Jeg sidder lige og hører Dave Brubeck over et glas rødvin og den sidste smøg.
Efter denne:
Som jo bare er så god, kom den her på:
Den er sjov. Disney-temaer udsat for en ekstremt velspillende jazzkvartet af den rigtige slags.
Jeg er på ingen måde ekspert i Jazz'en eller dens aktører. Men ofte hører vi spøgsmålet: Hvor skal jeg starte hvis jeg vil høre jazz?
Køb en plade med Dave Brubeck Quartet!
De spiller bare så "rigtigt". Enkelt og gennemført. Ingen overflødige virkemidler - bare rigtigt.
Det oplagte eksempel er selvfølgelig en af de næsten fortærskede standards: Take Five.
Her er originalen.
Hvorfor nogen har fundet på - som fx. på Designer-Diner-Jazz-skiven over alle: Jazz At The Pawn Shop - at sætte den op i tempo er mig en gåde.
Se Mor, jeg kan spille hurtigt!
Brubeck og kvartetten holder den nede. De piller delene helt fra hinanden og beviser samtidig at de har styr på rytme og timing. Trommeslageren spiller næsten ud af rytmen, og alligevel swinger det mere end almindeligt.
Og så lyder den alt-sax bare så godt!
Rødvinen er ved at være drukket, smøgerne er røget, ferien er snart slut

men før sovetid skal jeg lige høre
Den er fabelagtig. En forhenværende kæreste kaldte det for TV-køkken-musik, og fik stress når jeg spillede den. Jeg synes den er helt fantastisk. Og så har den et stort plus:
Når man har hørt denne plade ved man hvordan et klaver skal lyde!
Dave Brubeck fylder 84 i år. Og han tournerer stadig. Hvis han skulle finde på at indfinde sig på vores breddegrader med noget der ligner en kvartet vil jeg afgjort være tilstede.
/vilmann