Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: 5.1 / 6.1 / 7.1 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skAlkiO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg leder efter noget surround, og har faktisk besluttet mig. Men jeg så lige en film her i går, og så ( hvilket jeg egentlig godt vidste ) at man kunne "ændre lyden". Altså vælge 5.1 ( men ikke 6.1 eller 7.1 ) hvad kommer der egentlig til at ske hvis man køber 7.1, hvis der kun er 5.1 ( hvordan former lyden sig )

Denon = Mange watt
Effektforstærker = En opgradering
Hjemmekinoen
Til top Vis skAlkiO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skAlkiO Besøg skAlkiO's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Lyden i de fleste moderne film er mixet i 5.1. Sagen er så den at der er tale om et stereosignal i surroundkanalerne, og nogle mener at det gør lyden mere "omfavnende" hvis den del af surround signalet som er i mono (dvs lige kraftigt i begge surroundkanaler) kommer bagfra istedet for fra siderne.

Det en 6.1 forstærker gør er reelt at lave en dolby pro-logic agtig dekodning af dette stereosignal, så de dele der er i mono bliver filtreret fra og sendt til surround-back kanalen.

Nogle film er dog mixet i diskret 6.1, dvs. at der på lydsporet vitterlig ligger 6 separate kanaler + LFE, således at surround-back signalet sendes direkte til højttaleren. Dette findes kun som DTS.

Dolby Digital EX er ikke et diskret 6.1 format, men et 5.1 signal hvor surroundkanalerne er kodet specifikt til at blive dekodet til 3 kanaler. Og er udstyret med et "flag" der fortæller processoren at det er DD EX. 

7.1 handler blot om at brede surround-back signalet ud på to højttalere. Det kan afhængig af processor og dekodningsprincip enten handle om at panorere surround-back signalet fra side til side alt efter hvad der sker i surround left og right, eller også blot være en slags "pseudo-stereo" hvor man ved hjælp af faseforskydninger omdanner mono-signalet til noget øret opfatter som en slags stereo.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

skAlkiO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

så man mister ikke noget ? altså, kan det overhovedet betale sig at købe 7.1 istedet for 5.1 ?

Denon = Mange watt
Effektforstærker = En opgradering
Hjemmekinoen
Til top Vis skAlkiO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skAlkiO Besøg skAlkiO's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Tjah - man MISTER ikke lydinformation ved at køre i 5.1 frem for 7.1 - det er bare de "normale" to surroundkanaler der spiller informationerne som ellers ville have ligget i rear-surround.

Hvorvidt det ene er "bedre" end det andet afhænger af flere ting.

For det første skal rummet have en vis størrelse før 7.1 har nogen speciel relevans, efter min mening mindst 25 kvm. Er rummet for lille kommer højttalerne til at sidde så tæt (og lytteren tæt på højttalerne) at det bliver svært om ikke umuligt at pinpointe om en bagfra kommende lyd kommer fra den ene eller anden højttaler. Rent bortset fra det ser en opstilling med 7 højttalere (+ en eller flere subwoofere) temmelig voldsomt ud i et værelse på 12 kvm.

For det andet bør man have muligheden for at opstille anlægget uden for store kompromisser. Rummet skal kunne indrettes uden hensyn til nipsting, reoler eller andet. Et forkert opstillet 7.1 anlæg vil ikke have nogen fordele frem for et 5.1 anlæg, snarere tværtimod. Det er langt nemmere at opstille et 5.1 anlæg korrekt end et 7.1, der er simpelthen mindre der skal tages højde for.

7.1 har efter min mening iøvrigt mindre relevans hvis man kun er et par stykker der skal se film. Er man flere er man i sagens natur spredt mere ud i rummet, og her kan en bag-center i nogen tilfælde være en god ide. Præcis ligesom en front-center dybest set ikke er nødvendig hvis man sidder alene og ser film, og har anbragt sig midt for skærmen/lærredet.

Endelig skal man have for øje (altså, øre...) at ørets evne til at retningsbestemme lyde ikke er lige så god når lydende kommer bagfra som forfra - det kan derfor diskuteres hvor mange surroundkanaler man behøver for at have det ønskede lydfelt.

Og tilsidst - husk at tænke på at det er handligen på skærmen/lærredet der gerne skulle være i fokus når man ser film. Hvis det hele går op i om lyden af en helikopter var LIDT mere til højre eller venstre for bag-centeren, så er det ikke længere filmen det handler om - og det er vel ikke meningen?

Personligt foretrækker jeg 6.1 - jeg har prøvet med 7.1, men synes ikke forskellen retfærdiggjorde besværet, og jeg valgte i stedet at bruge den ledige effektkanal til at trække en subwoofer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes