Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Forskel på kvaliteten (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har før spekuleret på, om der er kvalitetsforskel på en købe-dvd og en leje-dvd.
Der findes selvfølgelig super-special-edition-extra osv. med længere versioner, mere ekstra materiale mm.. Men er filmen ellers af samme kvalitet lyd - og billedmæssigt ?

Jeg lejer nemlig selv en del film i BB - men vil selvfølgelig ikke blive ved med det hvis der er meget forskel.

/Hillig

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Der bør ikke være nogen forskel imellem leje og købe DVD. Når det er sagt så synes jeg ikke altid at leje DVD er behandlet pænt. De er tit ridsede og fedtede hvilket godt kan have betydning for oplevelsen.

Jeg lejer ikke film da jeg bruger en HTPC og mit drev kræver at DVDen ikke er alt for smadret da den ellers ikke atid kan læses.

Men teknologisk kan jeg ikke se hvorfor der skulle være forskel imellem de to.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Nogle lejefilm i BB er censorerede.

Både Signs og Last Boyscout mangler adskillige minutter med de mere sprøde scener. Det er fuldstændigt uacceptabelt, hvorfor jeg ikke lejer film mere.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Nogle lejefilm i BB er censorerede.

Både Signs og Last Boyscout mangler adskillige minutter med de mere sprøde scener. Det er fuldstændigt uacceptabelt, hvorfor jeg ikke lejer film mere.

Hmmm - de sprøde scener er jo ikke så godt at mangle .

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Normalt er det præcis den samme master der bliver brugt til salgs- og lejeDVD'er. Det er generelt simpelthen for dyrt at lave separate masters.

Der har dog været eksempler på at der har været lavet en leje- og en salgsversion, hvor man f.eks. har fravalgt ekstramateriale og evt. DTS lyd til fordel for trailere på "kommende titler" på lejeversionen, men det er vist et særsyn. Det burde dog generelt stadig være den samme version af filmen der ligger på discen.

Signs har jeg ikke set/hørt om på leje-DVD, men mht. The Last Boyscout er historien den at det var en af de allerførste DVD'er Warner lavede i Europa. På det tidspunkt var man stadig i ekstase over at man kunne lægge undertekster på 32 sprog samt 8 dubs på den samme film, og dermed spare store penge i produktionsleddet, ved at producere til mange lande på een gang.

Problemet kommer så med de titler hvor censuren i nogen lande har krævet at visse scener bliver klippet ud, og i Last Boyscout faldt specielt scenen hvor Bruce Willis sidder bundet til en stol og nikker en bad guy en skalle af de rigtig hårde den engelske og tyske censur for brystet. Også Lethal Weapon filmene og Matrix ikke at forglemme, gav lidt problemer.

Uden at tænke nærmere over dette valgte Warner at gå efter "laveste fællesnævner" og lægge den version af filmen på DVD'en som kunne blive godkendt i flest lande med mindst muligt bøvl. Og så var der naturligvis ramaskrig, fordi filmen var ucensureret på de danske VHS-bånd, som jo stadig florerede på det tidspunkt.

Warner indså forholdsvis hurtigt (2001-2002) at de havde begået en taktisk brøler og har senere genudgivet de berørte titler i de uklippede udgaver i Skandinavien. Jeg vil derfor mene at når Last Boyscout er klippet i en lejeversion som sshd har set, så er der formentlig tale om en gammel kopi som af en eller anden grund ikke er blevet skiftet ud.

Men bortset fra det er det rigtigt at leje-DVD'er ofte er i en slem forfatning hvis de har været lejet ud mange gange. De er i sagens natur mere følsomme for voldsom behandling end VHS bånd, og nogen folk har af en eller anden grund ikke samme respekt for en lejet DVD som en de selv har købt, og bruger den tilsyneladende som beer-coaster, frisbee eller andet sært.

For nogle år tilbage så jeg en statistik der viste at en DVD i gennemsnit var moden til udskiftning efter ca 10 udlejninger pga. ridser m.m., i forhold til 100+ udlejninger på et VHS bånd. Jeg ved ikke hvordan det er gået siden, men det er min fornemmelse at folk er blevet (lidt) bedre til at passe på discene.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ja og siden man efterhånden kan få ufatteligt mange fede DVD film til en flad 50'er, er der vel heller ikke megen fidus i at leje hos BB?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ja og siden man efterhånden kan få ufatteligt mange fede DVD film til en flad 50'er, er der vel heller ikke megen fidus i at leje hos BB?

Nope

Iøvrigt ligger københavns bibliotek inde med rigtig mange titler, så hvis man har tålmodighed til at vente kan det anbefales.

Nogle af diskene er slemt medtaget, men min pioneer æder de fleste - og da det er gratis at bruge biblioteket synes jeg det er til at leve med.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes