Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Kind Of Blue er blevet en nationalskat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline
Sendt: 17 December 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Repræsentanternes Hus i USA har stemt om at ære den bedst sælgende jazzplade i verden

Jazztrompetisten Miles Davis skabte musikhistorie, da han i løbet af to indspilningsdage skabte jazzalbummet "Kind Of Blue" med kompetente musikere som Bill Evans, John Coltrane og Cannonball Adderley bag sig. Nu har Repræsentanterne Hus i USA enstemmigt vedtaget at erklære det velkendte album for en nationalskat.

"Kind Of Blue" havde solgt mere end fire millioner kopier i 2008, hvilket gør den til det mest sælgende jazzalbum nogensinde. Erklæringen som nationalskat sker 50 år efter albummets udgivelse og sætter det i forbindelse med nationalklenodier som Grateful Dead-sangen "Truckin'" og Uafhængighedserklæringen.

Miles Davis er dermed siden sin død i 1991 både blevet optaget i Rock 'n' Roll Hall Of Fame og har nu også fået sit mest berømte album gjort til en national kulturarv. Den eneste nulevende musiker fra "Kind Of Blue" er trommeslageren Jimmy Cobb, der kan glæde sig over at have taget sig tid til at møde op på de to indspilningsdage i 30th Street Studio i Manhattan i foråret 1959.

Den symbolske handling, der er blevet sat i gang af demokraten John Conyers, betyder desuden, at den amerikanske regering officielt tager et ansvar for at bevare og udbrede jazz-musik.

KILDE:GAFFA.DK

Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hvem har distributionsrettighederne til albummet, og hvor meget har de betalt for ovenstående? 

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 December 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

den udgives på CLASSIC RECORDS som 200g LP, og er kommet i en 50th anniversary udgave med 2 CD'er + 1 DVD og en blå LP

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 December 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Stereo studio tager 200 for 50 års jubilæumsudg. TP har den også til 180,- og en anden udgave til 550,- Her er 4 discs mens Stereo st. kun har 2cd og en dvd.

Stereo studio lyder mest rimelig, men lidt dyr. CD wow tager 5 £ for en 1CD version og 14£ for jubilæumsudgaven. Begge incl forsendelse.

For min skyld kunne de godt droppe alle de DVDer der lægges ved - det er normalt ren skrammel.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 December 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Kind of Blue er et klasse album 
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 December 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Et album der fortjener den nye status. Men for filen hvor findes der dog iøvrigt mange andre fantastiske udgivelser fra Miles hånd...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kind of Blue er et gudealbum. Men burde de ikke have andet at tage sig til i tanternes hus i en tid, hvor hver ottende amerikaner går sulten i seng??
Nationalskat, kulturkanon, adling af kunstnere og hovedet op i r.... Det bliver sgu for vammelt når magthaverne og kultureliten ligger i ske.

Men når ham her en dag bliver ophøjet til nationalskat.... : http://www.youtube.com/watch?v=XCYAflHm-U4

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Interessant karakter denne GG Allin et kig værd. Ikke en jeg har hørt om før, men man kan da sige han spænder vidt hvad angår genrer:)
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 19 December 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Kind of Blue er et gudealbum. Men burde de ikke have andet at tage sig til i tanternes hus i en tid, hvor hver ottende amerikaner går sulten i seng??
Nationalskat, kulturkanon, adling af kunstnere og hovedet op i r.... Det bliver sgu for vammelt når magthaverne og kultureliten ligger i ske.

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene at dette album må være det mest almindelige jazz album.

Det er den med the Girl from Ipanema på pladeselskabet Verve. Fremragende

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 19 December 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg har Kind of Blue i samlingen, men ikke denne med Getz/Gilberto. Det synes mig også at man oftere hører KoB nævnt ifm. jazz end G/B. For mig er KoB uden tvivl det mest kendte jazz album.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Fint nok med at sætte ind der hvor nøden er, men der skal også være plads til pleje af kultur og historie - ellers forsvinder sådanne vammelheder.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Sendt: 19 December 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Hermann. skrev:

Jeg har Kind of Blue i samlingen, men ikke denne med Getz/Gilberto. Det synes mig også at man oftere hører KoB nævnt ifm. jazz end G/B. For mig er KoB uden tvivl det mest kendte jazz album.

Gets/Gilberto er bossa-nova, en genre indenfor jazz om man vil :) Kind of Blue er rætti jazz
Indenfor bossa-nova ville pladen løbe med "sejren".
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
Gets/Gilberto er bossa-nova, en genre indenfor jazz om man vil :) Kind of Blue er rætti jazz

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

soka skrev:

Fint nok med at sætte ind der hvor nøden er, men der skal også være plads til pleje af kultur og historie - ellers forsvinder sådanne vammelheder.

Når vi nu er gået off-topic:
Nu er det i USA de folkevalgte har pjattet rundt med Kind of Blue og så kan vi jo sådan set bare lade dem klare selv, hvad de mener er ret og vrang.
Men kultursnobberi er ikke kun et amerikansk fænomæn, så... Jovist skal (historie og) kultur plejes. Jeg er en glad mand, når jeg via skatten, og som bruger, er med til at betale for spillesteder, teatre, museer, biblioteker etc. etc. 
Jeg får bare en fornemmelse af, mit mellemgulv vil ud, når vore ypperste repræsentanter skal bestemme hvad der er ægte kultur og som følge heraf, hvad der er mindre ægte kultur. Dét er jeg meget lidt glad for, at skulle betale for der bruges tid på.
Politikerne kan skrive et indlæg på hifi4all (eller et lignende amerikansk site, når det nu er KoB det handler om), hvis de vil ytre sig om den slags. Og oprette en poll samme steds, hvis de vil stemme om det.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

soka skrev:
Men kultursnobberi er ikke kun et amerikansk fænomæn, så... Jovist skal (historie og) kultur plejes. Jeg er en glad mand, når jeg via skatten, og som bruger, er med til at betale for spillesteder, teatre, museer, biblioteker etc. etc. 
Jeg får bare en fornemmelse af, mit mellemgulv vil ud, når vore ypperste repræsentanter skal bestemme hvad der er ægte kultur og som følge heraf, hvad der er mindre ægte kultur. Dét er jeg meget lidt glad for, at skulle betale for der bruges tid på.

Nemlig...!!!

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

over 20 år siden jeg købte den på LP,nu høres den

på CD......super-klasse

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Er denne The essential Miles Davis en god opsamling. Stereo studio har den til 70 kr. (2cd) for jeg kan jo se på allmusic at han har udgivet rigtig mange CDer.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:jnftxqld ldte

Jeg har lige hørt Kind of blue og umiddelbart var det rigelig jazzet  Ellers er det Armstrong Greatest eller Sade og Norah Jones, men de to sidste vil ægte jazzfans næppe kalde jazz. Derudover er DR Jazz på DAB fint for her kører jazzen uafbrudt, så der kan opdages masser af ny musik.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Er denne The essential Miles Davis en god opsamling. Stereo studio har den til 70 kr. (2cd) for jeg kan jo se på allmusic at han har udgivet rigtig mange CDer.

Jeg har lige hørt Kind of blue og umiddelbart var det rigelig jazzet  Ellers er det Armstrong Greatest eller Sade og Norah Jones, men de to sidste vil ægte jazzfans næppe kalde jazz.

Han var jo aktiv i 40 år og skiftede flittigt stil undervejs, så det kan da godt være svært at vide hvor man skal begynde. Jeg kender ikke den opsamling du har fundet, men iflg. beskrivelsen på allmusic er der netop lagt vægt på at få alle stilarter med. Derfor kan det vel være en udmærket opsamling at starte med og ud fra den finde ud af hvilken periode af hans karriere der tiltaler en mest.

Jeg tror dog næppe du finder noget i stil med Sade og Norah Jones. Om det er jazz ved jeg ikke, men hvad betyder det også. Jeg har da, med stor fornøjelse, set dvd´en Lovers Live med Sade flere gange indenfor den sidste måned. Selvom jeg ofte hører Miles Davis, skal der jo også være plads til andet. En mere blød overgang fra Sade til Miles Davis kunne måske være Travelling Miles med Cassandra Wilson. Den kan absolut også anbefales.

http://www.rollingstone.com/artists/cassandrawilson/albums/a lbum/220861/review/5941272/traveling_miles

http://www.youtube.com/watch?v=uN4JAsdRgGc

http://www.youtube.com/watch?v=bjBf9Yj4IKk&feature=relat ed

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Fornemt svar det vil jeg kikke nærmere på.

De er meget almindelige disse The essential samlinger. Jeg har flere bl.a. Stevie Ray Voughan, Bob Dylan og Leonard Cohen, og de er ofte gode og normalt rimeligt prissat. Det er ihvertfald den greatest som Stereo studio har mange af.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes