Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 12:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 20 år, og allerede så erfaren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ondine har fødselsdag – 20 år bliver dette finske pladeselskab. Det er ikke mange år i den branche men det bliver til mange flere endnu.

I Finland har man en kultur der fremelsker komponister, dirigenter og musikere i en mængde og af forbavsende enestående kvalitet. Man har vist også en masse birketræ, så der bygges det ene akustiske mirakel efter det andet.

Så det manglede vel også bare at de matcher dette med fine pladeproduktioner.

Resten af 2005 kan man finde 20 fine plader til føs’dag pris. Når jeg nøjes med 6 er det fordi jeg har en masse af dem i forvejen. Udover mine 6 scoringer – så alt med Rautavara og Sibelius på Ondine. Fremover vil man holde øje med kunstnerne når de udgiver nyt, de har alle fortjent at der fyldes op i diskoteket.

CRUSELL Clarinet Concertos. Kari Kriikku, Finnish Radio SO/ Sakari Oramo. Ondine.

KANCHELI Symphonies No.1, 4 & 5. Helsinki Philharmonic Orchestra/ James DePreist. Ondine.

Tør du udfordre dit stereo? - så prøv Kancheli.

MIELCK Symphony in F minor, Concert Piece for Violin & Orchestra. John Storgards, Finnish Radio Symphony Orchestra/ Sakari Oramo. Ondine.

22 år blev Mielck - så den smule han nåede skal man kende.

SAARIAHO Private Gardens, Lonh, Pres, NoaNoa, Six Japanese Gardens. Dawn Upshaw, Camilla Hoitenga, Florent Jodelet, Anssi Karttunen. Ondi

SIBELIUS Lemminkainen Legends, En Saga. Swedish Radio Symphony Orchestra/ Mikko Franck. Ondine.

Næste etape efter Finlandia - dette er så herligt. Nogle satser lyder som nationalgarden der henter John Wayne i sidste sekund - det er bare skrevet mange år før - og det handler ikke om John Wayne - men selvom det gjorde er det kanon god musik. Ham Mikko Franck er på min watchlist, et mega dirigenttalent.

STRAUSS Four Last Songs. Soile Isokoski, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin/ Marek Janowski. Ondine.

Så gøres det ikke bedre - hende skal man høre.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

-Er det nogen man kan få hos sin lokale pladepusher (læs: få ham til at besttille hjem), eller har du et link til et sted man kan købe dem online?

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

MDT.co.uk er min foretrukne pusher 8,50£ -

I København ville jeg forvente at Axel på Frederiksberg og andre af de store butikker benytter chancen og sælger de 20 til en go pris. Axel ligger herligt til pladetur en lørdag formiddag - først Axel og så Gl.Kongevej ind mod byen - dyrt men dejligt. 

Hele Ondines katalog er på godt 200 så det er til at bladre igennem f.eks. hos MDT.

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for tippet med MDT. Jeg har faktisk savnet et billigt sted at købe klassisk musik online. CDWOW er dejligt billige, men udvalget er jo ikke noget særligt, især ikke indenfor klassisk.

mvh Klaus

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej SES, tak for indsparket.

Kendte ikke det selskab. Så du omtaler Strauss sidste fire
med Isokoski som en udgave man må høre. Denne Kancheli
lyder som en sprælsk herre.

Fra the Finnish Music Information Centre (FIMIC).
"Ondine Records was originally founded to augment the
Kuhmo Chamber Music Festival. The idea was to preserve
the highlights of the festival and make them available as
"audio souvenirs". But quite soon the company decided to
branch out and commence taking part in the usual record
company business. Nowadays Ondine is an important player
on the international field, not least thanks to its numerous
albums presenting works by Magnus Lindberg and Einojuhani
Rautavaara"

Sidder med mine LPer på en næsten øde ø uden anlæg
adgang og ser med. Om et par måneder spiller jeg igen.

(Overvejer at købe en Tivoli PAL som amp til min Burger
i mellemtiden. De skulle lyde ret godt - PAL'erne)

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Sidder i spillen nu. I første omgang har jeg lånt den på biblioteket.

Den kræver nok et par gennemlytninger før den synker helt ind hos mig, men det ender nok med at jeg bliver nødt til at anskaffe den rigtigt.

Tak for tippet!

mvh Klaus

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

En pæn stak cd'er er ankommet og Sibelius har været på adskillige gange. Det er en fornem og lækker skive. Må så lige korrigere mig selv fra 1. indlæg - jeg skrev om John Wayne musik og det er Lemminkainen ikke, det var Karelia suiten jeg tænkte på. Undskyld.

Karelia er meget nemmere at kapere end Lemminkainen som er noget mere dyster. Begge stykker er Sibelius når han er bedst.

Crussell: Let og meget charmerende musik, kan man som mig lide klarinet så er det et must. Enten på denne Ondine eller med Thea King på Hyperion. Musikalsk er han ikke Mozart men koncerterne er næsten lige så dejlige.

Hej Micjac! Øde Ø????? Vi må pb når vi har tid. Kancheli er en meget DYNAMISK kompositør, man kan nemt komme til at true ht-enhederne. Når det er ppp er det ppp og når det er FFF er det FFF. Tør lydteknikken følge med er det sjovt. Rigtig Manley guf.

Klaus Kokholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

En pæn stak cd'er er ankommet og Sibelius har været på adskillige gange. Det er en fornem og lækker skive. Må så lige korrigere mig selv fra 1. indlæg - jeg skrev om John Wayne musik og det er Lemminkainen ikke, det var Karelia suiten jeg tænkte på. Undskyld.

-Du er tilgivet!!
Det er ikke det mest lettilgængelige musik, men her efter 4. gennemlytning er jeg kommet til at holde mere og mere af det. Den skal helt sikkert indlemmes permanent i samlingen!

Selvom det måske ikke er "John Wayne" så synes jeg nu nok der er godt med power på. Subwooferen kommer til at bestille noget undervejs. Når man holder hånden foran den kan man jo mærke hvor meget luft der til tider bliver flyttet....

Karelia er meget nemmere at kapere end Lemminkainen som er noget mere dyster. Begge stykker er Sibelius når han er bedst.

Så bliver jeg jo også nødt til at give den et lyt...

Crussell: Let og meget charmerende musik, kan man som mig lide klarinet så er det et must. Enten på denne Ondine eller med Thea King på Hyperion. Musikalsk er han ikke Mozart men koncerterne er næsten lige så dejlige.

Hej Micjac! Øde Ø????? Vi må pb når vi har tid. Kancheli er en meget DYNAMISK kompositør, man kan nemt komme til at true ht-enhederne. Når det er ppp er det ppp og når det er FFF er det FFF. Tør lydteknikken følge med er det sjovt. Rigtig Manley guf.

-Endnu en gang tak for tippet, hold dig endelig ikke tilbage med at komme med nye ideer til klassiske pladekøb!

mvh Klaus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes