Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klassisk: NY-udgivelse på Vinyl. Schumann (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 August 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej, her kommer en sjældenhed.
En NY-udgivelse af et klassisk værk på vinyl.

Læs mere og køb her:
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=1 4327

Klaver. John Lill. Schumann. Op. 17.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 August 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Yepper. Tony Faulkner skrottede det digitale hm hm sidste år, og anskaffede sig nyt analogt optageudstyr.  Han er en af de bedste til den sport(musikoptagelser). Kan også købes hos Vivante UK så sparer man porto, told, moms, fortoldning og kan så købe den nye Indigo Girls for besparelsen
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Ups. Nåh ja, det de skrev om eksklusiv gælder nok kun for usa.

SES har ret. Kan med fordel købes i Europa her:  

https://www.shop.vivante.co.uk/prodet.asp?pcode=4001-02& 0=More+Info

Mvh

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Schuman pladen er en begivenhed fordi det vel er mere end 10 år siden at nyudgivelser er kommet på vinyl.

Her er en anden og lige så spændende nyhed.

Made during the pioneering days of stereo technology when everyone was vying for a piece of the cake, it is hard to believe that this absolutely top-notch recording of Tchaikovsky’s Pathetique has never been brought to the ears of music lovers until today. And it is even more unbelievable since it was made by a first-class orchestra, the Berlin Radio Symphony Orchestra, and conducted by one of the greatest conductors of the 20th century, Ferenc Fricsay. The reasons for the non-release are a matter of speculation because those responsible have kept them under their hat.

Not even the man behind the microphone, Werner Wolf, can recall making this recording - although a yellowed recording protocol discloses carefully noted details about the recording venue and date. No wonder that the tapes never got made into records. It is not with a little pride and much joyful anticipation that the announcement can be made: the record is spinning on the turntable at last.

And at long last a gap in Fricsay’s repertoire can be closed. Specially recommended: listen to the wonderful clarity of the upper strings which is preserved even in the softest passages.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Man bliver da vist nød til at købe den Schumann skive, om ikke andet så for at vise at der er interesse for klassisk musik på vinyl - spændende om der kommer flere nyudgivelser.

Tchaikovsky’s Pathetique med Fricsay har jeg på vinyl:

Er det mon den samme optagelse? Denne er på tyske Helidor, men det står klart og tydeligt på coveret at det er DG der har copyright, Det er tilsyneladende med Berlin Philharm. Orch. i stedet for
Berlin Radio Symphony Orchestra.

En ting der irriterer mig er at der næsten aldrig er angivet dato og sted for optagelsen på coveret på klassiske udgivelser.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Halløj Zaka. Det er en tidligere indspildning end RSO. Jeg troede først det var din BPO der var blevet remastered. Helidor var første "billigmærke fra DG" blev nok brugt meget til at få 78'ere over på lp. De er af svingende kvalitet men sjældent så gode som originale mono DG'er.

Og ja de var karrige med opysninger dengang. Har set mange 2.hand hvor tidsangivelser på skæringerne er påført. (til Båndoptagelser, radiofoni etc.).

Men du har så en ide om hvad den Friscay kunne. Hos mig altid i den bedste  ende af dirigenternes top 5.

Da RSO blev indspillet var han mærket af kræft, hans sidste år slæbte han sig på podiet for musikken skulle spille. Prøv at find Mozart's C moll messe med ham (er på speakers corner) eller nogle klaverkoncerter med f.eks. Anda eller Haskil og mester Friscay. LvB's 9 er sammen med Furtwänglers i klasse for sig selv - og der er langt ned til næste klasse.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Tak for det glimrende svar.

Helidor'en er ikke det bedste jeg har hørt rent lydmæssigt, men musikken er glimrende . Det er en af dem der har været på spillen adskellige gange.

Mit sidste indkøb bestod udelukkende af mono skiver:

LvB - Symphony No. 5 - L'Orch. De la Suisse Romande dir. Ernest Ansermet (Decca UK Mono)
LvB - The Nine Symphonies - Philadelphia Orcestra dir. Eugene Ormandy (Columbia Masterworks 7LP mono orig. US fra midten af  60'erne)
Brahms - Symphony No. 2 in D Major Op. 73 - N.B.C. Symphony Orchestra cond. Arturo Toscanini (HMV UK)

Jeg bliver tilstadighed overrasket over hvor godt mono kan være. Col. Masterworks har jeg læst skulle være noget bras lydmæssigt, men denne må være en undtagelse - den er fremragende. Aftenen i går blev til nat med LvB's symfonier .

Kan man sige at en dirigent generelt er god til en komponist? - f.eks. at Fürtwangler generelt er god til LvB. Det ville gøre det lidt nemmere at finde rundt i denne jungle af komponister, dirigenter og indspilninger

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hi Zaka! Markerer lige lidt med rødt i dit spændende indlæg.

Helidor'en er ikke det bedste jeg har hørt rent lydmæssigt, men musikken er glimrende . Det er en af dem der har været på spillen adskellige gange.

Mit sidste indkøb bestod udelukkende af mono skiver:

LvB - Symphony No. 5 - L'Orch. De la Suisse Romande dir.
Ernest Ansermet (Decca UK Mono)

LvB - The Nine Symphonies - Philadelphia Orcestra dir. Eugene Ormandy (Columbia Masterworks 7LP mono orig.
US fra midten af  60'erne)
Kan godt lide Ormandy, direkte på opgaven ingen unødig farvning, straight. Historiens længste samarbejde mellem dirigent og orkester. 

Brahms - Symphony No. 2 in D Major Op. 73 - N.B.C. Symphony Orchestra cond. Arturo Toscanini (HMV UK) Hvis du har andre udgaver så læg mærke til det hurtige stramme spil, så musikantisk og elegant.

Jeg bliver tilstadighed overrasket over hvor godt mono kan være. Col. Masterworks har jeg læst skulle være noget bras lydmæssigt, men denne må være en undtagelse - den er fremragende. Aftenen i går blev til nat med LvB's symfonier .
Det kan også hænde her. Columbia havde også gode dage. En ægte 6 eye Walther i LvB er i bedste klasse. Og der er for mange gode indspildninger på Columbia til at man kan vælge dem fra, så må man finde sig i lidt kanter og fladere dynamik. Skidt pyt.

Og Stereo – det blev opfundet først i 30’erne – og først brugt 30 år senere, da man skulle sæt lidt fut i markedet, det var ikke ment som en forbedring men som en forandring.  

Kan man sige at en dirigent generelt er god til en komponist? - f.eks. at Fürtwangler generelt er god til LvB. Det ville gøre det lidt nemmere at finde rundt i denne jungle af komponister, dirigenter og indspilninger  
Så nemt er det ikke, og skal nok ikke være (synes jeg). Jeg nyder at samle lidt mangfoldighed fra kunstnerne og høre/lære hvor forskelligt man kan gå til musikken. Selvfølgelig findes der katastrofer på plade, og man kan godt fornemme hvis autopiloten har været sat på.  Det mest frustrerende at få fat i er opera. Den bedste sopran er på Decca, bedste tenor på DG, bedste orkester på EMI, etc.

Furtwängler er et farligt navn at nævne for mig. Hvis jeg har en guru/over superhelt er det ham.  FIND LVB 9 med ham på TAHRA (CD) – live med Philharmonia orkestret.   

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Man bliver da vist nød til at købe den Schumann
skive, om ikke andet så for at vise at der er interesse for klassisk
musik på vinyl

Halloo gajs,

nu rykker det. Vi skal da lige have denne med også ikke.
Nyt Vinyl & SACD project fra Stereophile. :

K622: Mozart Clarinet Concerto

Antony Michaelson on clarinet
Michaelangelo Chamber Orchestra
Conducted by Robert Bailey.
Recorded by Tony Faulkner
Produced by John Atkinson.
Mastered by Stan Ricker
Pressed by RTI, Camarillo, California.

"Compare LP & SACD formats or just sit back and enjoy this
masterful performance and recording."

Om Stereophile Project K622

mvh

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2004 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Og I ved selvfølgelig at Antony M er samme person som Musical Fidelity. Har gjort det tidligere og det er mere end hæderligt klarinetspil.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes