Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en database på www.imdb.com som viser hvilke film der er i hvilket format, men ved ikke den bygger på oplysninger på coveret - i så fald er den nytteløs ifølge dine erfaringer.
Hvorfor betyder det i øvrgit så meget for dig om der er +-10% mere sort bjælke? __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dfms.
Ser du filmene på et billedrørstv? I så fald kan forklaringen være, at en lille del af billedrøret jo faktisk er skjult af kabinettet på et billedrørstv. Dvs at billedet faktisk er 1"-2" større (afhængigt af skærmens størrelse) end du kan se. Derfor kan de opgivne aspectratios sagtens være korrekte - der sker bare det på et billedrørstv, at det yderste af siderne (og top+bund for den sags skyld) er "skjult" - men det er der! Derfor kan du ikke få tallene til at passe. På Plasma/LCD-tv eller projektorer bruger man ikke billedrør og her kan man se hele billedet uden beskæringer. 
VH
Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er selvfølgeligt også små forskelle fra udgivelse til udgivelse. Jeg kan huske at da StarWars de første gange blev vist i dansk tv, blev den vist i 16:9 - dvs WideScreen, selvom filmen er optaget i CinemaScope. Af og til beskæres en film altså anderledes til brug for TVkanaler, end det er tilfældet til brug for hjemmevideomarkedet. Hvorfor der er sådan, ved jeg ærligt talt ikke...
VH Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Hej dfms.
Ser du filmene på et billedrørstv? I så fald kan forklaringen være, at en lille del af billedrøret jo faktisk er skjult af kabinettet på et billedrørstv. Dvs at billedet faktisk er 1"-2" større (afhængigt af skærmens størrelse) end du kan se. Derfor kan de opgivne aspectratios sagtens være korrekte - der sker bare det på et billedrørstv, at det yderste af siderne (og top+bund for den sags skyld) er "skjult" - men det er der! Derfor kan du ikke få tallene til at passe. På Plasma/LCD-tv eller projektorer bruger man ikke billedrør og her kan man se hele billedet uden beskæringer. 
VH
Thomas |
|
|
Agenten har fat i noget her - Det kaldes Overscan.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men jeg tror bare ikke at det er det der eksemplet. Billedet er ikke beskåret i 16:9 mode på et billedrørs-tv ved normal brug. Det jeg derimod tror er "problemet" er en observation jeg har lavet over et stykke tid, nemlig at producenterne har forskellige definitioner af 16:9-størrelsen på deres tv. Alene forskellen i 16:9 på mit eksisterende Philips og mit gamle Panasonic viste filmene som om at de var to forskellige formater, selvom de begge stod på 16:9. Det var f.eks. en anelse mere mast sammen end på Panasonic´et. Der var ikke tale om beskæring, og det mener jeg generelt ikke der er, heller ikke sammenlignet med projektoren, men der er forskel på hvor meget producenterne mener det skal klemmes sammen og defineres som 16:9 i deres tekniske øjne.
Det gør det selvfølgelig ikke bedre at man kan finde forskellige formater af samme film afhængig af udgaven. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|