| Sendt: 20 September 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vægt.
Desto tykkere desto mere solide.
Standard versioner (solgt i enhver pladeforetning osv.) er omkring 160-180gram og kræs er de højere end det.
45 rmp er hastighed og dækker singler samt nogen såkaldte EP'er hvilket er standard 33/3 Størrelse men fære numre. Et eksempel er Metallica's nyeste vinyl udgivelser Faster, louder, heavyer.
'78r er de helt gamle skiver fra før '60rne og her skal du undersøge om din pladespiller kan spille dem inden du finder dem i genbrugs butikker hvor der er mange af dem.
7 inch er 45rmp single plade størrelse med 1 nummer på hver side. Typisk promo på kommende album.
12 inch er 33/3 single plade størrelse. Fuldt album.
I mange tilfælde er de speciel pres kælet for i lyden. Det afhænger meget af hvilket mix og medium man er vokset op med, for sige om lyden er bedre.
Gasolin cd boksen lyder ganske fedt men de originale vinyl gør det samme. Jeg kan ikke afgøre det. Det samme gælder Metallica's Master of Puppets som jeg har i original dobbelt Music for nation vinyl fra 1986. Puppets på 45rpm nyudgivelse er stadig fedt men ikke den store forskel.
Alle har deres favoritter og med dem kan du rolig investere flere penge i end noget du ikke hører så meget. Lidt ligesom film. Selv køber jeg nogen gange film på vhs og hvis den er god bliver det til dvd.
|