Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 2004 10 klassiske vindere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Boye har spurgt efter lidt klassisk inspiration fra 2004. Her er de (kunne ikke finde tråden)

Teldec 2564606022 BEETHOVEN Fantasia for Piano, Chorus and Orchestra Op.80, Concerto for Violin, Cello, Piano & Orchestra Op.56, Rondo in B-flat. Aimard, Zehetmair, Hagen, COE, Harnoncourt. SKAL SCORES.

HMC901833: DVORAK Violin Concerto Op.53, Piano Trio in F minor Op.65. Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras, Alexander Melnikov, The Prague Symph/Belohlaveh. Endelig en indspildning med tjekkist klang.

Accord476127-9 SCHUBERT / FRANCK / STRAVINSKY Works for Piano & Cello, Tatijana Vassilieva, Pascal Godart. Sådan – et skønt sammensat program.

ECM4724012 BEETHOVEN Complete Music for piano and violincello. Andras Schiff, Miklos Perenyi. De 2 cd’er har været i spillen hver dag i 1½ måned.

ECM4721692 SCHUMANN String Quartets Nos. 1 & 3 Zehetmair Quartet. Dette er det bedste kvartetspil der er blevet udgivet de sidste 10 år.

ORFEO 8085291 Enrico Mainardi spielt Cellosonaten (Bach/Reger). Det fineste cellospil jeg har hørt.

DG: KOZENA, MAGDALENA French Arias Mahler Chamber Orchestra/ Marc Minkowski. Hun synger altså utrolig godt og har I modsætning til de fleste andre i  vore dage. Personality. Lækre franske sager. 

Teldec 3984268682 MESSIAEN Vingt regards sur L'Enfant Jesus Pierre-Laurent Aimard. Aimard får det til at hænge sammen – forbindelsen til Debussy er klar. Første plade med Messieans som spilles meget – optagelsen er fantastisk god.  

Teldec 8573857692 STRAUSS, R Sonata for Violin and Piano Op.18 STRAVINSKY, BARTOK. Vadim Repin. Meget spændende plade – Repin kan mere på en viol end alle andre. Det er sjove ting af Stravi og Bartok.

Teldec 8573857702 RACHMANINOV Preludes, Moments musicaux Nikolai Lugansky. Sådan  fuld skrue uden at miste musikken (som de andre gør).

Teldec 0927428362 CHOPIN 24 Preludes Op.28 Nikolai Lugansky Erato        

Teldec 2564602212 DVORAK Symphonic Poems. The Golden Spinning Wheel. Harnoncourt. Ganske enkelt fantastisk – bliver nødt til at anskafe symferne 7-8-9 også.

ECM4721122 SILVESTROV, VALENTIN Requien for Larissa      

Nonesuch 7559798162 ADAMS, JOHN On The Transmigration of Souls. New York/Maazel

BISCD1224 Skalkottas Trio for Piano Violin and Cello.

ECM 4761941 HOLIGER, HEINZ Violin Concerto ‘Hommage a Louis Soutter’ YSAYE Sonata No.3 in D minor Thomas Zehetmair, SWR Symphony Orchestra

Naxos 8559031 JOHN ADAMS Shaker Loops, Short Ride in a Fast Machine, The Wound-Dresser, Bereuse elegiaque. Nathan Gunn, Bournemouth Symphony Orch., Marin Alsop

Channel CCSSA21104  Silvestre REVUELTAS (Mexicaner 1899-1940) Chamber works. Ebony Band Amsterdam/ Werner Herbers. Channel Classics Hybrid SACD.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Mange tak skal du have for din ulejlighed. Her er jo indtil flere komponister jeg end ikke har hørt om før. Meget spændende.

Håber det ikke kun er noget, der findes på vinyl...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Andsnes og Tezlaff har indspillet Bartoks violinsonater. Sofie van Otter har indsunget Debussy og Ravel. Zimerman har indspillet Rachi 1 og 2. Testament har udgivet en gammel men fremragende Fideleo med Klemperer. Decca laver masser af lækre boxe med gammelt guld, senest Nelsova.

JPC.DE har fede tilbud på bl.a. Warner og Virgin. 5 euro er billigt for Harnoncourt, Aimard, Lugansky, Repin. Alle Beethovens 9 med Harnoncourt "foræres" væk -

Led mig ikke i fristelse..... men god fornøjelse

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tak til SES.

Det blev dyrtCry

Så er der bare at vente på de gode sagerBig smile

Jeg fik du pre, Harnoncourt på de 9 og Lugansky på rachminikov, og to med Repin.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Dejligt med lidt inspiration inden for det klassiske.

Men! Hvor køber man nye LPer, JPC.DE har ikke så vidt jeg kan finde Klassisk på LP, til gengæld har de et stort udvalg inden for rock m.v.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

På den planet jeg bor på kommer der ingen nye klassiske lp'er. Kun lidt genoptryk af lidt fra Decca, Mercury og RCA gamle pulterkamre.

Til Troels - glæd dig til Repin og hold på hat og briller - det hjælper at øve sig 6-10 timer hver dag i 40 år. Må også have Harnoncourts B9 min respekt for denne musiker vokser hver dag.   

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Dejlige fristelser
.

Har lovet mig selv at 2005 ikke skal være så dyrt som 2004 , men er alligevel fast besluttet på at afprøve nogle af dine anbefalinger. Så nu må biblioteket holde for - de har nogle af dine anbefalinger
.

Dog ikke din første Beethoven/Aimard/Harnoncourt/mfl. på Teldec - i stedet havde de Beethoven's Piano Koncerter 1-5 med Aimard/Harnoncourt også på Teldec. Jeg kan ikke lige finde ud af om den er fra 2004, men så vidt jeg kan høre fortjener den også at blive nævnt.

Magdalena's franske fristelser er fantastiske.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Dejligt med respons - også når den er positiv. Aimard og Harnoncourt's Beethoven koncerter kunne vinde min pris hvert år - det er altså noget af et makkerpar. JPC forærer æsken væk.

Harnoncourt startede med at lære alt Bach og Mozart (er ved siden af en forrygende god cellist) - Aimard er opflasket med avantgarde musik. Sammensmeltningen i Beethoven er forrygende. Også lækkert at høre Beethoven dirigeret uden brede Wagner rytmer, som ellers er det normale. Der er virkelig strammet op i det rytmiske.

og ellers har jeg det som dig - eller rettere min bank. Der bør spares på pladekontoen. Min wish list hos JPC og MDT er "kun" på 52 cd'er - og de er alle essentielle.

Et Qvissp: Spil andanten fra den 5 (det er IKKE en adagio) - hvilken berømt melodi har hentet sit materiale herfra?

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Et Qvissp: Spil andanten fra den 5 (det er IKKE en adagio) - hvilken berømt melodi har hentet sit materiale herfra?

Hov! er det Mozart's Elvira Madigan (skriver jeg med rystende hænder - for jeg er så dårlig til sådan noget)

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Der fik jeg dig. Og tampen brænder slet ikke Lidt hjælp den er skrevet i 1950'erne og er meget berømt

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Mere hjælp L...... B....... - Musicalen W... S... S.... og sangen hedder?

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

He he - ungerne er netop kommet i seng og jeg skulle til at gætte videre....

Kender ikke West Side Story - den er behændigt forbigået, jeg lider af musicalofobi . Ved kun at den er skrevet af Leonard Bernstein.

Et hurtigt opslag på allmusic.com får mig til at gætte på Somewhere, der er indspillet af ufatteligt mange kunstnere fra Cannonball Aderly over Hendrix og endda Bo Didley .

- Frank Zappa

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Og vinderen ER: ZAKA

iøvrigt den smukkeste sang fra WSS. Og jeg har altid tilgivet LB lånet fordi han ikke kopierer men udvikler stoffet.

Deler iøvrigt din fobi - men WSS er undtagelsen der bekræfter reglen (hos mig).

Har et par gange set LB i WSS værkstedet med Carreras/Kanawa og de andre - I LOVE IT.  

Argerich/Abbado er iøvrigt i spillen med Beethovens no 3 i c moll - den er også eminent.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan jo ligeså godt indrømme at jeg aldrig aldrig havde gættet det uden den lille-bitte smule hjælp du gav .

Næste uge står den på (har lige været på bib'eren):

- ECM4721692 SCHUMANN String Quartets Nos. 1 & 3 Zehetmair Quartet.

- Teldec 2564602212 DVORAK Symphonic Poems. The Golden Spinning Wheel. Harnoncourt.

- BISCD1224 Skalkottas Trio for Piano Violin and Cello.

og disse som også dukkede op i søgeresultatet fra bib da jeg søgte på dine anbefalinger

- SILVESTROV, VALENTIN Metamusik + postludium -  Lubimov (piano) + Radio Symph. Orch.  dir. Dennis Russell Davies

- Webern, Anton - Complete Werbern på 6CD DGG med bla. Berlin Philharmonic, Ensemble Intercontemporain, Emerson Quartet, BBC Singers, Pierre Boulez

Hvis de da kan få plads for den kære Magdalena Kozeno
- jep jeg er faldet pladask for hendes smukke røst. Måske der alligevel gemmer sig en opera-elsker i mig, det ville jeg ellers have forsvoret

- Frank Zappa

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Der er mange udnævnelser af årets plader - 16 tunge seriøse magasiner har samlet udnævnt disse til årets 2004 bedste:

http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=228 1&newssectionID=1

Figaro (billig på MDT) er på vej "hjem" og så vil jeg for 3 gang anbefale Beethoven's cellosonater med Schiff, Perenye på ECM - årets bedste kammermusik cd - og WIFI og jeg er helt enig - sjældent har vi hørt noget så sublimt. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes