Ondine har fødselsdag – 20 år bliver dette finske pladeselskab. Det er ikke mange år i den branche men det bliver til mange flere endnu.
I Finland har man en kultur der fremelsker komponister, dirigenter og musikere i en mængde og af forbavsende enestående kvalitet. Man har vist også en masse birketræ, så der bygges det ene akustiske mirakel efter det andet.
Så det manglede vel også bare at de matcher dette med fine pladeproduktioner.
Resten af 2005 kan man finde 20 fine plader til føs’dag pris. Når jeg nøjes med 6 er det fordi jeg har en masse af dem i forvejen. Udover mine 6 scoringer – så alt med Rautavara og Sibelius på Ondine. Fremover vil man holde øje med kunstnerne når de udgiver nyt, de har alle fortjent at der fyldes op i diskoteket.
CRUSELL Clarinet Concertos. Kari Kriikku, Finnish Radio SO/ Sakari Oramo. Ondine.
KANCHELI Symphonies No.1, 4 & 5. Helsinki Philharmonic Orchestra/ James DePreist. Ondine.
Tør du udfordre dit stereo? - så prøv Kancheli.

MIELCK Symphony in F minor, Concert Piece for Violin & Orchestra. John Storgards, Finnish Radio Symphony Orchestra/ Sakari Oramo. Ondine.
22 år blev Mielck - så den smule han nåede skal man kende.

SAARIAHO Private Gardens, Lonh, Pres, NoaNoa, Six Japanese Gardens. Dawn Upshaw, Camilla Hoitenga, Florent Jodelet, Anssi Karttunen. Ondi

SIBELIUS Lemminkainen Legends, En Saga. Swedish Radio Symphony Orchestra/ Mikko Franck. Ondine.
Næste etape efter Finlandia - dette er så herligt. Nogle satser lyder som nationalgarden der henter John Wayne i sidste sekund - det er bare skrevet mange år før - og det handler ikke om John Wayne - men selvom det gjorde er det kanon god musik. Ham Mikko Franck er på min watchlist, et mega dirigenttalent.

STRAUSS Four Last Songs. Soile Isokoski, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin/ Marek Janowski. Ondine.
Så gøres det ikke bedre - hende skal man høre.