Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Slettes cd’erne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Der har været en masse snak om at cd'erne sletter sig selv efter en årrække, er der nogen herinde som har oplevet det?
Når jeg skal optage cd'er på min cd-optager skal volumen på mine ældste cd'er optages på +2 mens de nyeste skal optages på -2. Om det er fordi de nyeste er optaget højere og med bedre udstyr eller om det er de gamle som er ved at miste 'kraft' ved jeg bare ikke.
Hvad er jeres erfaringer?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

min første cd, købt i 1992, og virker stadig upåklageligt.. jeg ved den ikke er ligeså gammel som mange andre har i samlingen, men at data skulle slettes efter en årrække, synes jeg lyder underligt.. og det er første gang jeg hører om det.. tror dog ikke på at det er sandt, men!?
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at man dengang i 80´erne talte om at en cd havde en begrænset levetid!! Det mener man for så vidt stadig at de har, men det sidste jeg har læst om emnet, talte man om mellem 50 og 100 år!! En gammel CD taber ikke kraft, men er generelt optaget en del lavere end man gør i dag!!

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle af de allerførste CD´ere der blev udgivet. De lyder nøjagtigt som de altid har gjort. Jeg har endda en CD med Elton John som har kørt på repeat uafbrudt i 3 år. (Den blev brugt i et omstillingsanlæg.) Den virker også stadig perfekt.

Solidt kram de CD´ere

Ja, jeg synes også der er en generel tendens til at nye CD´ere er indspillet højere end for år tilbage.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Det er rigtigt at man dengang i 80´erne talte om at en cd havde en begrænset levetid!! Det mener man for så vidt stadig at de har, men det sidste jeg har læst om emnet, talte man om mellem 50 og 100 år!! En gammel CD taber ikke kraft, men er generalt optaget en del lavere end man gør i dag!!

Mvh.

Du har så evigt ret. En cd siges at kunne leve m ellem 50-100år. Så hvorfor bekemre sig?

En anden ting jeg har oplevet er at mine backup DVD'er på billige skiver er blevet  dårlige de hakker helt vildt osv. og nej de er ikke ridset eller fyldt med fedtfingre, nogen af dem han sågar kun været afspillet 1-2 gange.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Ja, det var jo noget med at i accelererede ældnings-simuleringer (fugt og varme) kunne det pit-bærende lag, som jo er af aluminium i de almindelige sølvfarvede plader, blive udsat for ilt, så det blev til støv. Så er det slut med musikken! Det kan jo så ikke ske med cd-plader med guld som signal-lag (Mobile Fidelity, DCC og måske flere andre specialmærker). Men i praksis sker det vist ikke alligevel. Jeg kender ingen med det problem, heller ikke mig selv, og heller ikke med cd'er helt tilbage til før 1985 (intro af mediet i 1983 i udlandet). Så det ser ud til at 50-100 år passer. Det er altså længe! Bånd selvdestruerer jo (med få undtagelser) efter 20-30-40 år, og bliver til en stor klisterblok.

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Denne snak opstod efter at bibliotekarer på Statsbiblioteket i Århus have  hentet nogle CDere fra 80erne frem fra et depot. På disse CDere var belægningen gået i opløsning og CD-erne var derfor ødelagte. De nåede at slå alarm offentligt før en analyse viste at det var limen fra de labels der var blevet sat på af biblioteket der var synderen. De fik vist lidt røde ører.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

jeg har selv prøvet at sette labels på mine bakups nogle af dem har limen ødelagt i løbet af få dage

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

G40driver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg har faktisk haft 5-6 cdér som var næsten ubrugte, der ikke duede mere

Pioneer M90 x2
Pioneer C90
Dali Grand
Cambridge DacMagic 100
Til top Vis G40driver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G40driver

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

tonka skrev:

Denne snak opstod efter at bibliotekarer på Statsbiblioteket i Århus have  hentet nogle CDere fra 80erne frem fra et depot. På disse CDere var belægningen gået i opløsning og CD-erne var derfor ødelagte. De nåede at slå alarm offentligt før en analyse viste at det var limen fra de labels der var blevet sat på af biblioteket der var synderen. De fik vist lidt røde ører.

Det var lige nøjagtig den historie som havde gjort mig nervøs, men jeg havde ikke hørt det efterfølgende. Pu-ha!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes