Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Raising sand lyder underlig! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Lytter ligenu til det fine album "Raising Sand" med Alison Kraus og Robert Plant. Det er fin fin musik, men jeg synes lyden er underlig. Stemmerne står flot lidt tilbage i lydbilledet. Men det er som om musikken "pumper" lidt! Som om musikken ikke helt kan slippe ud af højttalerne....hvis i forstår. Når jeg læser anmeldelser af den skive bemærkes det at den er velproduceret og jeg synes altså den lyder underlig indelukket! Det er cd-udgaven og jeg har lyttet til flere eks. med samme resultat. Andre end mig der har den oplevelser og kan give en forklaring?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 December 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Vist noget med at det hele er optaget på antikt rørudstyr, i et meget gammelt studie.

Det er langt fra hifi-kvalitet, men vist meningen, at det skal lyde sådan (nostalgi?).
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det er korrekt, Rising Sands er produceret på en anden måde, end vi efterhånden er blevet vandt til.
Jeg har den både i vinyl og digital(FLAC) udgave, og begge lyder i store træk ens - dog endnu mere "blød" i vinyl udgaven - hvilket sikkert også skyldes mit setup med rør-RIAA.

Lidt klip fra nettet om albummets tekniske sider:

Just a great warm analog recording, recorded on vintage equipment. Mastered by Gavin Lurssen Mastering.

...you can hear the tubes breaking up a little, nice effect.

... more nice tube distortion.

You just can't beat tube EQ and some of the old equipment for real musical sound.

The tones and sounds that are produced on this CD are really intriguing. This is a real audio masterpiece. From gospel to hard rock and everything inbetween, this is Americana at it's best.

I think this CD proves a lot about quality in music. This is not digital music, recorded on old and unusual instruments and recording equipment by audiphiles.

It was mastered by a guy who likes to use tube compressors and tube EQ. T Bone Burnett is a genius getting the performance out of this great group of musicians. This would sound just as good on vinyl. For me, this was a real fun and moving listen. Go on, let your curiousity get the best of you.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 03 December 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Netop denne har HIFI+ udvalgt som en moderne referenceplade til test af udstyr...

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 03 December 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Så har jeg altså bare glemt hvordan vinyl lyder.....og mig som er på udkik efter et vinyl-setup! Men glad for at det ikke er mine øre der er helt galt på den når jeg mener at den lyder anderledes.

Så'n mindes jeg nu ikke lyden fra mine tidligere analoge epoker. Men jeg vil måske heller ikke betegne lyden som dårlig....bare "underlig". Stemmerne står meget flot på cd'en men navnlig trommer og bas synes jeg lyder noget indelukket. Gamle optagelser synes jeg ikke nødvendigvis lyder så indelukket....selvom de er optaget på udstyr der er fremstillet længe før den digitale æra.

Ham gutten der har lavet den behøver ikke lave flere for min skyld

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Denne plade er absolut ikke typisk. Har også både LP og CD, og ved afspilning af dem takker jeg for mine ellers sjældent benyttede tonekontroller. Bunden skal dæmpes en del, idet der er så meget boost af den øverste bas, at det hele ender i "lydgrød".

Efter sigende skulle der være en "Raising Sand nr. 2" på vej. Fint nok - for rent musikalsk er det en glimrende plade.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 December 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det er forøvrigt en overfed cd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes