Forfatter |
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 01 August 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at lyde skummel
Jeg kunne godt bruge et klassisk værk der er berusende forførende.
Kan jeg anmode de ærede forummedlemmer om lidt hjælp til hvad jeg skal gå og lytte på?
Mere eller mindre sjofle hentydninger frabedes, tak
Mvh
Dr. Clifton
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 01 August 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Clifton
Jeg er sikker på, at du vil få mange gode forslag fra utallige, langt mere velbevandrede klassisk musikkyndige end jeg på nogen måde er.
Men Rachmaninov forførte mig, en vårhare indenfor den klassiske musik, fuldstændigt første gang jeg hørte noget af ham. 
Denne her er betagende, synes jeg:

God fornøjelse med musikken 
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dej,
Tak for info. Den tjekker jeg ud.
I andre må også gerne komme med input
mvh
Clifton
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|

Her er der forførende "stå-pels" musik, så det gør noget. Saint Saens Orgelsymfoni er noget af det smukkeste klassiske musik jeg kender. Requiem er også smuk musik.
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berusende forførende - tænker på Beethoven, han har altid skruet maks op for emotionerne. Og selvfølgelig den søde sarte Mozart som er min yngling, romantiske Debussy. Du kan nemt finde nogle billige CDere fra hver kunstner som du ka bruge til at vurdere deres kompositoriske kunnen (eller forføriske kunnen, her må M.Ozart være nummer 1, han var en sand damernes ven, hvis det er i den frstand forføreriet menes).
Eller køb og tænd en radio, helst en DAB og stil den ind på klassisk. Så får du klasisk serveret stort set uden tale i 24 timer i døgnet og med angivelse af komponist m.v. i tekstfeltet på radioen. På den måde kommer du til at kende klassisk musik fra komponister du aldrig havde troet du ville kunne li.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
...Men Rachmaninov forførte mig, en vårhare indenfor den klassiske musik, fuldstændigt første gang jeg hørte noget af ham.  |
|
|
Sjovt du lige nævner ham. - jeg kom lige til at tænke på filmen The Seven Year Itch
Hvor en græsenkemand prøver at forføre naboen (Marylin Monroe) ved hjalp af blandt andet Rachmaninov - ganske vist den 2. klaverkoncert, men alligevel.
Den 3. som du viser indeholder vist den sats, som lagde grunden til Eric Carmens klamme popmelodi "All By Myself" - som for nyligt blev opklammet en tak mere af Celine Dion .
Jeg vil foreslå
- Rodrigo "Concierto de Aranjuez" og "Fantasia para un Gentilhombre", The Romeros + Marriner og Academy of st. Martin-in-the-fields, Philips Duo.
- Men du skal nok sortere i satserne. Der er ikke noget så ødelæggende som at der dukker en hidsig scherzo op, lige som pigen har nederdelen nede om knæene
Alternativt kunne du kigge på:
- Samuel Barbers "Adagio"
- Johan Sebastian Bachs "Air" fra "Orchestral Suite No. 3 in D major, BWV 1068"
- for at det ikke skal være løgn kaldes den også "Air on a G-string" så kan du se om I er nået så langt i forførelsen 
Find dem på allmusic.com - hvis du registrerer dig kan du få lov til at lytte til smagsprøver.
|
Til top |
|
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beethoven´s MoonLight Sonata...kan varmt anbefales
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslagene. "Air on a G-string"  burde jeg have et eller andt sted, den må jeg da lige grave frem.
|
Til top |
|
|
Lydpeter Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt som vi forstår ord forskelligt, og sjovt at vi har så svært ved at sætte ord på musik, men når du taler om berusende forførende, mener jeg bestemt at vi skal over i senromantikken. Beethoven og især Mozart mener jeg bestemt ikke kan beskrives med sådanne ord, og det er ikke fordi jeg ikke kan lide de to komponister. Du skal over i Mahler (Adagietto fra 5. symfoni), Elgar (f.eks. hans cellokoncert) eller Rachmaninov, som også er blevet foreslået. Griegs klaverkoncert er måske også værd at prøve, og det samme gælder Mendelsohns violinkoncert (selvom der ikke er tale om sen-romantik).
Held og lykke
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beethoven er jeg ikke så velbevandret i, men jeg er enig med dig ang. Mozart. Jeg har tjekket Rachmaninov lidt ud, og jeg tror der er potentiale der.
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mozarts Requiem, står højt på min liste over musik der kan slå benene væk under mig i den rette stemning.

Et andet forslag er, at låne nogen klassike cd'er på biblioteket. Lån også nogen forskellige indspilnger af samme musik. Der er stor forskel på hvordan de enkelte orkester og dirigenter formidler musikken, for ikke at tale om lyd kvaliteten. Nogen af mine farvoritter er faktik gamle indspilninger fra starten af 60'serne. Fed lyd, og det sus der måtte være er lige meget.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale: Alexander Borodin: Polovtsian Dances11:24 minutters skønhed fra en ellers kedelig opera. Nedenstående CD indeholder denne samt andet glimrende russisk.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Mozarts Requiem, står højt på min liste over musik der kan slå benene væk under mig i den rette stemning.

Et andet forslag er, at låne nogen klassike cd'er på biblioteket. Lån også nogen forskellige indspilnger af samme musik. Der er stor forskel på hvordan de enkelte orkester og dirigenter formidler musikken, for ikke at tale om lyd kvaliteten. Nogen af mine farvoritter er faktik gamle indspilninger fra starten af 60'serne. Fed lyd, og det sus der måtte være er lige meget.
|
|
|
Ved Gud, om jeg ikke havde glemt den. Mozarts Requiem er et sublimt mesterværk, uden sammenligning. Tak for det, mhansen!
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mozarts requiem er bestemt et dejlig værk, meeen det er måske lige voldsomt nok til den stemning jeg går efter.
|
Til top |
|
|