Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klassisk musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

"Med interessen for HiFi kommer også interessen for musik"....eller så er det omvendt :-)

Jeg er ihvertfald blevet meget inspirreret af at læse om folks musiksmag, og det har åbnet en helt ny verden for mig. Jeg troede jazz var noget
for gamle mørke mænd i 50'erene der røg cigar og havde små "Kåre Norge"-højttalere.

Men jeg må sige at Diana Krall, Norah Jones og ikke mindst Cæcilie Norby har ændret DEN opfattelse.

Så nu kan jeg jo ikke tænke på om der er en verden af klassisk musik jeg går glip af - god musik i gode indspilninger?

Så lad mig høre; når der kommer klassisk musik på dit anlæg, hvad for nogle CD'er/Lp'er drejer det sig så om?

(Med klassisk musik mener jeg fx. opera eller Bach, Mozart og lignende....ikke klassisk rock eller andet musik du mener er klassikere som fx.
Cut'n'move med
Take no crap - de genre kender jeg alt til :-)

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
"Med interessen for HiFi kommer også interessen for musik"....eller så er det omvendt :-)

Jeg er ihvertfald blevet meget inspirreret af at læse om folks musiksmag, og det har åbnet en helt ny verden for mig. Jeg troede jazz var noget
for gamle mørke mænd i 50'erene der røg cigar og havde små "Kåre Norge"-højttalere.

Men jeg må sige at Diana Krall, Norah Jones og ikke mindst Cæcilie Norby har ændret DEN opfattelse.

Så nu kan jeg jo ikke tænke på om der er en verden af klassisk musik jeg går glip af - god musik i gode indspilninger?

Så lad mig høre; når der kommer klassisk musik på dit anlæg, hvad for nogle CD'er/Lp'er drejer det sig så om?

(Med klassisk musik mener jeg Bach, Mozart og lignende....ikke klassisk rock eller andet musik du mener er klassikere som fx. Cut'n'move med
Take no crap - de genre kender jeg alt til :-)

Ja så absolut så absolut, jeg kan godt nok ikke lige komme i tanke om hvilke komponister jeg har hørt sidst, så meget går jeg ikke op i det, men det er fedt at slappe af til også når man kører bil. Lytter man til klassisk i bilen lader man dumdumdumdum teknobrian komme foran, for man har tiden for sig .

Har man et godt anlæg kan det kun anbefales, faktisk også opera (ihvertfald noget af det).

Og så koster det ikke ret mange kroner i f. eks. TP-musik.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville give "Bånd og Plade Centret" i København et ring.

http://www.aok.dk/shopping/baand-og-plade-centret

Indehaveren var med på det danske Kontrapunkt hold og ved stort set alt om klassisk musik. Han vil helt sikkert kunne sammensætte en starterpakke med 10-20 Cd'ere hvor du vil komme ind i musikken på en kvalitetsmåde. Der er utalige billige Cd'er med såkaldte "De samlede værker af xxx" men som regel med middelmådige kunstnere på elendige indspilninger. Gi den på 1 klasse fra starten!  

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg ville give "Bånd og Plade Centret" i København et ring.

http://www.aok.dk/shopping/baand-og-plade-centret

Indehaveren var med på det danske Kontrapunkt hold og ved stort set alt om klassisk musik. Han vil helt sikkert kunne sammensætte en starterpakke med 10-20 Cd'ere hvor du vil komme ind i musikken på en kvalitetsmåde. Der er utalige billige Cd'er med såkaldte "De samlede værker af xxx" men som regel med middelmådige kunstnere på elendige indspilninger. Gi den på 1 klasse fra starten!  

mvh. M

Du har ret i der findes mange ikke 1. kvalitets indspilninger. Men du kan også få fine indspilninger til lav pris, det lader til at være et godt sted, du henviser til

Ellers er der også DVD audio, kan man finde klassisk med 1.5 Mb lydspor så er man godt på vej.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Hvis du betegner Norah Jones som fed jazz, tror jeg også, du hellere må starte i den letfordøjelige ende med det klassiske.. Du kunne prøve med soundtracket til Shine som en lille teaser; der er nogle højst underholdende numre - mange spillet af David Helfgott himself..

Kan i det hele taget godt lide Liszt, Grieg Rachmaninov og mange af de andre.. 3. sats af Beethovens Måneskinssonaten tror jeg var begyndelsen (sådan rigtigt) på min interesse for klassisk musik - den er for vild!

Og hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med Jan Johanson (her er vi tilbage i easy listening jazz) vil jeg da klart anbefale dig at gøre det God fornøjelse med det - og husk lige, biblioteket har ofte en stor (og overset) sektion med opera og klassiske dvd'er, som er gode til inspiration.

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg hører en hel del klassisk, jeg mener at det er ekstremt vigtigt at man hører gode indspilninger og ikke bare de der billige fra brugsen.

Jeg kan anbefale deutsche grammophon deres indspilninger er normalt af en høj kvalitet. Normalt er det også sikkert at gå efter en kendt dirigent så som Karajan, Böhm, Bernstein og gardiner og andre.

Personligt er jeg meget til Beethoven, Mahler, Rachmaninov, Bach og Tchaikovsky. Hvis jeg skal anbefale et par udgaver:
Karajan's udgaver af beethoven symfonierne efter min mening sublime.

Brandenburg koncerterne af Bach er også helt i top, jeg kan anbefale denne indspilning:
http://www.play.com/Music/CD/4-/754821/Brandenburg-Concertos -4-Orchestral-Suites-Triple-Concerto/Product.html

Mahler kan jeg godt lige Böhm's udgaver af Mahler symfonierne (dog er jeg ikke meget for de første par symfonier).

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Prøv at finde Carl Orff - Carmina Burana. Jeg kan ikke huske hvilket orkester, dirigent mv. jeg har. Den er købt i en boghandel i Tyskland, så det er ikke sikkert den overhovedet fås i DK.

Prøv at gå efter de kendte udgiverem som Deutche Grammofon, EMI, DECCA, Telarc mv.

Prøv også om du kan finde Tsjajkovskij - 1812 ouverturen fra Decca, her er der smæk på.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Tchaikovsky svanesøen, Vivaldi de fire årstider, Beethovens symfoni nr 5,6,7,8 og 9 er ihvertfald nogle fremragende albums du skulle lægge øre til...Vivaldis er nok bedst at lægge ud med, lidt mere stille og roligt:)

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
Jeg hører en hel del klassisk, jeg mener at det er ekstremt vigtigt at man hører gode indspilninger og ikke bare de der billige fra brugsen.

Jeg kan anbefale deutsche grammophon deres indspilninger er normalt af en høj kvalitet. Normalt er det også sikkert at gå efter en kendt dirigent så som Karajan, Böhm, Bernstein og gardiner og andre.

Personligt er jeg meget til Beethoven, Mahler, Rachmaninov, Bach og Tchaikovsky. Hvis jeg skal anbefale et par udgaver:
Karajan's udgaver af beethoven symfonierne efter min mening sublime.

Brandenburg koncerterne af Bach er også helt i top, jeg kan anbefale denne indspilning:
http://www.play.com/Music/CD/4-/754821/Brandenburg-Concertos -4-Orchestral-Suites-Triple-Concerto/Product.html

Mahler kan jeg godt lige Böhm's udgaver af Mahler symfonierne (dog er jeg ikke meget for de første par symfonier).

Forbløffende enig med dette indlæg.

Og abel: Så vil jeg da gerne lige have definitionen på små Kaare Norge højttalere. Den har jeg ikke hørt før!

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Ikke for at genere de andres forslag..!? men nogle af deres forslag er lidt langhåret…!

Der lå en butik i København ”Plade klassikeren” desværre er den væk, men her kunne man gå ind fra gaden til Anders og ”nærmest” fortælle hvilket humør man var i, og bede om at få noget i den stil, og man gik der fra med en håndfuld ”kvalitets” musik, og man havde selv været med til at vælge om man ville have den bedste indspilning eller den bedste fortolkning.

Personligt har jeg altid været så heldig, at min far er ekstremt musik passioneret, og før jeg hørte musikken fik jeg også historien.

Noget der ofte kan være rart når man lytter til klassisk musik..! for at tage et eksempel, når man kender lidt til Mahler, bliver hans musik ”efter min mening” himmelsk.

Og før du køber dig fattig i forsøg på at finde det du kan lide, er der jo altid biblioteket.

Personligt vil jeg til opstartere anbefale, noget lettere som Rossini, Haydn, Gilbert & Sullivan.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var startet med de mere "spiselige" værker, var jeg aldrig begyndt at lytte seriøst til klassisk.

Klassisk musik er ikke baggrundsmusik, men musik til fordybelse. Jeg kan ikke høre klassisk samtidig med jeg f.eks læser en bog (med mindre det er de 4 årstider eller et eller andet romantisk pladder)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

el_serpiente skrev:
Jeg hører en hel del klassisk, jeg mener at det er ekstremt vigtigt at man hører gode
indspilninger og ikke bare de der billige fra brugsen. Jeg kan anbefale deutsche grammophon deres indspilninger er normalt af en høj kvalitet.
Normalt er det også sikkert at gå efter en kendt dirigent så som Karajan, Böhm, Bernstein og gardiner og andre.Personligt er jeg meget til
Beethoven, Mahler, Rachmaninov, Bach og Tchaikovsky. Hvis jeg skal anbefale et par udgaver:Karajan's udgaver af beethoven symfonierne efter
min mening sublime. Brandenburg koncerterne af Bach er også helt i top, jeg kan anbefale denne indspilning:http://www.play.com/Music/CD/4-
/754821/Brandenburg-Concertos -4-Orchestral-Suites-Triple-Concerto/Product.html Mahler kan jeg godt lige Böhm's udgaver af Mahler
symfonierne (dog er jeg ikke meget for de første par symfonier).

Og abel: Så vil jeg da gerne lige have definitionen på små Kaare Norge højttalere. Den har jeg ikke hørt før!

Kåre Norge Højttalere er små tovejs højttalere der kun kan spille Kåre Norge musik uden for mange instrumenter og uden nogen form for bund
eller dynamik - gerne med en 2 x 6 watt's rørforstærker og en analog kilde bag :-)

Det skal selvfølgelig opfattes som en spøg :-)

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Den Blå Fisk skrev:

el_serpiente skrev:
Jeg hører en hel del klassisk, jeg mener at det er ekstremt vigtigt at man hører gode
indspilninger og ikke bare de der billige fra brugsen. Jeg kan anbefale deutsche grammophon deres indspilninger er normalt af en høj kvalitet.
Normalt er det også sikkert at gå efter en kendt dirigent så som Karajan, Böhm, Bernstein og gardiner og andre.Personligt er jeg meget til
Beethoven, Mahler, Rachmaninov, Bach og Tchaikovsky. Hvis jeg skal anbefale et par udgaver:Karajan's udgaver af beethoven symfonierne efter
min mening sublime. Brandenburg koncerterne af Bach er også helt i top, jeg kan anbefale denne indspilning:http://www.play.com/Music/CD/4-
/754821/Brandenburg-Concertos -4-Orchestral-Suites-Triple-Concerto/Product.html Mahler kan jeg godt lige Böhm's udgaver af Mahler
symfonierne (dog er jeg ikke meget for de første par symfonier).

Kåre Norge Højttalere er små tovejs højttalere der kun kan spille Kåre Norge musik uden for mange instrumenter og uden nogen form for bund
eller dynamik - gerne med en 2 x 6 watt's rørforstærker og en analog kilde bag :-)

Det skal selvfølgelig opfattes som en spøg :-)

Jo, jo. Havde opfattet, at det var en spøg, men da jeg selv har små tovejs højttalere og hører jazz, bliver man jo lidt nysgerrig. De har nu aldrig været udsat for Kaare Norge

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

@ kjeldsen. Jeg er også af den mening at man ikke skal starte med de fire årstider da det da er noget kedeligt musik. Det kan ikke rigtigt fange mig. Hør noget ordentligt noget med substans.

Hvis man vil have guitar musik er Andre Segovia en del bedre end de fleste så undgå Kåre Norge. Men lyder det godt på mine to-vejs højtalere? (B&W 705)

Et spørgsmål til de klassisk interesseret: Fik I hørt Beethoven maraton i radioen i lørdags? Robert Levin leverede en rigtig god præstation ved klaverkoncert nr. 4.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hej abel

Klassisk musik er så stort et emne, at man er nød til at danne sig et overblik over de forskellige tidsperioder for at finde favoritter. Så en måde at få dybere indsigt i den klassiskemusik kan være at købe/låne en repræsentant fra hver af de tidsperioder som klassisk musik er delt op i. Jeg mener du skal tage udgangspunkt i den europæiske musikkultur.

1.Middelalder - skrevet ca.år 1000-1300. Starter med gregorianske kirkesange

2. Rennaissance - skrevet i år 1450-1650.

3.Barok - skrevet i år 1650-1750.

4.Romantik - skrevet i år 1750-1850.

5.Sen romantik - år 1850-til begyndelsen af det 19 århundrede

6. Modernisme - 1913-?

Der er mange komponister der repræsenter de forskellige perioder. Start på biblioteket med at låne lidt fra hver tidsperiode. Det vil give et godt overblik over hvilken periode der "fanger" Derudfra kan man så gå videre.

God jagt.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Forresten kan man downloade tjekkisk radio symfoniorkesterets udgave Bach's brandenburg concerterne de er i mp3 og Flac format.
http://www.rozhlas.cz/d-dur/download_eng

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en radio, kan du jo prøve at lytte lidt til P2. Så kan du finde ud af, hvad du kan lide.

En sidebemærkning: Mit råd er at gå lidt let hen over Kaare Norge.....

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg høre meget P2, men ellers lidt Vivaldi, Mozart, Bach, og ellers ofte noget jeg ikke kender navnet på:)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej Abel,

Klassisk musik er ikke nemt.

Det er min erfaring at tilegnelsen af klassisk musik kræver nogle gode historier uden om musikken.

Som da jeg for et par år siden havde en italiener forbi mit hifi-rum, og han ønskede at høre den og den version af et stykke Beethoven, fordi han som ung havde brugt alle sine lommepenge på at høre netop en beethoven koncert med selvsamme dirigent flere gange. Det glemmer jeg aldrig.

Siden kan jeg ikke høre dette musik uden at hans historie rinder mig i hu (sådan hedder det altså). Jeg har det tilsvarende med meget andet klassisk musik; der skal være en historie bag det, så knytter jeg oplevelsen af det. Og oplevelsen af musikken blive større. Jeg har aldrig været til store klassiske koncerter, men jeg forestiller mig, at det også kunne give en god 'bund' for at værdsætte klassiske plader.

Lige nu hører jeg den her:

En opera af den store operamester Puccini.

I en af hovedrollerne er den uundgåelige Pavarotti, hvis ry er meget bedre end det endte med ved hans nylig død. Den store Herbert von Karajon svinger dirigentstokken og det er (nogle gange) en garanti for en vis kvalitet.

Og  historien? Min mor havde en vinylplade med highlights netop fra denne version og hørte den tit for fulde gardiner (hedder det stadig sådan?), så for mig er denne plade (nu CD) indbegrebet af opera. Som den opera den er, er den karakteristisk ved den store dynamik (stor forskel mellem de de stille passager og passagerne med fuld power/orkester). Find den, nyd den!

God fornøjelse!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Som Kjeldsen skriver så er ikke klassisk bakgrunnsmusikk foruten musikk som ble laget for adelen i tidlige perioder. Klassik må man leve seg helt inn i.

Først og fremst må man finne ut hvilken sjanger man liker best og hvilke komponister som treffer dine emosjoner.

Jeg er enig i at kvaliteten på innspillingen er meget viktig. Selv orker jeg ikke høre på dårlige innspillinger så jeg har lett endel etter de beste. De aller beste finnes hos Reference Recordings (her kan det nok være en liten fordel med HDCD dekoder). DG ble nevnt her men har ikke en eneste spesielt god innspilling fra dem.

Noen anbefalinger med spesielt god lyd:

Rachmaninoff/Eiji Oue/Minnesota/Reference Recordings(9)
Bernstein/Eiji Oue/Minnesote/Reference Recordings(7)
Skrowaczewski/Eiji Oue/M/RR (8.)
Pictures at an Exhibition/Oue/M/RR (9)
Pendereci Gala/Rampal/Sony(7)
Malcom Arnold/Symphony 5&6/Chandos(6)
Nojima Plays Liszt/Reference Recordings
Puccini/Madama Butterfly/Living Stereo(8.)

Carl Orf Carmina Burana, Klavier

Varese, The complete works, Chailly,RCO, Decca

Mahler 9, Royal CO, Chailly, Decca

Mahler, Symphony 3/1, Boston, High Performance

Chopin, Nocturnes, Angela hewitt, Hyperion

Vaughan Williams, Symphony 7/8, Naxos

Tchaikovsky,Fisher, Petatone

Gorecki, Symphony 3, Electra

Ola Gjeilo/2L(8.)
La Folia/Gregorio Paniagua/Harmoia Mundi (8.)
Cikada Duo/Nordheim/2L(8.)
Bartok/ Conserto for Orchestra/Reiner/Chicago/Living Stereo(8.)

Ellers blant mine fovaoritter med middels lyd:

Prokofiev/Shostokovish, vengerov, Rostropovish, Teldec

Shostokovich Violinkonsert no 1/Prokofiev no 2, Repin, Nagano, Erato

Richter, Rachmaninov, Pianoconsert no 2 (med Tcahaikovski), DG

Prokofiev, Klavierkonzert/Ravel mm, Argerich, Berliner, Abbado, DG

Messiaen, Turangalia, Chung, Opera bastille, DG

Brahms S 4, Kleiber, Winer, DG

Schønberg, verklarte nacht, Karajan, Berliner, DG

Berlioz, Harold en Trieste,, Gardiner, Phillips

Vivaldi, Stabat Mater,

Alle Mahlers symfonier

Kjapt skrevet.......

Hvorfor "Kåre Norge"? Hvilken type musikk står det for?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes