Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Sgt Pepper 1 tryk mono?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
underdunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Er der nogen der er expert på denne plade. Jeg var sq lige ved at smide denne ud for den er ikke i særlig god stand og jeg har en anden af samme skive.
Men jeg lagde mærke til at labelen var anderledes og et opslag på google siger det er mono udgaven i 1. tryk.. Kan det passe? Hvis det er rigtigt passer coveret desværre heller ikke til, for der står stereo på.
Er  det mono udgaven i 1. tryk er den da alligevel meget sjov at have.
Kan nogen bekræfte dette??
på forhånd tak

Her er et billede:

Til top Vis underdunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af underdunk

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Der er en vis efterspørgsel efter netop denne version, og den hævdes både at være sjælden og ikke at være det, med priser fra £50-75 - også uden cover. Lyden skulle efter sigende være mere "drømmende" end på stereo-udgaven, bl.a. ekko på guitar og bedre bas.

En søgning på pepper mono giver bl.a. dette link:

http://www.jpgr.co.uk/pcs7027.html

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej,

Fin skive, jeg gad godt høre mono udgaven. Kan den spilles?

Der er lidt mere info her:

http://www.popsike.com/php/quicksearch.php?searchtext=pepper +mono&x=0&y=0

(det er fra popsike.com - en database med flere tusinder afsluttede ebay auktioner.)

Så vidt jeg kan gennemskue (jeg er ikke ekspert), er din skive en tidlig mono-udgave. Hvis det er 1. tryk, så mener jeg at der skal være et K og T (det såkaldte KT tax kode) lige omkring centerhullet (sådan er det med stereoudgaven). Det kan jeg ikke se på din - til sammenligning kan man skimte et K og et T på dette billede:

Men bare det at have både en mono og en stereo udgave er da guld værd!!

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Sgt._Pepper%27s_Lonely_Hearts_C lub_Band:

"The Beatles were present during the mixing of the album in mono and the LP was originally released as such alongside a stereo mix prepared by Abbey Road engineers led by Geoff Emerick; the Beatles themselves did not attend the mixing of the stereo version. (The mono version is now out of print on vinyl and was not officially released on CD.) The two mixes are fundamentally different. For example, the stereo mix of "She's Leaving Home" was mixed at a slower speed than the original recording and therefore plays at a slower tempo and at a lower pitch than the original recording. Conversely, the mono version of "Lucy in the Sky with Diamonds" is considerably slower than the stereo version and features much heavier gating and reverb effects. McCartney's yelling voice in the coda section of "Sgt. Pepper (Reprise)" (just before the segue into "A Day in the Life") can plainly be heard in the mono version, but is nearly inaudible in the stereo version. The mono version of the song also features drums that open with much more presence and force, as they are turned well up in the mix. Also in the stereo mix, the famous segue at the end of "Good Morning Good Morning" (the chicken-clucking sound which becomes a guitar noise) is timed differently and a crowd noise tape comes in later during the intro to "Sgt. Pepper (Reprise)"."

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

underdunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for jeres svar. Det ledte mig på rette spor..

Det er Mono udgaven Jf. hrmand's link indikerer PMC 7027 at det er mono. Hvilket også er tydeligt især på 'Being For The Benefit Of Mr. Kite' hvor paul ikke kun synger i den ene kanal.

Og jeps det er tilsyneladende first pressing eller second pressing (i ikke sjælden udgave). De andre mono udgavers beskrivelse passer nemlig ikke. Der er dog ikke noget kt på.

Pladen kan sagtens afspilles, lidt knas men overhovedet ikke overvældede. :-)
Så den lægger jeg ind i coveret sammen med stereo udgavet. Det var sq meget sjovt.

Tak for input

Mvh
Allan
Til top Vis underdunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af underdunk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes