Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Janos Starker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Prøv ham her:

En uigendrivelig genial skive.
Indspillet i Denons eget studio i 1978.
Intim, stemningsfuld og helt utroligt virtuos.
Hvis ikke ham her rører ved dig, så glem klassisk musik.
Optagelsen er krydret med fremragende teknik. Jeg forstår ikke meget af, at det har kunnet lade sig gøre på daværende. Jeg havde ventet noget mere kantet og unuanceret, men den står absolut ikke tilbage for næsten alt der hældes på CD disse dage.

Hvad mere skal jeg sige? VUF eller Boller fra Kohberg

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Med et stort grin sagde Starker til en fan der ville have autograf på en plade med en Quintet hvor han var 5 mand - oh hvor har du den fra, ja og de er døde alle de andre men Starker not. Det var 30 år siden.

Han har været med utrolig længe - ofrede en mindre sum på Ebay i går og vandt 6 cd'er med Starker i Bach's cellosonater og Johanna Martzy i do violinsonater. Udskrivningen for disse nye og plomberede cd'er var 15$ + et frimærke.

Fedteriet skyldes at vinyleri med disse nærmer sig Netto 's priseri. En æske med Johanna og Bach lp'erne var oppe på 1000Euro og jeg fulgte ikke med i finalerunden. Men så er det ægte Columbia mono. Starker i samme på mint Mercury, sælg huset. Men de er såmænd pengene værd. Her ville de hurtigt miste mødommen og blive til Near Mint. 

Hifi har mange ansigter - og dog - lad os bare holde os til et - kvalitet, det vil jeg stemme på. Som ovenstående holder kvalitet evigt. KvK's cd vil også bevæge og få nogen til at lytte om 50 eller 100 år.

Hørte i formiddags en utrolig violinkoncert - Wieniawski med Perlman/Ozawa på EMI ASD 2870. Lidt gammeldags men Perlman puster støvet væk -.tager sigøjnertøjet på og laver her en af sine smukkeste plader. Og violklangen - jeg mangler lige KvK til at sætte trumf på , ren magi er ingen overdrivelse. Har hørt musik på det niveau hele weekenden, selv wifi kunne se at havearbejde ikke var sagen. Lad os få noget blæse-regnvejr næste weekend igen.  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Er den skive stadig til at opdrive?

Hvis ja, et hint måske?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hi Aksa! Pga. den meget reklame har jeg selv bestilt før det er for sent. cdnow.com. Husk at supplere med Saint-Saens violinkoncert og Ravel/Rach klaverkoncerter (også DENON). 

Gode optagelser er som gode karakterer - man kan ikke sige noget negativt om dem. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Hi Aksa! Pga. den meget reklame har jeg selv bestilt før det er for sent. cdnow.com. Husk at supplere med Saint-Saens violinkoncert og Ravel/Rach klaverkoncerter (også DENON). 

Gode optagelser er som gode karakterer - man kan ikke sige noget negativt om dem. 

Hej SES!
Har du dyrket Ravels klaver?
2. satsen er ganske enkelt genial, Ravel overrasker mig virkeligt den ene gang efter den anden.
I mit tidligere liv var han en ret lang Bolero, som først for alvor gav mening, da Piere Monteux fik lov at føre pinden på mit set-up.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Beklager SES!
Men det var nødvendigt at fortælle om den.
Det er én af de CDér, der brager ind i ens liv.
Den førtste gang du spillede Perahia med Chopins etuder op25 for mig, gik der mindre end 3 sekunder før jeg vidste, at den måtte jeg bare have, så den har jeg selvfølgelig. Jeg har dog ikke forfulgt ham helt vildt endnu, men det er mere fordi jeg gerne vil redde mig et sobert udvalg af Denons skiver før de alle er væk og borte.
Den fornemmelse som Chopin gav mig, svarer meget nøje til den man får (jeg får) når det lille Ravel stykke på skiven snurrer.
Man kan ikke modstå det, man tier stille og lader ham performe i fred - det værste ved det er blot, at den slutter før den er endt .
Og så lige den følsome hånd fra Starker - du milde en dejlig planet vi bor på

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Desværre bagud med Ravel  Har kun 3 -5 udgaver af hans værker, men flere er på vej. Den 2 sats i klaverkoncerten er farlig her i forårstiden, man kan blive flyttet mentalt så man får lyst at gøre sjove ting.

Den gode Monteux har endnu engang flyttet mig - i Franck's symfoni. Han gør det hver gang.

Tilbage til cellister. Man bør kende alle de store - reportoiret er desværre lidt smalt - så man får mange herlige dubletter. Udover Starker, er der Pierre Fournier, Rostropovich, Tortelier, Ma, Mainardi, Nelzova, Isserliis, Whispelway og har sikkert glemt nogle. Har iøvrigt lige fået en skive med en kontrabaskoncert (double bas) det kan lade sig gøre - herlig optagelse. Sådan et instrument kræver sin producer - det er good old Telefunken, spilleren hedder passende Ludwig Streicher.

til KvK special: Og i en helt anden boldgade har jeg nu sporet Poulenc's fløjtekoncert med Galway skulle gerne scores for 1£ på fredag. Du må gerne låne - men 33 rpm passer vist ikke til din Denon.  Stiller lige et dumt spørgsmål i den meget fine tråd - du behøver ikke svare hvis jeg er for langt ude.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Cello reportoire:

J.S.Bach: 6 solosuiter – er det definitive Mount Everest for en cellospiller. Det kræver også noget af lytteren, specielt da de fleste i dag at spiller det helt solo, uden lidt klimpre akompagnement.

Der mangler cello-koncerter men her er lidt, de fleste har nøjes med en af slagsen (klaveret og violinen var mere efterspurgt).

Dvorak

Elgar

Schuman

Shostakovich

Saint-Saens

Bloch

Walton

Barber

Miakowski

Wlassow

Hindemith

Haydn

Boccherini

Vivaldi

Så er der Beethovens triple koncert (klaver, violin, cello), Brahms double (violin/cello), Prokofieffs Sinfonia koncertante og Tschaikovsky’s Roccovariationer

Kammermusik:

Beethoven sonater

Brahms sonater

Debussy/Ravel

Chopin

Rachmaninov

Mendelsohn

Dertil kommer en masse arrangementer af korte stykker og charmerende melodier. Disse udgives ofte som ”encores cd’er” og er hyggelige meget musikalske og underholdende cd’er.

Glemte at nævne disse gode musikanter på Cello: Erling Bløndahl-Bengtson, Maria Kliegel, Han-na Chang, Truels Mørk, og der kommer flere til.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ploven holder pause.

Stark - Starker - Starkest.  Gæt hvad der i skuffen lige nu

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 April 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Amazon.co.uk havde 1 Starker tilbage - den tog jeg, håber jeg ;o)

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

nikolaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 02 April 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jamen Starker den gamle med celloen er stadig hørbar. Enig.

Photo

Jeg kan anbefale lidt i retning af SES-anbefalingen. EMI udgav for nogle år siden en samle CD: Les introuvables de János Starker med cellokoncerter af Haydn, Dvorak, Prokofiev m.fl., som mange af os kan udenad fra A-Z. I alt 6 CD'ere. Også med et par sjældne rariteter af Dohnányi og Fauré er med i samlingen. Starker er en fantastisk god cellist. Hør cellomusik en forårslørdag, når solen skinner ind af vinduerne. Så kan man virkelig høre, hvor skøn cellomusik er, når det "spilles med sjælen af en af de store". Og Starker er en af de helt store.   

Den plade som DES nævner (Wieniawski violin concerto no. 1 etc. med Itzhak Perlman), har jeg på CD (EMI 7 471072) købt i ca. 1987. Det var dengang CD'ere kun var for "lavt begavede sjæle", der ikke havde forstand på musik (dvs. VINYL). Det er som SES hævder - en rigtig god skive, som man roligt kan købe, hvis den stadig fås eller genudsendes.

Hilsen

Charlotte

P.S.

"Starker was a soloist of supreme poetry and virtuosic nobility. The cellist remains one of the wonders of the musical world, an artist who finds innumerable ways to shape and color lines."
~ Cleveland Plain Dealer

"Starker is not just a cellist. He is widely recognized as one of the finest of the last 50 years. His playing is that of a comfortable sort that speaks of someone who has lived with his instrument and with the music written for it for so long that it's inconceivable that anything could go wrong. Starker's use of vibrato was so subtle that a study could be made of that one part of his technique alone. He ranges from a firm, steady and fairly large "shake" to none at all to create colors and shadings rarely equaled by his contemporaries."
~ Indianapolis Star

"Few cello players currently before the public have enjoyed the kind of international success in all conceivable musical career roles as Janos Starker. In his lifetime, Starker has gained renown as teacher, soloist and orchestra player."
~ Chicago Tribune

Til top Vis nikolaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolaj

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har lige fået Starker cd'en Kurt Von der "udstødningsrør" Kubik anbefaler.

"Udstødningsrøret" har ret når han skriver "Intim, stemningsfuld og helt utroligt virtuos". En skive der er god til begyndere - som mig selv - indenfor klassisk. Den lyder fantastisk - jeg har aldrig hørt en cello lyde så godt før nu .

Intermezzo fra Goyescas af Granadas er rigtig flot og den efterfølgende Dans rituelle de feu af Manuel Falla kender jeg fra en indspilning med guitaristen Paco de Lucia. Spændende at høre den arrangeret for cello.

Nogen der kan anbefale indspilninger af Falla's musik?

Apropos virtuos, så var der et program om Lang Lang på svensk tv2 i går. Nøøøøøj han kan flytte fingrene. Det ser næsten legende let ud når han spiller. Man så også nogle små kinesiske børn (pre-teenager) spille, det var næsten skræmmende .  De fortalte at klaver er et af de mest populære instrumenter i kina i øjeblikket og at der skulle være omkring 50.000.000 børn der lærer at spille klaver. Så man forventer at der kommer rigtig mange store pianister fra Kina i fremtiden....

mvh
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hælløwdi Charlotte og allesammen!

Det er da fantastisk, at vi nu har et kvindemenneske i musikelskertråden, der kan beskrive lyden af en cello på den måde . Hvorfor opretter du dig ikke under dit eget brugenavn - hvad med om du hed "Puch von der Zündkerze hubraum"  - Det ville om ikke andet glæde en efterhånden meget gammel og antikveret entusiast!
Men en raritet er du jo -  hvor fornøjeligt .
Jeg må tilstå, at jeg først for allernyligst har stiftet bekendtskab med mr. starker, men hvilket?
Han har forstærket mit forhold til bl.a. Ravel med 231% godt og vel - og det er jo slet ikke så lidt forstås
Starkers optagelse på Denon fra 78 har så tilmed den kvalitet, at stemningen er særdeles celloagtig  - det er bare dygtigt optaget.
Pianoet er som pianoer nu blev optaget digitalt den gang, lidt for lidt "på" linierne og lidt for "meget" mellem linierne, men sådan er det nu engang. Dengang var der ingen der lagde mærke til det anyway. Til gengæld er celloen fanget lige i øjet, og det med den forårslørdagsstemningmedlidtmusikogsolindadsnavsedevinduerer sletikkesåtossetforstårdu?
Så det er jeg meget enig med dig i - heldigvis da - jeg er nemlig mestendels uenig med alle og enhver - siger de fleste 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes