Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ry Cooder og Co. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 April 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere fortalt at den megen tid på ”tung lytning” medfører periodevis udfald af lyst til musik der er ”let” flydende, swingende og sjovt.

For rigtig mange år siden faldt jeg over Ry Cooder som oplagt kandidat til søde synder. Han er vist ret dygtig på sin guitar, og musikken er ofte melodisk tilsat sej rytme. Han har i tidens løb bevæget sig rundt i alle de ”lette” genrer (blues, country, tex mex, folk, ROCK, og ofte med eksotisk glød) og har haft mange perlestunder med disse genres 1. mænd.

Derfor hygger jeg mig med at finde ham både som hovednavn men også de projekter han har deltaget i. Med Cooder som centrum har jeg fået kendskab til andre fine musikere som jeg så kan finde lidt med. Hos os er Terry Evans er vigtigste spor fra Cooder. Ham har vi det rigtig sjovt med. Store navne som John Hiatt, Nick Lowe, Jim Keltner klarer sig selv, men jeg nyder dem ofte bedst når Cooder deltager i løjerne.

Så er der filmmusikken hvor ”Paris/Texas” som sammen med DIVA er min foretrukne soundtrack plade. På filmmusikken Crossroads lægger jeg første gang mærke til Terry Evans i nummeret ”Down in Missisippi”. Et af Evans store numre på en af hans senere soloplader på AQ, og en mega oplevelse i rigtig live. På 2 herlige skiver på ROUNDER med Evans og Bobby King får vi oftest trangen til fed

og let fordøjeligt soul dækket. Så er der hans Cuba eventyr som jo har medført en pragtparade af gode rullede cigarer.

På vej hjem i samlingen er Rising Son’s hvor bl.a. Taj Mahal er med.  Gustav Winckler er stadig verdens bedste til ”Jeg vil vente ved telefonen” men Ry Cooder og Nat Cole puster ham i nakken. Cooders JAZZ plade er på vinyl for feinsmeckere. Det gamle Morton nummer Pearls/Tia Juana fører mig med lukkede øjne lige til en hvid sandstrand med palmer, hængekøje, gammel rom og unge kvinder.

Chicken Skin og Paradise and Lunch er tæt på at være min topfavoer når der skal flades ud. Vitaminer til godt humør, fodstamp og lyst til kvinder.

Ps: Samtlige kvinder der har været på musiksessions i chez Manley, sidder meget uroligt i sofaen når Terry Evans går i gang. Og første pladeønske næste gang de kommer – TERRY PLEASE!!

Pps. På nogle af de første high fidelity cd’er er der nogle fede numre med Evans. 

Ppps. Bare lyst til lidt let musictalk.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ja, ja, herligt! Musictalk er ikke at foragte, og lige Ry Cooder er én af favoritterne på hylden. Sjældent at møde andre, der husker ham, for netop skiften mellem stilarterne gør jo at han forsvinder ud af fokus - for mit vedkommende når han for en stund lægger rocken og bluesen på hylden.

Jeg holder også meget af soundtracket fra Crossroads, hvor der er noget for enhver smag. Men kvalitet - ja, da. Og så er der Bop Till You Drop, som jeg også har haft på vinyl. Den skive er en ener, synes jeg og jeg er især vild med instrumentalnummeret I Think Its Going To Work Out Fine, hvor han får hevet saft og kraft ud af guitaren, så det lyster.

Jeg har ikke været så flink til at få opdateret netop ham, og det er så nok fordi jeg ikke umiddelbart kender til skiverne - dvs. hvilken stil det nu er. Men det er vel et passende sted at spørge, om rocken i det hele taget findes hos Ry Cooder nu om dage? Eller hvilke stilarter, der findes på de skiver, han har udgivet i tidens løb?

Godt initiv: Tråde, som kun behandler én bestemt kunstner - flere af dem!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det var dog lækkert: andre der interesserer sig for Ry Cooder og Taj Mahal!

I tidernes morgen købte jeg Chicken Skin Musik, lige da den var udkommet, og siden har jeg været smittet af "bacillen". Ry´s udgave af "Goodnight Irene" giver mig stadigvæk gåsehud, her næsten 30 år efter. Siden dengang har jeg fulgt med i alt hvad han har foretaget sig. Mine højdepunkter er: "Ry Cooder" fra 1970, "Chicken Skin Music" fra 1976, "Jazz" fra 1978 (et sandt mesterværk), "Bob Till You Drop" (min første CD) fra 1979, "Get Rhytm" fra 1987 og "Rising Sons" sammen med Taj Mahal fra ???. Kan jeg ikke finde på andet at sætte på (600 CDere og 800 LPer) så er der dømt Ry Cooder. Jeg har tit oplevet gæster spørge begejstret: "Hvem er det der spiller?" når Ry Cooder er på. Han er suveræn. OG, så har jeg lige glemt soundtracket fra Paris-Texas, fantastisk meditationsmusik. Filmen er sågu også helt suveræn (Wim Wenders).

Har i hørt: "Little Willage" fra 1992?  Eller "Buena Viata Social Club"? OG, man kunne blive ved. Ry Cooder er for den rytmiske musik, hvad Count Basie er for Jazzen! Eller: Ry Cooder er for den rytmiske musik, hvad Dostojevskij er for moderne litteratur! SÅDAN!

Tak fordi der er andre der deler denne min altdominerende interesse.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Kenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Sendt: 14 April 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg må da også melde mig på holdet der er til Ry Cooder, jeg hørte først "Boomers Story" i  72. som jeg syntes godt om. Senere købte jeg "Bop Til You Drop" som vist var en af de første lp`er der var optaget digitalt. Og de bliver da også sat på grammofonen fra tid til anden. På cd har jeg de to førstnævnte samt flere andre, hører lige nu "Chicken Skin Music" og har lige hørt "Paradise And Lunch" som jeg også syntes er gode albums.

Mvh
Kenson.

Til top Vis Kenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenson

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer, der kan huske en film, hvor nummeret "Borderline" af Ry Cooder blev brugt? Den handler om illegal indvandring til USA fra Mexico, og er vist nok med Jack Nicholsen i hovedrollen. Hedder den "Borderline", eller hvad? Kan den fås på DVD osv osv. Jeg vil meget gerne have fat i filmen. Jeg så den engang for 15-20 år siden, og husker at den var ret god.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Jeg synes bedst om Ry Cooder som studiemusiker - hans egne ting har aldrig fænget her (please don't hurt me ).

Tilgengæld har han sat sig fine spor på mange andres:

Captain Beefheart - Safe as milk (sumpet blues rock og et godt sted at starte hvis man ikke kender The Captain):

Randy Newman - en gudsbenådet sangskriver:

3 mesterværker der også har Jim Keltner med på trummer. Tør jeg være så fræk at påstå at disse 3 bør være i enhver musikelskers samling? Jo jeg gør

Og så er Cooder også med på Stones Sticky Fingers og Let It Bleed - to af de bedste Stones skiver efter min mening.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 April 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka! Man behøver jo ikke at kunne lide alt.

Når jeg er til Cooder skyldes det momentvis lyst til let og GODT. Cooder er som der nævnes med i mangt og meget og bidrager altid med at de forskellige projekter hæves i kvalitet. Hans soloting her kan man høre når han har brugt krudtet på en genre, men så holder han også op.

Little Village er typisk RC, en skive er nok, fortsættes der bliver det bare kopier fra samme tønde. Han er herlig fordi han ikke er fastlåst og kun kan en ting. Han er lidt sjov at følge fordi man kommer ind i andet.

Og det skal ikke her altid være så seriøst (Mahler/Ellington) jeg har det sommetider fint med disse slæbende tex mex eller delikate guitarstrofer. Lipstick Sunset  på Hiatt’s ”Bring the family” bliver mere interessant med RC’s meget stemningsfulde strengeleg.

Og så i går aftes første lyt på Rising Sons, fin skive måske ikke uundværlig.

Hold da op har man selv været så ung engang???? Sjovt at høre i dag - midt i 60'erne - hvilken stil skal man satse på? Det er nemt at høre Beatles/Beach Boys påvirkningen.  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ry Cooder er en perle!! han laver fremragende musik. Dog er det ikke altid lige godt indspillet. Jeg synes "Bop till you drop" skiven er den bedste, med numre som "Go home, girl" og "I think it`s going to work out fine". Det er sgu klasse!! Jeg er meget interesseret i at finde noget tilsvarende, men det er så svært at komme til at lytte til specielt musik, for hvor skal man starte? Det jeg vil sige er, at det er fedt at høre i andres musiksmag, for det er den eneste måde jeg kan finde musikken på. Terry Evans kender jeg overhovedet ikke, så jeg håber i kan hjælpe med nogle af hans numre? Hvad ellers ligger der i farvandet der minder om Cooder?

Go weekend til jer allesammen.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 15 April 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Halløj,

Jeg synes bedst om Ry Cooder som studiemusiker - hans egne ting har aldrig fænget her (please don't hurt me ).

Tilgengæld har han sat sig fine spor på mange andres:

Blandt de fremragende skiver, Ry Cooder har været med på, glemmer du én af de mest aktuelle, nemlig hans bidrag på The Wind, Warren Zevons afskedsbrev til os. Beskrevet her:

http://www.rollingstone.com/reviews/album/_/id/299070/warren zevon?pageid=rs.Artistcage&pageregion=triple1&rnd=11 13317837056&has-player=false

... som også er på vores hylde

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Mesteren i denne tråd har fornylig udgivet en ny skive:

Gaffa anmelder den her og giver den noget-nær-topkarakter:

http://gaffa.dk/anmeldelser/view.php/mreview_id=29431

- der er også et link til "Lytteposten". Det er en overvejende spansksproget skive, så jeg forstår ikke en bønne af, hvad der bliver sunget. Men hverken rock eller blues stilmæssigt, så den er nærmest dømt "ude" herfra på forhånd. Men vil selvfølgelig gerne høre, hvad I syns, hvis I køber den.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Er der nogen af jer, der kan huske en film, hvor nummeret "Borderline" af Ry Cooder blev brugt? Den handler om illegal indvandring til USA fra Mexico, og er vist nok med Jack Nicholsen i hovedrollen. Hedder den "Borderline", eller hvad? Kan den fås på DVD osv osv. Jeg vil meget gerne have fat i filmen. Jeg så den engang for 15-20 år siden, og husker at den var ret god.

Jeg ser lige, der ikke er nogen, der har svaret dig på denne: Der er et par fakta, der skal på plads ... tror jeg. Selve sangen, som hedder Across The Borderline er med tekst her:

http://www.bobsboots.com/CDs/Cvr_Lyrics/Across_The_Borderlin e.html

Nederst på den side har du oplysningen om, at den er fra filmen The Border med Jack Nicholson i hovedrollen. Den kan fås på dvd, som det står skrevet her:

http://www.killermovies.com/dvd/do.php/QjAwMDFGR0JXMA__.html

Så er der en sang, der hedder Borderline på denne skive med RC:

Så har vi 10.000 kroners spørgsmålet: Across The Borderline fra filmen og Borderline fra albummet med samme titel - er det den samme sang?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Tak til hrmand!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes