Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Erik Satie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige fået en lp med Erik Satie og hans "piano music" udført af Aldo Ciccolini.

Det er noget af det smukkeste musik jeg har hørt i rigtig lang tid, især Trois gymnopédies og Trois Gnossiennes.

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med musik der ligner. Gerne andre ting med Satie, men også andre komponister (og da jeg stadig er temmelig ubehjælpelig i denne genre, vil det være rart med konkrete indspilninger)?

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

TP havde før jul en cd-boks med Satie til 50 kr (!!). Jeg kan godt nok ikke finde den på deres hjemmeside nu, men det kunne jo være at de stadig havde den ? Der var meget godt på der, og så kan du jo evt. bruge den som basis for videre indkøb

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Kender du "Jazz på svenska" med Jan Johansson? Klaver og bas, kan du lide Satie vil jeg tro du også kan lide det her.
Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Nicolai skrev:
Kender du "Jazz på svenska" med Jan Johansson? Klaver og bas, kan du lide Satie vil jeg tro du også kan lide det her.

Ja bestemt - det er en fed skive ;o)

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Tillykke med anskaffelsen. Jeg købte selvsamme indspilning hos Anders Vinther for mange år siden. Er det ikke den med Picassos tegning af Satie på forsiden?

Tja, den gik sammen med resten af det klassiske vinyl til en kollegas søn med interesse for og viden om det klassiske, som er sjælden blandt 15-årige.

Satie er jo ret enestående som komponist. Han komponerede post-moderne musik før modernismen næsten var begyndt, f.eks. "Parade" med b.la. sirener og pistolskud. Han er også god for en række sære citater, ligesom de traditionelt italienske notater i noderne typisk er erstattet af bemærkninger som "som en lille sky" og lignende... - kan ikke lige komme på flere. Det er længe siden, noderne var fremme på moders klaver.

Han minimalistiske klaverkompositioner ligner ikke ret meget andet. Det, der kommer tættest på må være komponister som Debussy, Ravel og Poulenc, men det er stadig noget helt andet. Musikken til filmen "Diva" er stærkt inspireret af Satie.

Du har vist en svaghed for de lidt "skæve" komponister/musikere, har jeg ikke ret?

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Boye,

Boye skrev:

Tillykke med anskaffelsen. Jeg købte selvsamme indspilning hos Anders Vinther for mange år siden. Er det ikke den med Picassos tegning af Satie på forsiden?

Det er korrekt. Det er Vol. 1 - Vol. 2 er på vej fra USA. Jeg kunne slet ikke komme fra den igen, første gang jeg satte den på, aftensmaden blev forsinket og almulig...

Boye skrev:

Tja, den gik sammen med resten af det klassiske vinyl til en kollegas søn med interesse for og viden om det klassiske, som er sjælden blandt 15-årige.

Satie er jo ret enestående som komponist. Han komponerede post-moderne musik før modernismen næsten var begyndt, f.eks. "Parade" med b.la. sirener og pistolskud. Han er også god for en række sære citater, ligesom de traditionelt italienske notater i noderne typisk er erstattet af bemærkninger som "som en lille sky" og lignende... - kan ikke lige komme på flere. Det er længe siden, noderne var fremme på moders klaver.

Han minimalistiske klaverkompositioner ligner ikke ret meget andet. Det, der kommer tættest på må være komponister som Debussy, Ravel og Poulenc, men det er stadig noget helt andet. Musikken til filmen "Diva" er stærkt inspireret af Satie.

Ok, tak - jeg må dyrke de franske komponister lidt mere.

Boye skrev:

Du har vist en svaghed for de lidt "skæve" komponister/musikere, har jeg ikke ret?

jo, Thel. Monk/Capt. Beefheart/Zappa/Pere Ubu/Serge Gainsburg/Sonic Youth bl.a. er store hos mig. Er der et stænk humor gør det heller ikke noget

CarrotMan: Tak for dit råd. Jeg vil helst have tingene på vinyl, men til 50 kr. vil jeg bestemt overveje cd'en som udgangspunkt

mvh

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hi Zaka - du får ingen bedre i Satie end Ciccolini. Der er 6 lp komplet - man kan være heldig at finde æsken.

Og der er ingen der ligner Satie eller omvendt. Iøvrigt har Jan Kaspersen lavet en enkelt skive som er lige i øjet eller var det øret.

Det ligner ikke men Poulencs klavermusik er også "anderledes" Pascal Roge er mesteren her - det vil du også kunne lide (vil jeg tro). Og se så at få scoret Poulenc's Orgelkoncert med Malcolm og Brown på ARGO. Det er ssååååå godt.

Noget der gir lidt varme er Granados "Goyescas" som Alice Larrocha klimprer på Decca. Ren Tapas. 

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej SES,

Hårdt for pengekassen, men meget inspirerende - tak!

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes