Lettere inspireret af en hvis Brians kulturkanon, har jeg gået og tænkt over hvilke mesterværker jeg bliver NØDT TIL at tvinge mine børn at lytte til
. Dette har så resulteret i denne lille liste:
1) Neil Young: Harvest.
Denne skive var min første med Neil Young, og hvilket mesterværk. Jeg var 23, på vej mod de 24, og kunne gå og synge med på Old Man osv. Den har så også kostet mig en formue, idet jeg langsomt er ved at tygge mig igennem hele Hr. Youngs bagkatalog. Et must for de unge mennesker.
2) Nick Cave and the Bad Seeds: No More Shall We Part.
Så enkelt. Så smukt. Nick Cave kan få et enkelt klaver til at lyde som et helt heavyorkester, hvor hvert enkelt anslag rammer hårdt. Fifteen Feet Of Pure White Snow beviser dette.
3) Rammstein: Reise Reise
Og skal det være hårdt, så lad det være hårdt. Gå hjem Niarn og alle i andre drengerøve. Når Far lytter til hårdt musik, så er det dette der kommer frem. Intelligente tekster, hårde riffs, kor osv. Hvordan bærer de sig ad?
4) David Byrne: David Byrne
Teksterne og teksterne alene var jeg ved at sige. Men han kan altså også noget med melodierne. Men hver enkelt lille sang er en perle, et mesterværk. Lillies Of The Valley er jo ved at give mig tårer i øjnene hver gang jeg hører den, og Buck Naked giver mig lyst til at tonse n.... rundt. Min hustru ryster stadig på hovedet.
5) Leonard Cohen: Ten New Songs
Og når det kommer til min hustru, så er der ingen som Cohen der kan forføre hende. Silkeblød stemme, perfekte melodier, og hvis man giver sig tid til at lytte, nogle jernhårde tekster. Denne mand behøver ikke et heavy orkester for at ramme hver gang.
Dette skulle efter min mening være med på listen. Jeg har en stabel andre, Roger Waters, Stevie Ray Vaughan osv, men har begrænset mig til disse fem, som jeg synes er fantastiske, hver i sær på deres måde.
Jeg ville gerne have linket til et cover eller to, men mine evner ud i at håndtere en computer er næsten katastrofale. Jeg lever for min hustru, min søn og så musikken...