Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Inspiration til Zappa, Pink Floyd og... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 December 2003 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

--og samtidig en af de største fornyere af musik overhovedet. Kultfiguren hedder Edgar Varese, og nu er det på tide at få hans musik på anlæggene. Denne beauty fandt jeg fornylig og den burde jeg have kendt altid. På den rigtige side af den fine linie mellem spektakel og musik.

billeder er jeg ikke god til.

Kort om musikken på pladen: vanguard vsd 71156

Varese : Ameriques

Milhaud : L’homme et son desir

Honegger: Pacific 231

Alle 3 stykker er pragfulde, om mesteren Varese’s stykke er det musik af ren styrke, ingen sentimentalitet, ingen følelser. Det er komponeret fortryllende og er overvældende. Et af instrumenterne er The Singular Lion’s Roar – en string drum. Helt vildt – det lyder som der står en kronhjort i haven og kalder på hunkøn.

Pladen fik jeg i original, men Acoustic Sounds har også lavet en 180g nylle.

I øvrigt fylder hans produktion ikke mere end hvad der kan være på et par cd’er. Der er ikke en komponist efter Varese der ikke er inspireret og har lært af ham.

Men det er ikke lært musik – det er fantastisk musik. Efter ham lyder Schöenberg, Webern og alle de herlige drenge som hyggelig dinermusic.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2003 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det er taget til efterretning...

Har på fornemmeren at hvis en af veteranerne herinde anbefaler noget, så er det somregel godt.

Søgte i øvrigt på pladen rundt omkring på nettet og fik intet frem... Kan man få den i en forhandlerkæde, Fona f.eks.? (Ikke fordi jeg ynder at gå der, men jeg får nok lidt svært ved at tage til fyn for at prøvelytte pladen )
Til top Vis j_gerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_gerd

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2003 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

http://csunix1.lvc.edu/~snyder/em/zappa.html dette er Zappa brev til Varese.

Dette er hvad Elusive disc skriver om netop denne plade. Ellers vil jeg til cd nok anbefale dobbeltcd'en på decca med Chailly eller finde en indspilning med Boulez. (men købte 2 oprindelige skive til mig selv) - læs også om pladen i hifi+ no 25. Elusive har altså 180g.

When Edgard Varèse arrived in New York in 1915, he paid an homage of sorts to his new home with his first published composition, Amériques, an abstract work that the composer deemed "symbolic of discoveries -- new worlds on earth, in the sky, or in the minds of men." Indeed, listening to the enormous orchestra thrash and convulse its way through it, you get a striking sense of a composer breaking away from his influences -- Stravinsky, Debussy, a touch of Schoenberg -- and leaping into a brave new world where music obeys no prior rules.

Perhaps because of this freedom, Varèse's work still has the power to astonish in a way that the music of his modernist contemporaries no longer does. Pierre Boulez has long placed Varèse among the 20th century's most important musical revolutionaries, and this recording of four of the composer's key works is a sonic marvel; the Chicago Symphony's brass and percussion, in particular, show their mettle in splendidly clangorous performances. In addition to Amériques, Boulez conducts Arcana, which despite its title is actually one of Varèse's most approachable pieces -- rising from strident marches and other propulsive figures to a quietly mysterious close. Ionisation, for 13 percussionists, is equal parts intricate rhythmic interplay and brute force. Déserts, which followed the other works by two decades, is performed here in its alternate version without the experimental electronic interludes the composer prepared. What remains, for winds and percussion, is starker and less aggressive than the earlier pieces, but there is no question of Varèse mellowing with age -- especially with Boulez's close attention to sonority and balance. It is as evocative and enigmatic as anything the maverick modernist ever composed. - Scott Paulin.

This Vanguard blockbuster recording was, for the first time ever, transferred from the original three track analog master tape. The sound is big and glorious and required almost no equalization which is quite rare for classical recordings. The Milhaud selection features a vocal quartet which is superbly intergrated sonically into the performance. This is a tour de force performance by Maurice Abavanel with his Utah Symphony Orchestra and a pinnacle of Vanguard Recordings. Small tube amps beware!

Musicians: The Utah Symphony Orchestra conducted by Maurice Abravanel; Blanche Christensen, soprano; Myrene Nixon, mezzo-soprano; Ronald Christensen, tenor; Pym Chartrand, bass.

Selections: Milhaud's L'homme et son desir, Honnegger's Pacific 2

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 December 2003 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet SES. Den er bestilt hos Elusive.

Det bliver min første (næsten) rejse ud i klassisk musik - ok måske ikke det ideelle sted at starte, men jeg er stor fan af Zappa, så det kan nok drive mig til at få lyttet ordentligt til den .

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 02 December 2003 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

j_gerd skrev:
Det er taget til efterretning...

Har på fornemmeren at hvis en af veteranerne herinde anbefaler noget, så er det somregel godt.

Søgte i øvrigt på pladen rundt omkring på nettet og fik intet frem... Kan man få den i en forhandlerkæde, Fona f.eks.? (Ikke fordi jeg ynder at gå der, men jeg får nok lidt svært ved at tage til fyn for at prøvelytte pladen )

Som jeg skrev i en tidligere tråd kan Varese's samlede fås på 2 cd'er (Erato/Musifrance) dir. Kent Nagano. Mine og Duelunds er købt i TP, men Axel på Frb. bør også kunne klare den lille sag.

For de voksne: New World Records og Leo Records
www.newworldrecords.org +   www.leorecords.com

Axel (Frb) og Jazzklælderen (Kbh) er hjælpsomme hvis der ikke handles via nettet.

DAGENS ANBEFALING.
Hr. Gregersen har den - hvem tør ?

Simon Nabatov : Nature Morte, udgivet på Leo Records
(kan tage lidt tid at skaffe hjem)

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 December 2003 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ach Waalix!

Det korrekte navn og pladetitel/nr. er:

Simon Nabatov Quartet, Nature Morte, (poem by Joseph Brodsky), Leo Records LR 310

Mindst fire bindegale oesteuropaeiske musikere med inspiration og indlevelse beyond repair

Mvh. Jens/Modifix, -der nu igen drejer og aftaster Finn Mickelborg's LP, Mellophonium Jazz..

(og DET var en slet skjult anbefaling - Olufsen Records DOC 5125)

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Ach Waalix!

Det korrekte navn og pladetitel/nr. er:

Simon Nabatov Quartet, Nature Morte, (poem by Joseph Brodsky), Leo Records LR 310

Mindst fire bindegale oesteuropaeiske musikere med inspiration og indlevelse beyond repair

Mvh. Jens/Modifix, -der nu igen drejer og aftaster Finn Mickelborg's LP, Mellophonium Jazz..

(og DET var en slet skjult anbefaling - Olufsen Records DOC 5125)

Som Hr. Gregersen gaflede mens jeg udvekslede skrøner med en stadeholder

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes