| Forfatter |
|
AdamB Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan blive helt depri over at både selve mastering'en af albums (the loudness war), men også udvalget af de bedre kvalitet formater støt er blevet værre og værre selvom teknologien og hifi hardwaren bliver bedre og bedre. 
DVD-A udgivelser er stort set ikke eksisterende og mange af de bedste SACD udgivelser er udgået og blevet enormt dyrt samlermateriale - f.eks. Roxy Music - Avalon på SACD som nu ligger på mellem 400-1000 kr for en enkelt skive. Ikke nok med det, men de fleste nyere SACD udgivelser er også lavet på inferiøre 16 bit PCM masters... 
Er der realistisk set nogen udsigt til at dette bliver bedre, eller må man bare forlige sig med at al populær musik der udgives fremover vil lyde af l**t på andet end transistorradioer og ipods?
Og alt sammen fordi folk 99% kun lytter til musik i deres forbandede ipods og øjensynligt er ligeglade med god lydkvalitet, så pladeselskaberne tilpasser lyden til dette og så undrer sig over CD-salget falder. 
ak ak...
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, men det ændrer ikke rigtig på mastering problemet og udvalget er ikke voldsomt stort mht populært musik og høj opløst multikanal...
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej....multikanal er der ikke noget af....men der er flere der tilbyder downloads i sacd-kvalitet, kun stereo dog.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
AdamB skrev:
Jeg kan blive helt depri over at både selve mastering'en af albums (the loudness war), men også udvalget af de bedre kvalitet formater støt er blevet værre og værre selvom teknologien og hifi hardwaren bliver bedre og bedre.
DVD-A udgivelser er stort set ikke eksisterende og mange af de bedste SACD udgivelser er udgået og blevet enormt dyrt samlermateriale - f.eks. Roxy Music - Avalon på SACD som nu ligger på mellem 400-1000 kr for en enkelt skive. Ikke nok med det, men de fleste nyere SACD udgivelser er også lavet på inferiøre 16 bit PCM masters... 
Er der realistisk set nogen udsigt til at dette bliver bedre, eller må man bare forlige sig med at al populær musik der udgives fremover vil lyde af l**t på andet end transistorradioer og ipods?
Og alt sammen fordi folk 99% kun lytter til musik i deres forbandede ipods og øjensynligt er ligeglade med god lydkvalitet, så pladeselskaberne tilpasser lyden til dette og så undrer sig over CD-salget falder. 
ak ak... |
|
|
Nu er der også rigtig mange nye CDer der lyder helt igennem HIFI rigtigt og med fornem produktion. Jeg hørte idag den nye Clapton igen og produktionen er fin. Tom Petty har ennda udgivet sin nye i Blueray Audio med 256 gange så høj opløsning som på den normale CD, som lyder rigtig fint. Jeg har set den i Danmark, måske Blueray audio vil afløse SACD og DVD audio. For en sådan udgivelse må da være det absolut modsatte af MP3.

Men ellers er problemet vel egentlig at udvalget er mindre, for dem under 30 downloader normalt uden at betale. Derfor er musiksalget mere end halveret de sidste 30 år.
Og 9. november kan Damn the torpedoes en af rockens helt store album også fåes på Blueray audio.
http://tompetty.fanfire.com/cgi-bin/WebObjects/Store.woa/wo/ 11.13.11.7.1.0.3.0.1 __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluray audio ser lovende ud, men problemet er stadig at der ikke er noget mainstream musik som udgives i det. Om det så er fordi det bliver masteret i for dårlig kvalitet eller fordi industrien ikke mener der er et marked ved jeg ikke, men bottom line er at uden et stort udvalg, så vil det lide samme skæbne som SACD og DVD-A. Det vil sige at dø som et snævert format forbeholdt klassisk/jazz/andet old-school musik. Jeg kan godt sætte pris på meget af det, men jeg vil altså også kunne høre moderne rock og pop i ordentlig kvalitet.
Igen - problemet er at så længe 95% af markedet kun hører musik på ipod, i bilen eller på deres logitech/whatever skod minianlæg, så gider industrien ikke at lave musik produceret og udgivet i ordentlig kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AdamB skrev:
|
Bluray audio ser lovende ud, men problemet er stadig at der ikke er noget mainstream musik som udgives i det. Om det så er fordi det bliver masteret i for dårlig kvalitet eller fordi industrien ikke mener der er et marked ved jeg ikke, men bottom line er at uden et stort udvalg, så vil det lide samme skæbne som SACD og DVD-A. Det vil sige at dø som et snævert format forbeholdt klassisk/jazz/andet old-school musik. Jeg kan godt sætte pris på meget af det, men jeg vil altså også kunne høre moderne rock og pop i ordentlig kvalitet.
Igen - problemet er at så længe 95% af markedet kun hører musik på ipod, i bilen eller på deres logitech/whatever skod minianlæg, så gider industrien ikke at lave musik produceret og udgivet i ordentlig kvalitet. |
|
|
Delvist, men de to albums Mojo og Damn the torpedoes er bestemt nogle af de meget almindelige albums. Mojo er da et helt nyt album udgivet i 2010 og Damn the torpedoes er vel en af de aller største klassikere fra USA, helt på linie med Springsteens Born in the USA. Jeg har haft Damn the torpedoes siden begyndelsen af firserne, først på LP siden CD. Det udkom i 1979. Det interessante er om andre end Tom Petty af dem der sælger meget musik går igang med at udgive på dette format også. Man kan da håbe, for så tror jeg, at det er tid til at købe en Blueray afspiller der kan læse dem.
Og her er det måske nemmere for amerikanske musikere, de har et gigantmarked og der er Blueray efter sigende slået meget mere igennem end her. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladeselskaberne tilpasser lyden til flertallet, derfor er kvalitets lyd i krise.
Det skylles måske at unges lydreferencer er MP3 musik over mobiltelefon, og at det er vigtigere man har alle de ny udgivelser end lydkvaliteten. Det tænkes der ikke over, for de ved ikke hvor godt det kunne lyde. Det er grufuldt at komme ind i et moderne musik afspilnings udstyrs mekka, med uvidne provisions sælger. Det flyder med klokradioer, soundbars og andet plast skrammel. Lyden fra disse produkter er så dårlig, at det kun må kunne tilfredsstille individer der er bange for stilhed, eller i hvertilfælde foretager sig alt muligt andet end at lytte til det de høre. Kom nu på banen og giv musikken en chance, ved at afsætte tid. Sæt jer ned og lyt på musikken. Mit råd til hififorhandlerne, indret super musik rum, og gør som TV kokkene, hent folk ude på gaden, (lås dem evt. inde) og hold så keje medens vi lytter til det bedste kvalitets musik i kan komme i tanke om. Efter dette er vi forhåbentligt lutter øre. Hvis ja, kommer ønsket om kvalitets lyd af sig selv, i kan nu give os jeres gode råd, og omsætningen stiger. Samtidigt tvinges pladeselskaberne igen til at producere kvalitet.
Selv holder jeg meget af lyd i Dolby digital dts fra en godt produceret musik DVD eller Bly-Ray skive over et 5.1 surround setup. Det er bare svært at finde god udgivelser, man skal jo også syntes om musikken. At gamle vinyl er fantastisk, og kun stereo dur syntes jeg er meget ensidigt.
Aktive BeoLab højttaler til non B&O.
 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er seriøst misvisende at postulere at DVD-A er dødt - af de eksisterende fuldopløste skivebaserede digitale formater er det i
mine øjne det mest levende.
Dette bombastiske udsagn baserer jeg på det faktum at man kan downloade MASSER af højopløst musik i FLAC format og dette
kan brændes til en DVD-A skive med selv meget billige programmer og drev. Skulle man kunne nøjes med almindelig CD kvalitet
kan man brænde 9 CDer til en enkelt DVD-A i hver deres separate sektion.
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann skrev:
|
Delvist, men de to albums Mojo og Damn the torpedoes er bestemt nogle af de meget almindelige albums. Mojo er da et helt nyt album udgivet i 2010 og Damn the torpedoes er vel en af de aller største klassikere fra USA, helt på linie med Springsteens Born in the USA. Jeg har haft Damn the torpedoes siden begyndelsen af firserne, først på LP siden CD. Det udkom i 1979. Det interessante er om andre end Tom Petty af dem der sælger meget musik går igang med at udgive på dette format også. Man kan da håbe, for så tror jeg, at det er tid til at købe en Blueray afspiller der kan læse dem.
Og her er det måske nemmere for amerikanske musikere, de har et gigantmarked og der er Blueray efter sigende slået meget mere igennem end her.
|
|
|
Jeg håber seriøst også at blu-ray audio vil slå mere igennem...
TruthSpinner skrev:
Det er seriøst misvisende at postulere at DVD-A er dødt - af de eksisterende fuldopløste skivebaserede digitale formater er det i mine øjne det mest levende. Dette bombastiske udsagn baserer jeg på det faktum at man kan downloade MASSER af højopløst musik i FLAC format og dette kan brændes til en DVD-A skive med selv meget billige programmer og drev. Skulle man kunne nøjes med almindelig CD kvalitet kan man brænde 9 CDer til en enkelt DVD-A i hver deres separate sektion.
|
|
|
Jeg er bestemt ikke imod DVD-A, tvært i mod er jeg meget glad for formatet og har adskillige albums der lyder fantastisk. Jeg synes faktisk også det lyder bedre end SACD. Men desværre bliver der jo stort set ikke udgivet noget nyt musik på det. Det er i praksis dødt selvom jeg ville ønske det var anderledes.
Jeg var ikke klar over det med downloads, men det ændrer vel stadig ikke noget ved antal udgivede DVD-A albums og salget heraf...
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne i komme med nogen eksempler på cd'er som er dårligt masteret eller er offer for loudness war.
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fatter ikke at de gider og lave sådan noget skit, for jeg tror at det kommer til at ramme dem selv i den siste ende, men vem ved, går den så går den, hvad skal man sige boller fra koberg
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik
ikke altid er melodisk guitar osv.
Synes meget gammel musik lyder elendigt uden at det er skidt mixet;)
|
| Til top |
|
| |
AdamB Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik ikke altid er melodisk guitar osv.
|
|
|

Suk.
Du har desværre slet ikke forstået pointen. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Det drejer sig ikke om typen af musik, men selve lydkvaliteten. Altså den måde lyden mixes og masters på i studiet og udvalget af formater med høj opløsning.
Når du snakker om at det nyeste musik lyder godt, så er det fordi du aldrig har hørt det i en bedre kvalitet og derfor tror det skal lyde som det gør - forvrænget og uden dynamik.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladeselskabere har vel bare luret at det største og mest kbestærke fortrinsvis hører musik på farten og i det offentlige rum.
Alle der har prøvet at sætte en feinsmecker CD på i en bil der ikke er specielt støjsvag ved at det ike er lykken.
Jeg er desværre pessimist og tror at den eneste vej til god lydkvalitet er IKKE at dele musiksmag med det unge mobile
købestærke publikum.
Når først man har passeret det punkt så er der som sagt MASSER af musik derude i høj kvalitet udgivet hos HDtracks, Linn og
andre. Desuden kan det store amerikanske arkiv med liveoptagelser snildt udgøre et interessant krydderi på tilværelsen
(www.archive.org)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
AdamB skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
Synes meget nyt musik lyder godt:) rihanna og eminem lyder altid godt.. Trentemøller.. Meget incibus.. Tror bare man skal acceptere at god musik ikke altid er melodisk guitar osv.
|
|
|

Suk.
Du har desværre slet ikke forstået pointen. Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Det drejer sig ikke om typen af musik, men selve lydkvaliteten. Altså den måde lyden mixes og masters på i studiet og udvalget af formater med høj opløsning.
Når du snakker om at det nyeste musik lyder godt, så er det fordi du aldrig har hørt det i en bedre kvalitet og derfor tror det skal lyde som det gør - forvrænget og uden dynamik.
|
|
|
Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået pointen. Du taler om at nyt musik er dårligt mikset, og trods det måske er et fedt nummer kunne det have lydet meget bedre. Man har fjernet dynamikken ved at tage alt det lave og forstærket og det høje og skruet ned for. Derudover har man ikke brugt nok tid på at gøre mixet fint og lækkert.
Min pointe er bare at meget nyt musik rent faktisk er mixet lækkert, og ikke med dynamisk kompression over hele linjen.
Eksempler:
Rihanna - cold case of love - Lyder supergodt med kulsort baggrund
John mayer - Gravity - Bare 1 af rigtig mange fede numre fra JH som er kanon godt inspillet
Trentemøller - miss you - sindsygt godt mixet - og et andet nr. er på dali cd 2.. i wonder why?
Eminem - Faktisk alle hans plader er superfedt mixet - om man kan li musikken er noget andet
Jamie cullum.. Norah Jones.. Damian Rice.. the script.. Der er rigeligt nyt musik der er mixet godt!
Giver dig ret i at meget nyt musik på top 100 listerne ikke er mixet godt. Det bliver smidt hurtigt ud fra pladeselskaberne uden tanke om kvalitet.
Men se på hvor mange blu-ray koncerter der kommer frem, 24 bit flac.. Og der er en helt generation af nye artister på vej med lækker musik som jeg lige har nævnt:)
Der hvor man i dag kan få virkeligt meget ud af sit anlæg er på film siden. Her taler jeg både om koncerter og film generalt. Der bliver brugt uhyggeligt med tid på at mixe lyd til film, og budgettet er et helt andet end til en cd. Derfor den bedre kvalitet. Der er desværre bare rigtig mange der aldrig får den oplevelse, da 5,1 dyre højtalere og et ordentligt surround forstærker setup er for bekosteligt for mange.
Har hørt nyt musik på mit eget setup og kan god kende forskel på god og dårlig lyd.. Det kommer ret tydeligt frem i mit beskedne setup:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83224&P N=1&TPN=2
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
AdamB skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
|
|
|

Suk.
|
|
|
Jeg er ret sikker på, at jeg har forstået pointen. Du taler om at nyt musik er dårligt mikset, og trods det måske er et fedt nummer kunne det have lydet meget bedre. Man har fjernet dynamikken ved at tage alt det lave og forstærket og det høje og skruet ned for. Derudover har man ikke brugt nok tid på at gøre mixet fint og lækkert.
Min pointe er bare at meget nyt musik rent faktisk er mixet lækkert, og ikke med dynamisk kompression over hele linjen.
Eksempler:
John mayer - Gravity - Bare 1 af rigtig mange fede numre fra JH som er kanon godt inspillet
Trentemøller - miss you - sindsygt godt mixet - og et andet nr. er på dali cd 2.. i wonder why?
Eminem - Faktisk alle hans plader er superfedt mixet - om man kan li musikken er noget andet
Jamie cullum.. Norah Jones.. Damian Rice.. the script.. Der er rigeligt nyt musik der er mixet godt!
Giver dig ret i at meget nyt musik på top 100 listerne ikke er mixet godt. Det bliver smidt hurtigt ud fra pladeselskaberne uden tanke om kvalitet.
Men se på hvor mange blu-ray koncerter der kommer frem, 24 bit flac.. Og der er en helt generation af nye artister på vej med lækker musik som jeg lige har nævnt:)
Der hvor man i dag kan få virkeligt meget ud af sit anlæg er på film siden. Her taler jeg både om koncerter og film generalt. Der bliver brugt uhyggeligt med tid på at mixe lyd til film, og budgettet er et helt andet end til en cd. Derfor den bedre kvalitet. Der er desværre bare rigtig mange der aldrig får den oplevelse, da 5,1 dyre højtalere og et ordentligt surround forstærker setup er for bekosteligt for mange.
Har hørt nyt musik på mit eget setup og kan god kende forskel på god og dårlig lyd.. Det kommer ret tydeligt frem i mit beskedne setup:
|
|
|
Tror det er et stykke tid siden du har hørt en cd som er rigtig godt indspillet og ikke masteret til døde. John Mayers cd´er er ihvert fald ikke specielt gode når det kommer til lydkvaliteten. Continuum (Den med Gravity på) er ikke så slem, men bestemt ikke speciel god lydmæssigt. The Scrips er vanvittig komprimeret. Der er ingen dynamik what so ever på deres to cd´er ! Det er lydgrød af værste skuffe. Det gælder stort set alt der kommer fra Mark Ronson´s hånd desværre. At musikken så til gengæld er god er jo en anden ting. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg ikke alt der der blu-ary og hd afspiller og snore runt lyd og jeg skal komme efter jer  , men kan kun sige at ikke alle film lyder godt det kan være meget håre at høre på i mellem tonen området på et almenelig stereoanlæg som jeg har, men det skal så lige siges at når jeg ser film på DR-HD er der bedre lyd en på DR1 når de samsender sammme film og jeg får mit signal fra en luft antene og ikke det der jusi/tdc skit eller telefon stikket, har såmendt også været ude og høre snore rundt lyd med de fine afspiller og det var ikke altid det var til at holde ud at høre på da jeg føler det lyder lidt presset og der mangler noget der gør at det lyder lækkert, men har skam godt hørt sådan nogle systemer der lød godt men så var prisen også en anen, nu er det også noget tid siden jeg har lagt øre til snore rundt lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
AdamB skrev:
SuckyBoyfriends skrev:
|
|
|

Suk.
|
|
|
Eksempler:
|
|
|
Tror det er et stykke tid siden du har hørt en cd som er rigtig godt indspillet og ikke masteret til døde. John Mayers cd´er er ihvert fald ikke specielt gode når det kommer til lydkvaliteten. Continuum (Den med Gravity på) er ikke så slem, men bestemt ikke speciel god lydmæssigt. The Scrips er vanvittig komprimeret. Der er ingen dynamik what so ever på deres to cd´er ! Det er lydgrød af værste skuffe. Det gælder stort set alt der kommer fra Mark Ronson´s hånd desværre. At musikken så til gengæld er god er jo en anden ting.
|
|
|
Så skal jeg lige have noget nyt input.. Giv mig lige nogle artister i samme genre som mixer musikken i en kvalitet du mener er i top:) - Helst kontrete skæringer så der ingen tvivl er om hvilke numre du mener er kræs.
Så smutter jeg forbi CD butikken i morgen.. Vil lade tvivlen komme dig til gode og måske få en god oplevelse med på vejen:)
Kan se jeg spiller på grej for den butik du kommer fra, så det er forhåbentligt ikke der fejlen ligger;)
|
| Til top |
|
| |