| Forfatter |
|
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været en masse snak om at cd'erne sletter sig selv efter en årrække, er der nogen herinde som har oplevet det? Når jeg skal optage cd'er på min cd-optager skal volumen på mine ældste cd'er optages på +2 mens de nyeste skal optages på -2. Om det er fordi de nyeste er optaget højere og med bedre udstyr eller om det er de gamle som er ved at miste 'kraft' ved jeg bare ikke. Hvad er jeres erfaringer?
__________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
min første cd, købt i 1992, og virker stadig upåklageligt.. jeg ved den ikke er ligeså gammel som mange andre har i samlingen, men at data skulle slettes efter en årrække, synes jeg lyder underligt.. og det er første gang jeg hører om det.. tror dog ikke på at det er sandt, men!?
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt at man dengang i 80´erne talte om at en cd havde en begrænset levetid!! Det mener man for så vidt stadig at de har, men det sidste jeg har læst om emnet, talte man om mellem 50 og 100 år!! En gammel CD taber ikke kraft, men er generelt optaget en del lavere end man gør i dag!!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle af de allerførste CD´ere der blev udgivet. De lyder nøjagtigt som de altid har gjort. Jeg har endda en CD med Elton John som har kørt på repeat uafbrudt i 3 år. (Den blev brugt i et omstillingsanlæg.) Den virker også stadig perfekt.
Solidt kram de CD´ere 
Ja, jeg synes også der er en generel tendens til at nye CD´ere er indspillet højere end for år tilbage. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifido skrev:
Det er rigtigt at man dengang i 80´erne talte
om at en cd havde en begrænset levetid!! Det mener man for så vidt
stadig at de har, men det sidste jeg har læst om emnet, talte man om
mellem 50 og 100 år!! En gammel CD taber ikke kraft, men er generalt
optaget en del lavere end man gør i dag!!
Mvh. |
|
|
Du har så evigt ret. En cd siges at kunne leve m ellem 50-100år. Så hvorfor bekemre sig?
En anden ting jeg har oplevet er at mine backup DVD'er på billige
skiver er blevet dårlige de hakker helt vildt osv. og nej de er
ikke ridset eller fyldt med fedtfingre, nogen af dem han sågar kun
været afspillet 1-2 gange.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var jo noget med at i accelererede ældnings-simuleringer (fugt og varme) kunne det pit-bærende lag, som jo er af aluminium i de almindelige sølvfarvede plader, blive udsat for ilt, så det blev til støv. Så er det slut med musikken! Det kan jo så ikke ske med cd-plader med guld som signal-lag (Mobile Fidelity, DCC og måske flere andre specialmærker). Men i praksis sker det vist ikke alligevel. Jeg kender ingen med det problem, heller ikke mig selv, og heller ikke med cd'er helt tilbage til før 1985 (intro af mediet i 1983 i udlandet). Så det ser ud til at 50-100 år passer. Det er altså længe! Bånd selvdestruerer jo (med få undtagelser) efter 20-30-40 år, og bliver til en stor klisterblok.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
tonka Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne snak opstod efter at bibliotekarer på Statsbiblioteket i Århus have hentet nogle CDere fra 80erne frem fra et depot. På disse CDere var belægningen gået i opløsning og CD-erne var derfor ødelagte. De nåede at slå alarm offentligt før en analyse viste at det var limen fra de labels der var blevet sat på af biblioteket der var synderen. De fik vist lidt røde ører.
__________________ hilsen Tonka
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv prøvet at sette labels på mine bakups nogle af dem har limen ødelagt i løbet af få dage
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
G40driver Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jeg har faktisk haft 5-6 cdér som var næsten ubrugte, der ikke duede mere  __________________ Lasse K.
Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
|
| Til top |
|
| |
Silent Knight Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonka skrev:
|
Denne snak opstod efter at bibliotekarer på Statsbiblioteket i Århus have hentet nogle CDere fra 80erne frem fra et depot. På disse CDere var belægningen gået i opløsning og CD-erne var derfor ødelagte. De nåede at slå alarm offentligt før en analyse viste at det var limen fra de labels der var blevet sat på af biblioteket der var synderen. De fik vist lidt røde ører.
|
|
|
Det var lige nøjagtig den historie som havde gjort mig nervøs, men jeg havde ikke hørt det efterfølgende. Pu-ha! __________________ http://www.myspace.com/sagaca
|
| Til top |
|
| |