Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Funky jazzhouse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige haft en fantastisk oplevelse.

I går var jeg i Jazzhouse for at se Sharon Jones & the Dap Kings fra USA. Jeg kendte dem overhovedet ikke, men havde hørt rygter om en forrygende koncert på Loppen for nogle måneder siden. Så da de spillede i Jazzhouse for den beskedne sum af 100,- slog jeg til. Hvilken aften!

Bandet sad fast i ferietrafikken i Tyskland så klokken blev 22 før de kom i gang. Jazzhouse var vel halv fyldt op. Bandet gik på uden hovedpersonen, for at varme publikum op. trumpet, tenor sax, baritone sax, trommer, 2 x guitar og bas kunne det blive til.
Det første vi blev bedt om var at rejse os op - ok tænkte jeg, det har jeg aldrig oplevet før i jazzhouse, nu skal der være fest...og det blev der . Bandet lagde ud med at spille noget meget tight og funky soul. Faktisk har jeg ikke hørt lignende før. Meget a la James Brown i 60'erne, men alligevel ikke helt. Stolene forsvandt ligeså stille ud til bar-området og de normalt stive nordboere - inkl. ham selv - begyndte at bevæge sig til rytmerne .
Efter ca. 10 min blev Sharon Jones introduceret og ind kom en lille tæt bygget sort kvinde med et stort smittende smil ud over hele ansigtet. Og så startede et festfyrværkeri af fed funky soul.
Hun har en stemme a la Aretha Franklin, men en smule dybere og hun forstår at bruge den. Hun er født i 1958 i James Browns fødeby Augusta, men at hun efterhånden er nået midtvejs i livet, forhindrede hende ikke i at ligge en energi for dagen (husk at de havde siddet i kø i tyskland hele dagen) som en teenager med for meget sukker i blodet.
Undervejs demonstrerede hun nogle danse som var hippe i midten af 60'erne. De mindede mest af alt om en voodoo-medicinmand i ekstase .
Aftenens højdepunkt kom da de spillede en fantastisk cover-version af Woody Guthrie's This Land Is Your Land. Hvis man har hørt Guthrie selv synge den, vil man vide at der ikke er meget funk-soul over den, men Sharon Jones & the Dap Kings gjorde den deres egen.
Publikum blev inviteret op på scenen til en dans med Jones og der blev også danset heftigt nedenfor scenen. Yearhhh! Jeg ved ikke hvem der imponerede mest - Sharon Jones eller the Dap Kings. Dap Kings spillede helt ufatteligt tight og Sharon Jones' sang og show(wo)manship var af høj høj klasse.

Her er et billede af bandet. Fra venstre mod højre er det: Dave Guy (trumpet), Neal Sugerman (t-sax), Ian Hendrickson-Smith (b-sax), Sharon Jones, ukendt for mig men fremragende (trommer), Bosco Mann (bas), Tommy 'TNT' Brenneck (guitar) og ikke mindst Binky Griptite (guitar) 

Efter koncerten sponsede jeg ud i baren og købte deres nyeste vinyl:

Fedt cover og det er en fremragende plade. Min er signeret af Sharon Jones (...og jeg fik et kindkys ). Den kan stærkt anbefales.

Køb den her: Daptone Records - man kan lytte til den inden.

Dusty Groove skiver følgende om den:
"The long-anticipated second album from Sharon Jones & The Dap Kings is a stunner -- undoubtedly stronger than the group's fantastic debut -- and a record that not only transcends the late model funk revival genre, but stands on footing as solid as the best hard funky soul of the late 60s and early 70s! If you're expecting a rehash of the heavy funk jams that burned on the Dap Dippin' album you won't be disappointed, but get ready for a deep, natural (hence the title) soulfulness that not only caught us off guard, but really forms the big, hard-beating heart of the album. The frothing, frenetic funk is as tight as ever, and in spots just as furious, but the attention to songcraft this time out is just as searing and indelible. The eight piece Dap Kings continue to be the best band in the land -- with El Michels on baritone sax, Neal Sugarman on tenor, Homer Steinweiss on drums, not-so-secret weapon Bosco Mann on bass, vibes and piano. Guest appearances include fellow Daptone powerhouse vocalist Lee Fields on the the duet "Stranded In Your Love", and strings courtesy of the Bushwick Philharmonic, but make no mistake, this is the band's album. Amazing stuff from in indispensable group -- an album that'll keep spinning in our circles for as many years as the great albums by the gritty soul forefathers do!"

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

G'aften hr. zaka,

Tak for en nydelig beskrivelse af din aften, den må have været helt tju-hej!

Nogle år tilbage havde jeg en lignende oplevelse, men i stedet med Maceo Parker.

Parker skal nok opleves live, da hans CD'er ikke helt kan leve op til det massive tryk af funk, der fortætter luften til koncerterne.

Men det virker som om
Sharon Jones & the Dap Kings kan holde stemningen, også nedfældet på en skive. Og det er faktisk ikke helt nemt.

Med hygsom aftensommerhilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en enormt behagelig oplevelse - tak for fordi du delte det med os! Jeg er i fuldsving med at høre clip'ene fra albummet, det lyder umiddelbart som en skive jeg kunne blive rigtig glad for.

Kan også genkende oplevelsen som G&S har haft med Maceo Parker. Hørte ham i Vega 5. maj 2000 - der var virkelig energi for alle pengene og en rigtig stor oplevelse som bestemt også er værd at gå efter hvis man får muligheden for det.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Uh ja sådan en oplevelse giver energi i kroppen som varer ved...

Nu har Naturally været på nogle gange siden koncerten. Den holder vand og mere end det. En absolut fremragende skive. Den har den helt rigtige store fede soul lyd.

Jeg tror det er første gang jeg er kommet hjem fra en god koncert, hvor den hjembragte skive kan stå distancen i forhold til koncertoplevelsen.
Normalt skal jeg lige have koncertoplevelsen lidt på afstand før jeg kan nyde skiven.

Jeg købte også en anden fra Daptone Records:

Sugarman 3 - Pure Cane Sugar (det er tenor sax'en fra the Dap Kings).

Den kan også anbefales. allmusic.com skriver: "...The key to Sugarman Three's magic is the tension they manage to pull out of these songs, making each glorious breakdown seem like a genuine release. Soulful, swaggering, and fun, Pure Cane Sugar is a fantastic modern funk release that journeys into the complicated rhythms and basslines of the genre's heyday and comes back ready to dance."

Jeg har ikke set Maceo Parker. Han spillede adskellige gange i DK i en periode. Jeg lagde mærke til ham og kunne også læse om begejstringen for ham, men jeg kom desværre aldrig afsted - næste gang ;o)

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes