Den højtærede Kurt von etc. etc. etc. forespurgte engang på denne fløjtekoncert. Jeg kunne ikke finde tråden - men her er lidt nyt om denne.
Just ankommet: Sonate for fløjte og orkester. James Galway, Royal Philharmonic og Mr Argerich kendt som Charles Dutoit som dirigent. RCA RL 25109 fra 1977.
Koncerten er i realiteten hans fløjtesonate (fløjte/klaver) som Galway fik Poulencs gode ven Lennox Berkeley til at orkestrere klaverstemmen. Det virker eminent og er en aldeles fortrinlig koncert. Galway spiller sit allerbedste 

. Jeg mener det er eneste udgave af denne koncert. Både LP og CD er udgået. Med lidt held kan det findes 2. hand. 1.99£ på ebay så jeg klynker ikke
.
Poulenc: er meget spillet her. Musikken en genial blanding af gammel og nyt, og i tidlige værker med enormt drive. Til hifi folk er der guld at hente. Han bruger altså nogle virkemidler der kan høres. F.eks. orgelkoncerten, Gloria.
disse indspilninger sætter vi stor pris på:
Klaver: Improvisationer, Les Soilees mm: Pascal Roge Decca 417439-1 også på cd - en stor succes Gramophone winner. Roge kan anbefales til fransk udi Debussy, Ravel, Satie og ikke mindst poulenc.
Clarinetsonate: Meyer/LeSage på DENON 79282 (indeholder lækker klarinetmusik alt sammen fransk).
Klaverkoncerten og Gloria (kor): Herlig EMI ASD 3299 - med Ortiz/Birmingham og Fremaux. De er også velanskrevne i orgelkoncerten (højttalervælter), holder dog mest af mine to:
ARGO ZRG 878: Simon Preston og Akademiet fra hellig Mortens marker og
Erato STU 70637: Marie Clair Alain og Jean Martinon.
på begge plader er B siden den sjove Koncert Champetre for harpichord.
Operaen Dialoques des Carmelites er fantastisk, men springer nu afsnittet guilliotinen over. Det er for barsk (for ondt i nakken) Virgin 759227 2.
Der findes meget andet. F.eks. kormusik hvor Gloria - Litanies la Vierge og Salve Regina (man skal lede længe før man finder noget lige så smukt) RIAS kammerkor på Harmonia Mundi eller Charles Dutoit på Decca.