Forfatter |
|
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en længere periode, med fokus på Cd mediet, er jeg gået fuldstændig i "vinylmode", og har lyttet utroligt meget efter indspilningskvaliteten på mine mange, mange Lp´er. Her har jeg måtte konstantere, at jeg faktisk ikke ejer ret mange "reference skiver", med super optagelser. Min foretrukne musik stil er Blues / trad. Jazz / sing a song writer og soul. Jeg har lige købt en håndfuld plader hos Troels, fra amfora Musik. Det var alle gode presninger, men det var dog kun, et par af dem, som sådan virkelig fik "hårene til at rejse sig"..! Så for ikke, at få brugt for mange penge på middelmådige lp´er, så håber jeg på, at få en masse anbefalinger, af virkelige "must have" skiver, hvor både musik og indspilning er helt i top...!
På forhånd tak...!
Mvh.
|
Til top |
|
|
kibo2 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Fedt gear du har !
Lydbutikken har et godt udvalg af blues & jazz i god kvalitet, har selv købt nogle stykker af dem bla. John lee Hooker & Muddy
Waters..
|
Til top |
|
|
kibo2 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at spørge til hvilke lp'er du havde købt, som du fandt super gode ?
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kibo2:
Jeg købte bla. en med Hans Theessink, (Slow train), som var godt optaget. Det kom dog ikke så meget bag på mig, da jeg har de fleste med ham på cd. Men endnu bedre, var Stockfish´s "Vinyl collection..
Mvh.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
I 90erne brugte diverse hifi butikker denne plade som reference til at vise hvor godt udstyr var specielt højtalere. Lydkvaliteten er absolut forrygende, og man kan høre alt, selv Dire Straits kommer ikke op på dette niveau. Men det er afdæmpet musik.

Mark Knopfler og Chet Atkins: Neck and Neck __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hermann..
Rigtigt godt bud... Jeg Elsker Dire Straits, og har alle plader med dem, men har faktisk ikke den skive, du anbefaler....
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4849
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at lytte til musikken, og ikke kun "teknikken"!
Et velsammensat system kan få både gode og "dårlige" indspilninger til at lyde godt. Det handler vel om at høre musikken, som musikeren ønsker den gengivet? Langt de fleste musikkere er ikke audiofile, og for dem er udtrykket vigtigere end teknikken.
Jeg har fuld forståelse for, at nogle hifi entusiaster ønsker at kunne høre mikro/makro-detaljer hele tiden, som når en af strygerne taber sine briller under koncerten, og man kan høre metalstellet ramme det polerede plankegulv... 
Jeg brænder også for det lækre grej, men jeg lytter både til Rammstein og Mozart, og alt derimellem. Kunsten er at sammensætte et system, som honorerer begge dele. Så jeg kan nyde Tryllefløjten, og høre hvordan de udøvende går rundt på scenen, og hvordan de vender sig mod og væk fra mikrofonen, samt fornemme det store teaterrum...
Men jeg vil også ha' råheden når Till Lindemann brøler sit urkald ud... uden at anlægget absolut udpege enhver fejl i mixningen.
Og det kan lade sig gøre - begge dele - på et anlæg, hvor synergien er til stede. Hvis man kun kan høre audiofile indspilninger, fordi alt andet lyder dårligt, så er det ikke musikken eller indspilningerne, den er gal med...
- Så er det anlægget den er gal med !!! 
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
yamamoto trio fra three blind mice.... det er det at gå efter, men de koster også lidt
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige:
citat: "Husk at lytte til musikken, og ikke kun "teknikken"
Som det tydeligt fremgår, så har jeg rigtig mange alm. plader, og mit anlæg kan sagtens spille musik. Men hvis man ikke nørder lidt, med super gode optagelser, hvor man kan høre alt, så ville det være fuldstændig meningsløst, at købe så dyrt et anlæg, hvis du spørger mig. Hvorfor bruge så mange penge på et anlæg, hvis man ikke har nogle indspilninger i sin samling, som virkelig viser, hvad ens grej kan. Det svarer til, at købe en ferrari, sætte et anhængertræk på, og bruge den til at køre på genbrugspladsen. Det er klart, at man skal tilstræbe et anlæg, hvor man kan holde ud, at høre det musik, man brænder for, uanset optagelsens kvalitet. Det har jeg bestemt også gjort, ellers havde jeg haft et mere analytisk og "korrekt" anlæg. Så jeg forstår ikke helt, hvad det er du vil med dit indlæg. Hvem er det, der kun kan lytte til audiofile indspilninger...? Ihvertfald ikke mig. Jeg efterlyste bare nogle fede skiver, i den bedst mulige optagelsekvalitet.
Mvh.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lofgren skrev:
yamamoto trio fra three blind mice.... det er det at gå efter, men de koster også lidt
|
|
|
helt enig...! og denne er efter min mening noget af det mest imponerende man kan støve op.

__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvorfor man indenfor hifi snakker så meget om at et anlæg bør kunne spille alt. Det skal det ikke efter min mening. Jeg kører stor amerikaner truck med stor diesel motor og 600 hk, jeg forventer ikke af min bil at den ligger i et sving som en ferrari ej heller at den skal være ligeså stille som en passat ej heller så økonomisk som en lupo osv osv. Jeg har haft GOTO hornsystem og det kunne nogle ting med gode " enkle " optagelser som ingen andre systemer kan, men det kunne langt fra spille alt. idag spiller jeg på Beveridge model 2 højtalere de har deres force i perspektiv osv og kan spille stort set alt musik. MEN det er så på bekostning af alt det jeg elskede ved mit GOTO system. Det samme gælder optagelse, Misty optagelserne eller ihvertfald mange af dem er optaget med instrumenter fast placeret. Eksempelvis er trommesæt i den ene side og IKKE begge som stort set alle optagelser det samme gælder så for klaver osv. Fantastisk at lytte til og fantastiske optagelser med det rigtige udstyr.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4849
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifido!
Vi er fuldstændig enige! Mit indlæg var ikke direkte rettet mod dig, men debatten som et hele.
Desværre går der nogen gange lidt for meget teknik i den, og så bliver musikken glemt i farten. Jeg forstår godt, at du ønsker nogle plader med rigtig god teknik, som kan bekræfte dig i, at dit anlæg er rigtig godt.
Det får mig til at tænke på hifi-messer både her og der, hvor der ofte bruges mærkelig musik, som er enormt godt optaget, til at vise hvor godt anlægget er. Når man så beder om at høre sin egen gennemsnitslige plade, så lyder det jammerligt og forfærdeligt. I sådan et tilfælde er det - i mine ører - anlægget der er dårligt, og ikke musikken eller indspilningen.
Det lyder for mig som om, at du har et anlæg der lyder godt med både gode og jævne indspilninger. Og det er jo fedt!
Men jeg har desværre oplevet det modsatte mange andre gange, hvor man så går efter de gode indspilninger... ellers får man slet ikke hørt noget musik overhovedet! For de jævne indspilninger lyder bare forkert.
I allerbedtse hifi-ånd 
|
Til top |
|
|
hifido Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor køber I pladerne fra selskabet "three blind mice" henne...? Tjekkede lige Imusic, de havde kun en enkelt lp, fra det selskab. Skal man handle udenlands, eller er der dk. forhandlere...?
Mvh.
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
det er nok bare mig der ikke har været vågen i mange år, men jeg ved ikke hvornår jeg sidst har hørt et anlæg der kunne
spille alt som faktisk var et " godt " HIFI anlæg. Jeg ved ikke hvornår jeg sidst har læst en anmeldelse som kan være klar og
tydelig om tingene er noget eller ej. Jeg har blot ikke hørt et anlæg som kan spille alt som er mere ind blot hverken eller.
Er det ikke en lille tanke at skulle have med hvad det er som er reference udstyr idag i studier. Det er mindre monitor
højtalere med 8" eller 6,5" og som regel en dome diskant af en art. Hvis man eksempelvis spiller på hornsystem eller
elektrostater vil disse systemer på rigtig mange optagelser falde igennem. Det er da interessant at gamle decca optagelser
lyder mere ind blot fantastiske på hornsystemer. Men en alm. studieoptagelse til bilen lyder af snot. det er ikke anlægget der
er et problem med det er de optagelser man vælger at spille.
Der er i min verden ( det er selvfølgelig kun min :-) ) kun en type højtaler at købe hvis man med en hvis sandsynlighed skal
kunne spille alt det er dynamiske enheder med 8" eller lign med dome diskanter måske et lille diskant bånd.
Men prøv du at lytte yamamoto trio på et sæt dome diskanter..... og prøv så at lyt til det samme på et sæt avantgarde
hornting ( som jeg ikke bryder mig om hehe) yamamoto trio har smæk på klaver osv osv det kan du ikke få af dynamiske
enheder på samme måde..... er det så de dynamiske højtalere der har et problem eller er det avantgarde fordi de ikke lyder
så godt på medina?
også her i aller bedste hifi ånd
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har købt det meste af mit three blind mice på ebay, men også i tyskland kan du finde prøv at google lidt.
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
forresten så er jeg da helt enig i at det er musikken der tæller .... men yamamoto trio er også fantastisk musik....
|
Til top |
|
|