Hej
Jeg har i den seneste tid undret mig over hvordan folk køber fladskærme.
På mig virker det som om at mange folk igen er begyndt at købe kun efter specifikationerne.
Tilbage i firserne kom der mange watt i forstærkerne og forvrængningen faldt til meget lave tal. Produkterne i Hifiklubben og Audioscan ( og mange andre ) blev solgt ud fra specifikationer som f.eks. 0,04 % forvrængning og 120 watt RMS.
Denne trend holdt i mange år, frem til slutningen af 90érne. Så var der ikke den store fokusering på specifikationerne, men her kom folk ud for at lytte. De fleste fandt ud af at specifikationerne ikke kan stå alene men oplevelsen af produkterne har en stor betydning.
De fleste producenter kan jo lave forstærkere med høj udgangseffekt og lav forvrængning, hvis de vil. Lad mig blot nævne rørforstærkere, som ofte på papiret ikke er prangende. Forholdsvis høj forvrængning og lav udgangseffekt. Alligevel er disse produkter stadig på markedet.
Og nu er vi så kommet tilbage til ræset om specifikationerne. I dag gælder det så fladskærme. Og jeg må undres over at så mange køber fladskærme i f.eks. Tyskland via nettet. Og det uden at have set fladskærm eller billedet i virkeligheden.
Og så bliver det jo let igen at sælge hifi. Nu handler det ikke om at at opleve billedet men ”bare” at have det TV som har de bedste specifikationer. Og jo, selvfølgelig betyder specifikationerne noget men jeg har da set mange fladskærme som på ingen måder kommer i nærheden af mig Panasonic billedrørs TV.
Men det bliver let at sælge produkterne fordi man kan bare udlevere et stykke papir med alle specifikationer. Det er åbenbart ikke nødvendigt at få demonstreret produktet, bare specifikationerne er i orden. Så skal forhandleren ikke bruge så lang tid på at demonstrere produkterne.
Jeg forstår godt at nogle køber produkterne ud fra designet. Og det er da helt OK.
Min konklusion er bare at jeg simpelthen ikke forstår at folk ”tør” købe produkter hjem fra Tyskland uden at have set det i virkeligheden. Tag dog ud for at se produkterne i virkeligheden hos forhandlerne.
Gad vide hvor mange der køber højttalere til 20.000 kr på nettet, alene ud fra specifikationerne ???.