Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Sopran for begyndere... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

I min søgen efter en bestemt sang med Charlotte Church faldt jeg over en New Zealandsk sopran ved navn Hayley Westenra, og lige nu er hele mit syn på opera vendt helt op og ned.

Jeg har lige hørt hende synge Giulio Caccini's "Ave Maria" og jeg er helt og aldeles færdig. Jeg synes simpelthen det er fantastisk.

Jeg kunne svagt genkende Ave Maria, og jeg har helt sikkert hørt den før, men det har bare aldrig sagt mig noget. Jeg synes altid at det bliver sunget af nogle sopraner med en meget kraftfuld stemme og det bliver simpelthen for meget for mig. Det er muligt at jeg i min uvidenhed tramper på nogen klassiske dyder nu, men det er altså ikke for at fornærme nogen. Jeg kan bare ikke holde ud at høre på det, når det bliver sunget på den måde. I min iver efter mere fandt jeg så lidt senere en version sunget af Inessa Galante, og det er et meget godt eksempel på den måske mere traditionelle (tror jeg) form, som jeg ikke kan med.

Jeg har linket til begge versioner, da det nok er den bedste måde at illustrere forskellen på.

Inessa Galante:

(Real Player)

http://www.dimusic.co.uk/Caccdeb2.ram

(MediaPlayer)

http://www.amazon.com/exec/obidos/clipserve/B0000044CO001009 /0/103-2924139-5274216

Hayley Westenra:

(Real Player)

http://exodus.interoutemediaservices.com/deliverMedia.asp?id =713a8c02-4522-416d-a005-3a886d1c9ab9&delivery=stream

(Media Player)

http://exodus.interoutemediaservices.com/deliverMedia.asp?id =65c21567-5b0b-4965-a67c-ac0a3ff62b8f&delivery=stream

Nu er spørgsmålet så: “Ave Maria” er det ikke en hel opera, og hvis ja hvor kan jeg så finde mere, med en sopran der lyder mere ala Hayley Westenra end Inessa Galante?

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan hjælpe?

ludom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Efter gennemlytning af dine links - på min bærbar med deraf dårlig lyd - er min opfattelse at Inessa Galante er en "rigtig" operasanger hvorimod Hayley Westenra er en helt anden type sanger - i stil med Sissel Kirkeby og Lene Siel.

Ave Maria er ikke en opera, men derimod en tekst som adskellige komponister har komponeret musik til. De mest kendter Ave Mariaer er nok Bach/Gounod og Schubert. Ave Maria har egentlig ikke noget med opera at gøre.

Jeg tvivler på at du vil finde Hayley Westenra i en ritgig operaindspilning, da hendes stemme forekommer mig for lille - ikke bruger samme teknik som en rigtig operasanger. Jeg kan selvfølgelig tage fejl....

I så fald hun er en "fuld-blods" operasanger, ville Bånd og Pladecentret i Vognmagergade i Kbh. være et godt sted at søge informationer/indspilninger - de ved næsten alt om klassisk musik.

Venligst,

Morten

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2005 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Jeg tror du har ret. Jeg har lyttet på lidt forskelligt, og havnede faktisk også hos Sissel på et tidspunkt. Problemet er nok som du selv nævner at det ikke er fuldblods-sopraner vi har med at gøre. Hvilket også betyder at der er en hel del pop imellem.

Jeg har ikke noget imod pop, men det er der bare så mange andre der gør så meget bedre.

Jeg skriver et lille indlæg når jeg har fået samlet mig en håndfuld "lignende" solister. Om ikke andet så for at runde tråden af.

Tak for hjælpen i hvert fald.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes