Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jazzhouse - Gerardo Nunez Trio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej,

Søndag aften var jeg i Jazzhouse og se spansk flamenco. Gerardo Nunez trio spillede, Rafael de Utrera sang og Carmen Cortés dansede. Det var i den grad sprængsfarligt ;o)

Kort fortalt, er det den mest intense oplevelse der er overgået mig som tilskuer. Det var fantastisk - både musikalsk og visuelt.

Gerardo Nunez trio består af Nunez på spansk guitar, Pablo Martín på kontra-bas og Cepillo på percussion. Alle tre fremragende musikkere der hver især kunne trylle på sit instrument. 

Jeg tror på at Nunez - som jazzhouse skriver - er blandt de 5 største guitarister i Spanien i øjeblikket. Det enste jeg lige kan komme på at sammenligne med er Paco de Lucia. Samme nivau som på Friday Night In San Francisco m. Al De Meola, John McLaughlin og Paco de Lucia. Heftigt .

Bas og percussion bidrog med at fantasisk samspil og de havde deres helt egne små lege kørende. F.eks. sprang Cepillo pludselig op og begyndte at slå rytmer på kontra-bassens krop, samtidig med at bassisten fortsatte sit spil - meget effektfuldt .

Rafael de Utrera sang den karakteristiske klagende spanske sang. Jeg bilder mig ind at man kan høre en indflydelse fra den arabiske kultur. En meget speciel og anderledes og spændende måde at synge på - for mig i det mindste  - følelserne kommer ud uden hæmninger overhovedet.

Det hele blev krydret med Palmas - klap med hænderne - og opildnende tilråb fra musiker til musiker - Olé .

Udover musikken dansede Carmen Cortes til nogle af numrene. Jeg har ikke set flamenco dans live før og jeg blev meget overasket over den vildskab der er i dansen. Carmen er 47 år gammel og en af de mest elegante kvinder jeg har set i mit liv . Når hun dansede trak hun sig helt ind i sig selv - det var tydeligt at det kun var dansen og musikken der var tilstede i hendes hoved. De gange hun var på scenen var det hendes bevægelser der styrede musikken, samtlige musikkere havde øjnene fokuseret på hendes fødder. På et tidspunkt lavede hun en dans der varede omkring 10 minutter og som sluttede med en vildskab der fik spyt, hårspænder og øreringe til at flyve ud i lokalet.  Umiddelbart efter forlod hun scenen og der gik et par minutter før de andre musikere måtte hjælpe hende ind på scenen igen til bifald, så udmattet var hun efter blot 10 minutters dans.

Alt i alt en meget stor oplevelse .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

herligt Zaka. Har kun oplevet det en gang og det var heller ikke turist flamenco.   
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Vidunderlig beskrivelse - det får hårene til at rejse sig på armene

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Tak, tak .

Glemte at skrive at publikum var vildt begejstret og det resulterede i et lille ekstranummer, hvor hver enkelt musiker blev lokket til at opføre deres egen version af flamenco dansen - det var yderst underholdene og blev mødt at høje og massive tilråb fra os tilskuere . Det var tydeligt at de gjorde sig bedst bag deres instrumenter, men dejligt befriende at de turde...

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes