Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Verdens næstbedste udgivelse fylder 40 ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 11 September 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2008 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Hvilken udgivelse er så den bedste?

Og hvordan afgør man lige, at det er det bedste udgivelse, for ikke at nævne 2. pladsen?

Jeg kunne forestille mig at det er baseret på flest solgte kopier.
Så må det jo næsten være Michael Jackson / Thriller albummet?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Njahh. . . sad næsten samtidigt lige og læste et gammelt Tysk Audio fra 1988, - hvor man havde 50 internationale musikanmeldere til at estimere historiens væsentligste udgivelser. Og på denne liste var Beatles "White" nr 2.

Forøvrigt er folk altid meget nærtagende med "den bedste" - hvorimod man sjældent diskuterer den næstbedste. . ? 

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

Njahh. . . sad næsten samtidigt lige og læste et gammelt Tysk Audio fra 1988, - hvor man havde 50 internationale musikanmeldere til at estimere historiens væsentligste udgivelser. Og på denne liste var Beatles "White" nr 2.

Forøvrigt er folk altid meget nærtagende med "den bedste" - hvorimod man sjældent diskuterer den næstbedste. . ? 

Måske.. måske..

Det var lidt der jeg ville hen.
Den eneste ting man mere eller mindre kan sætte fingeren på, som en fact. er pladesalget af det enkle album, og det kan man heller ikke rigtigt.

Nogle vil måske mener at et givende album har solgt godt, fordi der er flest menesker der er til den "stil" og derfor ikke nødvendigvis er det bedste album.
Eller fordi det er blevet ført til lyset, via fx et stærkt kapital bagland.

Måske skal man kombinere mange faktorer så som, Innovation/nytænkning, solgte kopier, indspilningen, "trend sætning" og talent mm.?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Jeg vil skyde på "Revolver" (ha-ha!) i denne sammenhæng.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Dan R. Hansen skrev:

Jeg vil skyde på "Revolver" (ha-ha!) i denne sammenhæng.

Mvh.

I virkeligheden tæt på, - men nummer 1 var faktisk Sgt Pepper  ( min Beatles- favorit er "Abbey Road" - figurere på listen som  nr 22 )

Nr 3 "Exile on main street" m Stones. Nr 4 "Sign O´Times m Prince. Nr 5 "Electric Ladyland" m Jimi Hendrix  

Yderligere udpluk : Nr 10 " Night and day" m Joe Jackson (!) Nr 19 "Dark Side" m Pink Floyd. Nr 34 "Thriller" m M Jackson, Nr 42 "Debut" m Bjørg, Nr 45 "Bitches Brew" m Miles Davis og Nr 50 "Dire Straits" m D.S .

Disse udgivelser bedømte anmelderne som historisk skelsættende albums tilbage i 1994 (- og ikke 1988 som jeg fejlagtigt skrev)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 12 September 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Sgt. Pepper? Bah!

"Nr 10 " Night and day" m Joe Jackson (!)"

Det må du sgu nok sige???
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2008 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at beatles er stærkt overvurderet - ikke at de ikke har haft stor indfydelse på muiskken i den sidste tredie del af det tyvende århundrede - men hold op hvor har de lavet meget irreterende musik - jeg kan simpelt hen ikke forstå at de bliver ved med at toppe lister og de bedste udgivelser

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg synes at beatles er stærkt overvurderet - ikke at de ikke har haft stor indfydelse på muiskken i den sidste tredie del af det tyvende århundrede - men hold op hvor har de lavet meget irreterende musik - jeg kan simpelt hen ikke forstå at de bliver ved med at toppe lister og de bedste udgivelser

En mening du står ret alene med - blandt de lærde

Neil Young skulle forøvrigt ha afleveret en helt forrygende udgave af "A Day In The Life" fra Pepper, - i Horsens.

Hoodlum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 September 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Nu skal man nok ikke tage en rangliste, der placerer Prince og Joe Jackson højere end f.eks. Pink Floyd og ”Dark Side…”, særligt alvorligt. Der er lavet utallige ranglister gennem tiderne hvor ”lærde” skiftevis placerer Dylan, Hendrix, Who, Elvis, Beatles, Springsteen etc. højest. Så kan man som fan jo bare henvise til den, som har det rigtige navn øverst.

”The White Album” er hverken det bedste eller det næstbedste album nogensinde, men det er et mesterværk og sammen med ”Abbey Road” nok det bedste Beatles udgav. Jeg vil fejre fødselsdagen med en gennemlytning og en gang Savoy Truffle.

Til top Vis Hoodlum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoodlum

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 September 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

r-l-b skrev:

Neil Young skulle forøvrigt ha afleveret en helt forrygende udgave af "A Day In The Life" fra Pepper, - i Horsens.

det havde jeg også lidt på fornemmelsen -

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:

Nu skal man nok ikke tage en rangliste, der placerer Prince og Joe Jackson højere end f.eks. Pink Floyd og ”Dark Side…”, særligt alvorligt. Der er lavet utallige ranglister gennem tiderne hvor ”lærde” skiftevis placerer Dylan, Hendrix, Who, Elvis, Beatles, Springsteen etc. højest. Så kan man som fan jo bare henvise til den, som har det rigtige navn øverst.

”The White Album” er hverken det bedste eller det næstbedste album nogensinde, men det er et mesterværk og sammen med ”Abbey Road” nok det bedste Beatles udgav. Jeg vil fejre fødselsdagen med en gennemlytning og en gang Savoy Truffle.

Faktisk helt enig . Men det er nu lidt sjovt at sidde og se tingene i "historisk" perspektiv medTyske  briller anno 1994 . .

Who er ikke på listen, og Dylans "Highway 61" er nr 37 . Hvorimod kæden hopper helt af med Peter Gabriels "So" som nr 7, -  samt Claptons "Unplugged"  som nr 11 plus Billy Joel "52nd Street" nr 15 

Kan bedre forholde mig til Clash "London Calling" nr 8, - og Nirvarna "Nevermind" som nr 34.

Kender ikke Joni Mitchell "Blue" ( nr 38), - Jackson Browne "Running On Empty" (nr 41) Guru " Jazzmatazz" ( nr 44) ? ? 

Hoodlum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 September 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt at se ranglister og de giver som regel anledning til gode diskussioner. Den tyske liste virker lidt vilkårlig i sine valg, men det er jo deres valg.

The Who burde være i top 10 på enhver rangliste med en af titlerne ”Tommy”, ”Live at Leeds”, Who’s Next” eller ”Quadrophenia”. Det samme kan siges om Dylan med ”Highway 61”, ”Blonde on Blonde” eller ”Blood on the Tracks”. Jeg deler din overraskelse over ”So” og Clapton’s ”Unplugged”, som ikke en gang er Clapton’s væsentligste udgivelse. Hvor er ”Layla…”? Eller ”Disraeli Gears”?

”London Calling” og ”Nevermind” er begge fede albums, som jeg stadig hører. Jeg kan dog ikke lade være med at mene, at de begge har fået et eftermæle, som den musikalske formåen eller kvalitet ikke helt kan leve op til.

”Blue” er en vidunderlig udgivelse, som med ”River” har en af Mitchell’s flotteste sange. Jackson Browne var, eller er, en af de kunstnere jeg aldrig kom til at kende. Men måske er det en fejl, der bør rettes op på?

Findes Zeppelin på den tyske liste?

Til top Vis Hoodlum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hoodlum

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:

r-l-b skrev:

Yep, det gjorde han - hørte det selv

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 13 September 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:

”London Calling” og ”Nevermind” er begge fede albums, som jeg stadig hører. Jeg kan dog ikke lade være med at mene, at de begge har fået et eftermæle, som den musikalske formåen eller kvalitet ikke helt kan leve op til.

'London Calling' er bestemt det mesterværk, det er udråbt som. 'Nevermind' er STÆRKT overvurderet. Men heldigvis er det MIN liste, der gælder...for mig!

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Politiken er måske de klogeste. De har jo verdens klogeste mand som chefredaktør.
Faktisk blev det sagt om ham for nylig, at det er underligt, han ikke er blevet til andet end redaktør af Politiken, når han nu har været verdens klogeste siden barneårene.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Sgt. Pepper? Bah!

"Nr 10 " Night and day" m Joe Jackson (!)"

Det må du sgu nok sige???

Du har nok glemt, hvilke numre, der var på den LP.
I øvrigt er alle den slags udnævnelser af de bedste fuldstændig latterlig.

Vi har alle vores favortitter og man kan ikke rangordne musik af af høj kvalitet i gode fremførelser.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Beatles har lavet flere gode album, personligt vil jeg nok foretrække Abbey road, frem for det hvide album, men begge er gode. Jeg synes bare ikke de klarer tidens tand lige så godt som de bedste albums med Stones eller f.eks Derek and the Dominoes : Layla and other assorted love songs.

Jeg hørte også Niel Young i Horsens, og flere af hans plader må også næsten have klassiker status inden for genren. Personligt synes jeg at Freedom, Ragged Glory og Harvest Moon er de bedste. Men mange andre er også fremragende, bl.a. Sleeps with angels og Rust never sleeps.

Vi må have Neil young til at spille igen næste år, så kommer jeg ihvertfald igen.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hoodlum skrev:

The Who burde være i top 10 på enhver rangliste med en af titlerne ”Tommy”, ”Live at Leeds”, Who’s Next” eller ”Quadrophenia”. Det samme kan siges om Dylan med ”Highway 61”, ”Blonde on Blonde” eller ”Blood on the Tracks”. Jeg deler din overraskelse over ”So” og Clapton’s ”Unplugged”, som ikke en gang er Clapton’s væsentligste udgivelse. Hvor er ”Layla…”? Eller ”Disraeli Gears”?

Ja, og hvor er Bluesbreakers fra dengang han spillede med John Mayall (1966)?

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 September 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

lidt en løjerlig diskussion at følge, hehe...Ingen tvivl om at det er ekstremt subjektivt hvad man opfatter som verdens bedste eller næstbedste album nogensinde. Vil dog tilslutte mig koret:

The White Album er et mesterværk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes