen. De tilgængelige netstik, kabler og sikkerheds komponenter osv. er idag så gode, at det generelt ikke giver nogen problemer, hvis man bare tænker sig lidt om i konstruktionsfasen.
Lars
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsC
Kun fordi du selv åbner op og kaster dig ud i det - svarer jeg på det.
Jeg er slet ikke enig med dig - og du er absolut forkert på den.
Efter de gældende regler - skal alle elektriske komponenter, herunder også håndbyggede forstærkere, som alt andet, solgt fra en kommerciel forretning / virksomhed - opfylde kravene og CE mærkes.
Du kan foretage denne mærkning, såfremt du har dit bagland i orden, forstået på den måde - at de lever op til kravene for at kunne CE mærkes - og det ved ingen før de har gennemgået den test, som hverken du elller andre ikke autoriserede, til dette, kan gennemføre. Det er i øvrigt ikke så dyrt hvis tingene er i orden og ikke skal frem og tilbage en masse gange. Så din anslåede prisangivelse, for denne sikkerhed 250.000, er helt hen i vejret. Og en forstærker bliver nødvendigvis ikke dårlig i klangen, hvis den opfylderkravene tilo sikekrhed og CE mærkning, som du anfører.
Opfylder de ikke disse krav - bliver du tvunget til at kalde dine apparater tilbage - fra hele verden og alt der er solg af den slags.
Der er tale om sikkerhed for os som forbrugere - at du ser stort på reglerne, og mener man bare kan se stort på den slags, det er så bare ærgeligt for forbrugerne og sikkerheden.
Men du kan ikke undslå dig, at forstærkere solgt som færdigvare - herunder håndbyggede forstærkere, når de er solgt fra en kommerciel og registreret virksomhed / forretning, skal CE mærkes og opfylde kravene dertil.
Der er jo ingen sikkerhed for nogen eller noget, hverken dig eller kunderne, hvis de ikke har gennemgået denne test for CE mærkning.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jørgen !
Jeg kan sku ikke lade vær at spørge, kan du ikke lide L C Audios produkter ?
Hvis CE mærkningen har sådane krav så produgtet ikke kommer til sin rete så skulle de lige sætte sig ind i Hi-Fi verden så de fårstår vad det er de har med at gøre.
Alt det sikker hed der efter hånden er kommet til både på det en og det anet er ikke så godt genem tænkt, det var bare lige et surt op stød 
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-)
Det kan blive et kort svar - jeg synes Lars er en flink fyr og hans Zapp moduler spiller rigtig flot. Det har intet med sagen at gøre, om jeg kan lide LC produkterne - det er relateret til en anden tråd som andre har startet op - herunder fejl og mangler hos LC. Lars har så selv valgt at starte en ny tråd op, derfor bliver jeg jo hevet ud i et svar. Derudover har det noget med de regler som der er for den slags, herunder vores sikkerhed som forbrugere. Det er jo ikke rimeligt at vi ikke har / får den sikkerhed ved køb, som vi er berettiget til, og produkterne kan være både farlige og usikre / generende i brug sammen med anden elektronik.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr. Toftedahl
Må man spørge om hvorfor det er så interessant for dig, at LC´s produkter er godkendte ??
Hvis det er et problem for dig at de ikke er godkendte efter alle kunstens regler, hvorfor vælger du så ikke bare noget andet ?
Hvis man køber en forstærker (CE-godkendt) og - som ekstremt mange gør - modificerer den lidt, f.eks med sølvkabler (som jo er meget på mode), eller skifter vol. potentiometeret til et bedre eller højttalerterminalerne, så HAR den nok været godkendt engang - men det kan man da ikke bryge til noget længere.
Så set fra min side, kan jeg ikke rigtig se problemet - Toftedahl, det er rigtigt nok meget af det du skriver, men HVORFOR er det et problem ?
Set med mine øjne (o)(o) - kunne man godt tro at det var fordi du var lidt ked af at det ikke er dig der står i Lars´s situation - Jeg kan da tage fejl (det er ikke sikkert at jeg ser så godt) og så siger jeg da: På forhånd undskyld.
Men det kunne alligevel være rart at høre hvad problemet egentligt er ?
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter ikke en meter 
Er denne tråd en fortsættelse af en anden tråd eller hvad? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, den er en fortsættelse af tråden om at nogle har haft problemer med at komme i kontakt med lc audio på det seneste.
den endte med en ganske god forklaring, og god servece fra Lars, men begyndte at gå over i en diskussion om ce mærkning af produkter, hvilket denne tråd åbenbart repræsenterer __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerslev.
Jeg synes det står meget klart - Lars har henvendt sig til mig i / via denne tråd. Den svarer jeg på, ud fra de regler og love som findes på området for sikkerhed og godkendelser på området, for elektriske komponenetr, herunder producenter af HiFi grej. I sit indlæg fremlægegr Lars urigtige ting om disse CE mærkninger, derfor svaret / svarene. Det er ikke mig der har ønsket tråden, men alene Lars. Hvis du læser den anden tråd, prøver jeg at begrænse udfaldene og roser Lars for hans indrømmelser, herunder at han vil optimere servicen og kommende sikerhedsgodkendelser.
Skruerslev - læs det lige igen, du skriver du ikke forstår hvorfor jeg påtaler det / kommenterer på det. Det fremgår helt tydeligt af samtlige svar og indlæg hvorfor - for din, min og den almene sikkerhed, som alle andre producenter Feks. lever op til. Hvorfor skulle jeg være ked af - ikke at stå i Larses situation, det har jeg bestemt ingen interesse i.
Den CE mærkning kan opnås / gennemføres uden problemer og uden store omkostninger, hvis tingene er i orden - så der er ingen undskyldning, for ikke at have sikkerhed og godkendelser i orden.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det vel også kun LCs ZAPpulse der genererer HF udstråling og støjer i Tunere mm. ZAPsolute og The End Millenium har vel ikke problemer med den slags. Diskuteres CE mærkingen for ZAPpulse alene, eller gælder det alle?.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård.
Debatten går på alle færdigprodukter skal CE mærkes / opfylde kravene, hvadenten det er LC eller andre, hvilket er vores sikkerhed som forbrugere. Her i de to tråde der har været, har det dog alene drejet sig om LCs færdigsamlede produkter. Hvilke af produkterne der har generende /ulovlig meget udstråling eller andre problemer, skal jeg helt klart ikke gøre mig klog på.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
LarsC Branchemedlem

LC Audio
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat af Toftdal: Hvilke af produkterne der har generende /ulovlig meget udstråling eller andre problemer, skal jeg helt klart ikke gøre mig klog på.
Her antyder Toftdal at der skulle være problemer med generende eller ulovligt meget udstråling. Tidligere har Hr. Toftdal antydet, at det nærmest er livsfarligt for forbrugerne at anvende vores produkter.
Man begynder at undre sig over dette korstog fra Hr. Toftdals side.
Som jeg allerede helt klart har skrevet, opfylder ALLE vore produkter EN60065 for el sikkerhed, alle dele der har berøring med stærkstrøm (iht. ovennævnte reglement) er godkendt, mærket og certificeret. Så der er IKKE hold i hvad Hr. Toftdal antyder omkring sikkerhed. De gange hvor vi har sendt et produkt gennem CE certificering har der ingen anmærkninger været omkring sikkerhed.
Med hensyn til udstråling, er problemerne også noget Hr. Toftdal selv har fundet på. Jeg har netop været inde i en lignende diskussion på www.diyaudio.com, her var det blot med en af vore konkurrenter. (?..?) Her har jeg fremlagt faktiske målinger på vores mest støjende produkt, således at enhver kan se, om man mener der er problemer eller ej. Som det ses er udstrålingen fra vores ZAPpulse V300 ligger væsentligt under hvad regulativerne kræver (nemlig 3 uA conducted emission 1.5 MHz - 1 GHz). Dette kan vi af naturlige årsager kun overholde i tilfælde hvor byggesættet er samlet korrekt, derfor - igen - kan vi ikke CE mærke et byggesæt.
Citat af Bundgård: Nu er det vel også kun LCs ZAPpulse der genererer HF udstråling og støjer i Tunere mm.
Det er korrekt at vores allerførste ZAPpulse forstærkere genererede en masse HF støj. (I lighed med alle andre PWM forstærkere på den tid). Det er dog flere år siden jeg sidst har hørt om nogen der havde problemer med det.
Se i øvrigt målingerne / spectrum analyzer outputs på www.diyaudio.com tråden hedder: UcD400 or ZAPpulse. (Findes under Class D gruppen) Post # 104
Toftdal: Jeg har også et spørgsmål til dig. Hvad spiller du selv på for tiden? Du har vel stadig Martin Logan højttalere?? Hvad med effektforstærkere?
De bedste hilsner fra
Lars Clausen
|
Til top |
|
|
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsC skrev:
Citat af Bundgård: Nu er det vel også kun LCs ZAPpulse der genererer HF udstråling og støjer i Tunere mm.
Det er korrekt at vores allerførste ZAPpulse forstærkere genererede en masse HF støj. (I lighed med alle andre PWM forstærkere på den tid). Det er dog flere år siden jeg sidst har hørt om nogen der havde problemer med det.
Se i øvrigt målingerne / spectrum analyzer outputs på www.diyaudio.com tråden hedder: UcD400 or ZAPpulse. (Findes under Class D gruppen) Post # 104
|
|
|
Kan godt se, mit indlæg kan misforstås. Det var rettet mod det generelle PWM princip, da jeg ikke har kendskab til udstrålingen fra ZAPpulse.
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en sjov indskydelse, her midt i det hele - Jeg synes den er sjov:
Jeg sidder og skriver en mail til LC-AUDIO, sender den og kort efter får jeg en returmail om at han er på ferie - - - mindre end 30 sek. efter, får jeg endnu en mail, denne gang fra HIFI4ALL om at der er kommet nyt indlæg i LC-AUDIO-TRÅDEN - - - - - Og det er der, jeg ser det sjove: Det er et indlæg fra Lars, fra LC-AUDIO 
Jae, jeg synes det er lidt sjovt
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke det er sjovt. Jeg synes det er synd LC skal bruge sin ferie på at forsvare sig.
|
Til top |
|
|
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Jeg sidder og skriver en mail til LC-AUDIO, sender den og kort efter får jeg en returmail om at han er på ferie - - - mindre end 30 sek. efter, får jeg endnu en mail, denne gang fra HIFI4ALL om at der er kommet nyt indlæg i LC-AUDIO-TRÅDEN - - - - - Og det er der, jeg ser det sjove: Det er et indlæg fra Lars, fra LC-AUDIO 
|
|
|
Ja - meget underligt - nærmest mistænkeligt. Jeg er også kun på hifi4all når jeg er på arbejde! Måske også en sjælden gang når jeg har fri, men ALDRIG når jeg har ferie! 
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
bech skrev:
skruerselv skrev:
|
|
|
Jeg er også kun på hifi4all når jeg er på arbejde! Måske også en sjælden gang når jeg har fri, men ALDRIG når jeg har ferie! 
|
|
|
Problemet er jo med indlæg her på hifi4all, at de eskalerer i løbet af få picosekunder, hvis der ikke udredes, forklares og kommenteres.
Uanset om LC er på ferie eller ej, forstår jeg godt hans indlæg, måske som forsøg på at dæmpe gemytterne inden tråden bliver ukontrolabel.
Hvor mange tænker iøvrigt på støjudstråling ved DIY projekter? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
LarsC Branchemedlem

LC Audio
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he jeg er altså ikke på ferie men jeg har været engang i april mdr.
Siden har jeg slået meddelelses reglen fra i Outlook, slettet filen med ferie svaret, slået alle regler fra, og autosvar fra. Men den svarer åbenbart stadig tilbage at jeg er på ferie 
Den eneste måde jeg kan slippe af med det autosvar er vist at smide den pågældende computer ud, og købe en ny, og så aldrig bruge auto svar igen.... 
|
Til top |
|
|
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
ville lige spørge Toftdahl om hvad han ved om CE mækning af HIFI?? for det er jo ikke alle ting der skal CE mrækes. så vidt jeg har forstået
her er en liste http://www.ds.dk/213
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsC skrev:
Det er korrekt at vores allerførste ZAPpulse forstærkere genererede en masse HF støj. (I lighed med alle andre PWM forstærkere på den tid).
|
|
|
Hvad årstal er det? I 96 var der 2.5 kw pwm amps der ikke støjede __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|